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아동에서 나타난 한글 글자의 視覺的 體制化

Title
아동에서 나타난 한글 글자의 視覺的 體制化
Other Titles
(A)study on the perceptual organization of Han-Guel by children
Authors
林惠淑
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
아동한글글자시각적체제화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동들의 읽기과정을 통해 한글 글자의 지각집단화의 성질과 한글글자 세부특징에 관한 주의과정을 밝혀 보고자 하였다. 이 영애(1984)는 그의 실험을 통해 자음·모음 두 요소로 이루어진 한글 글자의 집단화가 잘 됨을 밝혔고, 초성·중성·종성의 세 요소로 구성된 글자에서 종성의 변별은 전체형태 열등효과를 보임을 보고하였다. 본 연구에서는 기이판단 과제를 사용한 두 실험을 통해 국민학교 아동들도 성인들과 같은 방법으로 글자를 파악하는지 알아보고자 하였다. 실험 Ⅰ에서는 모음 낱자의 지각이 자음이나 다른 유형의 맥락에 의한 집단화의 촉진효과를 받는지 검토하였다. 실험 I의 결과는 아동들에게서도 모음 낱자의 지각은 집단화에 의한 전체형태 우월효과를 보였다. 이 결과는 부분들이 이룬 집단화에서 초래된 출현속성이 부분의 처리와는 다른 정보처리를 유발했기 때문으로 볼 수 있다. 실험 Ⅱ에서는 자음 낱자의 맥락에 의한 지각효과를 살펴보고, 세 요소로 된 집단화에서 초성 자음과 종성 자음 중 어느 것에 선택적으로 주의집중하기가 용이한지를 검증하였다. 이 결과 자음 낱자들의 집단화에 의한 촉진효과는 발견되지 않았는데 이것은 비교적 뚜렷한 출현속성을 가진 자음의 경우 집단화에서 비롯된 출현속성의 효과가 자음 변별에 강력하게 작용하지 못했음을 시사한다. 또한 세 요소-종성조건이 세 요소-초성조건보다 느린 수행을 보였는데 이는 세 요소 글자의 경우 종성에 선택적으로 주의하기가 어렵고 초성과 중성의 자극들이 결합하여 유사한 출현속성을 생성해 내기 때문으로 해석할 수 있다.;This study is to find out the characteristics of perceptual grouping of Han-Guel in reading activities of children and to find the attention processes to the detailed features of Han-Guel. Experiments by Lee, Young-Ai(1984), showed a remarkable grouping effect in two element letter condition, CV, while a configural inferiority effect in discrimination of final consonant in three-element letter Condition, CVC. On the basis of this study, two experiments using oddity judgement task were executed to find whether children in elementary school take the same way of adults in perception of Han-Guel. Experiment Ⅰ was for the perception of vowel in single letter condition: the purpose was to find out if the perception of vowel is affected by consonants or other environmental contexts. The results of this experiment proved that the perception of vowel by children has the same configural superiority effect as shown in adults. This means that the emergent properties as a whole incur the different information processing from the one as parts. Experiment Ⅱ was to find out the perceptual effect by the context of consonants and to verify on which the selective attention concentrates in conditions of three element letters between first and final consonants. This experiment resulted in no remarkable expeditious configural effect which implies that, in case of consonants which have own remarkable emergent properties, emergent properties from the grouping do not play a role in discrimination of consonants. Subjects responded with poorer performance in three element-final consonant condition than in three element-first consonant condition. This means that selective attention on final consonant in three element condition is not easy and similar emergent properties caused from the combination of CVC make it difficult to pay attention selectively to a specific final consonant.
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