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교사의 역할에 대한 교사와 학생의 지각 차이 분석

Title
교사의 역할에 대한 교사와 학생의 지각 차이 분석
Other Titles
(An) Analysis of perception Differences between Teachers and Students Toward Teacher's Role
Authors
김옥경
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
교사학생지각 차이교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The Purpose of this study was to analyze the differences in role perception which teachers and students perceive of toward teachers. In this study, the role of teacher was considered as four categories such as guidance of study, living guidance and counselor, class management, and humanistic quality. And these four areas were the base for qustionaire. Total items of questionnaire were composed of thirty-five question, and subjects of two hundred and thirty two students are adapted. To interpretate the data of survey, X^(2)-test and T-test were applied to see whether there is a difference of perception between teachers and students. As a results of study, the following conclutions could be obtained. Teachers and students show differences of perception in all categories except for humanistic quality, and teachers perceive of their roles more important than students do. With the roles each groups has different perception, analyzing the results more precisely laying stress on the roles which commonly appear in all three categories, the following two conclusions could be considered. First, students want to be educated in group atmosphere rather than in individuality in class. This tendency could be found in the reaction of such roles as , , and . The following two points can be thought as the reasons of the tendency mentioned above. First, students can't understand the right meaning of individual guidance by the reasons that, because there are too many persons in one class, appropriate care couldn't be distributed on the other students. And second, because of the lack of conversation between students and teachers, students avoid teachers from concerning about their individual problems. Therefore, it needs that teachers must have a conversation with students in order to understand them as well as make them to trust their own teacher. Second, from the reaction of such roles as , , , it was found that students generally want teacher to guide the class following to his educational belief that doesn't sway on the desires or atmosphere of students. And therefore, it needs that the teacher must firstly confirm his own educational belief, and can guide students under these right leadership in instructing students.;본 연구의 목적은 교사에 대하여 학생과 교사가 갖는 역할 지각간의 차이를 분석하는데 있다. 본 연구에서는 교사의 역할을 학습지도, 생활지도 및 상담, 학급경영 세 개 영역으로 보고 그 밖에 교사의 인성적 자질 영역의 총 네 개 영역으로 질문지를 구성하여 35개 문항으로 질문지를 작성한 다음 교사 202명, 학생 232명을 대상으로 질문지 조사를 하였다. 조사 자료의 해석은 각 문항에 대한 교사와 학생의 반응 경향에 차이가 있는가를 알아보기 위하여 X^(2) -검증과 t -검증을 하였다. 본 연구를 통하여 다음의 결론을 얻었다. 교사와 학생은 교사의 인성적 자질 영역에서만 지각의 차이를 보이지 않고 두 집단이 모두 중요하게 인식하고 있었다. 이를 제외한 세 개의 영역에서 지각의 차이를 보였는데 두 집단이 다르게 지각한 역할 중에서 세 영역에 공통적으로 나타나는 역할을 중심으로 구체적으로 분석해 보면 다음의 두 가지 측면으로 생각할 수 있다. 첫째, 학생은 교사의 생각과는 달리 개별지도나 학습 중 개인지도를 원하지 않고 학급 집단 속에서 교육을 받기를 원하는 것으로 드러났다. 이러한 경향은 < 학생들의 개인적 문제에 관심 > < 학습시간 중 개인지도 실시 > < 개별 행동 지도 > 역할의 반응에서 잘 나타나고 있다. 이러한 반응을 보인 것은 다음의 두 가지 이유로 생각할 수 있다. 첫째는 학습 시간의 개인지도 실시 중에 과밀한 학급 환경으로 인하여 다른 학급 성원들에 대해서 적절한 배려가 주어지지 않았거나, 모든 학생을 대상으로 개인지도가 이루어지지 못한 것이 원인이 되어 개인지도 실시의 참 뜻에 대해서 학생들이 올바른 견해를 갖고 있지 못했기 때문이다. 둘째는 교사와 학생간의 대화가 단절되어 교사가 자신들의 개인적 문제에 대하여 관심을 가지는 것을 기피하고 있는 것으로도 해석된다. 따라서 교사는 학생 개개인에 대한 이해와 학생들의 교사에 대한 신뢰를 위하여 충분한 대화를 나눌 것과 과밀한 학급 조건에서의 효과적인 개인지도 방안의 연구가 필요한 과제로 주어진다고 하겠다. 둘째로 < 교사가 앞장서서 학급 선도 > <학생들의 욕구에 따른 수업 방향 변경 > < 학생들의 처벌 > 역할의 반응으로부터 학생들은 일반적으로 교사가 자신들의 즉흥적인 요구나 분위기에 좌우되지 않고 교사 자신의 교육적 소신에 따라 흔들림이 없이 계획적인 학습지도와 생활지도를 수행하며 학급을 이끌어 주기를 원하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 교사는 학생들을 지도하는데 있어서 우선 자신의 교육적 신념을 견고하게 세우고 이러한 자신의 올바른 지도아래 학생들을 이끌 수 있도록 하는 것이 요망된다.
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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