View : 818 Download: 0

한국 초등학교 전래동요와 민요지도에 코다이지도법의 적용에 대한 연구

Title
한국 초등학교 전래동요와 민요지도에 코다이지도법의 적용에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the Application of Koda´ly Method to Korean Elementary School Traditional Children Songs and Folk Songs Instruction
Authors
이주영
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
한국초등학교전래동요민요지도코다이지도법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Our Curriculum has reached the 6th curriculum experiencing many changes. Music course has also changed little by little in every revision. One of world's musical education methods, Koda'ly Method, is being used in many countries, including Hungary. It makes students interested and helps them with systematic learning. The purpose of this thesis is to study music education philosophy of Koda'ly and his instruction method, and to grope for ways to apply it to our elementary schools's traditional songs and folk songs lessons. I divided traditional children songs and folk songs in music textbooks into rhythm and melody types according to the curriculum of Koda'ly Method, and suggested traditional children songs and folk songs following the grade level stage of Koda'ly Method so that we can teach with Koda'ly Method when teaching traditional children songs and folk songs. As a method of this research, I analyzed traditional children songs and folk songs in elementary school textbook to apply Koda'ly Method to the instruction of Korean traditional children songs accompanying the literature study based on related materials. Based on elementary school textbooks for practicing Koda'ly teaching, I examined Koda'ly teaching curriculum in each grade, and groped for the plans to use Koda'ly Method by arranging our traditional children songs in textbook with the curriculum of Koda'ly Method. Also, I made teaching plans for Korean traditional children song lessons applied by Koda'ly Method, dividing them into first second grades, and third, fourth grades. There are many advantages in using Koda'ly teaching, but there also a few problems in using it in Korea. Among them, teaching 6/8 meter has a problem as pointed out by Lois Choksy in America. Hungarian folk songs, where Koda'ly Method were developed, have many simple meter music, so students can learn 6/8 meter only after they learned 3/8 meter and became seventh graders. However, Korean music has more complex meter songs than simple meter songs, and Korean traditional children songs in textbook had also more complex meter songs than simple meter ones. To apply Koda'ly teaching considering Korean traditional music, there should be efforts to rearrange the learning order of Koda'ly Method by the agreement of experts in Koda'ly Method, Korean traditional music composers, and riiusic educators. Also, there are not many simple meter traditional children songs, so it is necessary to compose songs with only quarter notes and eighth notes when directly applying Koda'ly Method. This will be resolved by composing many songs which can children learn easily, and editing the existing folk songs and traditional children songs. To use Koda'ly teaching in Korea, we should retrain teachers first so that they can use it property in class. Also, there should be a lot of considerations by administrators. School music education will develop better when followed by these efforts.;우리나라의 교육과정은 여러 차례의 변화를 거치면서 지금의 6차 교육과정에 이르렀다. 음악 교과도 역시 교육과정 개정시마다 조금씩 변화하였다. 이번 6차 교육과정에서는 전통문화의 중요성이 많이 부각되었으며 음악교과서에서도 전통음악의 수가 5차 교육과정보다 두배이상 늘어서 국악교육에의 관심이 증대되었음을 보여주며 그에 따라 국악교육의 방법도 여러가지로 모색해야할 필요가 있다. 세계의 음악교육 지도 방법중 하나인 코다이지도법은 헝가리 뿐 아니라 세계 여러 나라에서 사용되고 있다. 그것은 코다이지도법이 흥미를 유발시키면서도 음악적인 학습을 체계적으로 해나갈 수 있도록 도와주기 때문이다. 본 연구의 목적은 코다이의 음악교육 철학과 코다이가 수립한 지도 방법을 연구하고 우리 나라 초등학교의 음악 시간에 전래 동요와 민요를 가르칠때 코다이지도법을 적용하는 방법을 모색하고자 한다. 코다이지도법의 과정에 맞도록 제재곡이 선정되는 작업이 선행되어야 할 것이다. 본 논문은 초등학교 국악교육에 코다이지도법을 적용하는 방안으로 한국의 초등학교 음악교과서에 수록된 전래동요와 민요를 코다이지도법의 학년별 학습순서에 맞추어 재배치하였다. 연구의 방법으로는 관계 문헌과 자료외 조사를 바탕으로 한 코다이지도법에 대한 문헌 조사와 전래 동요 및 민요의 지도에 코다이지도법을 적용하기 위해 한국 초등학교 교과서에 나온 전래 동요와 민요를 가락과 리듬 유형별로 분석 연구하였다. 코다이가 그의 지도 방법의 시행을 위하여 만든 초등학교 교과서를 토대로 하여 코다이지도법의 교육과정을 학년별로 조사하고 한국 초등학교 교과서에 나온 전래 동요를 코다이지도법의 교과과정으로 배치하여 코다이 지도방법으로 가르칠 방안을 모색하였다. 그리고 코다이지도법을 적용한 우리 나라 전래 동요와 민요의 수업 지도안을 1, 2학년과 3, 4학년으로 나누어 작성하였다. 코다이지도법이 방법 면에서 많은 장점이 있지만 우리 나라에서 사용하기에는 몇가지 문제점이 있었다. 그 중 하나는 루이스 척시(Lois Choksy)도 미국에 적용하는데 어려운 점으로 지적한 바 있지만 우리나라에서도 6/8박자를 지도하는 문제점이 있다. 코다이지도법이 개발된 헝가리의 민요는 홑박자 계열의 음악이 많기 때문에 학생들이 흩박자 계열의 박자들과 3/8박자를 배우고 우리 나라의 중등 과정으로 볼 수있는 7학년이 돼서야 6/8박자를 배우게 된다. 그러나 우리나라 음악은 겹박자 계통의 전래 동요와 민요가 흩박자 계통의 곡보다 많고 교과서 내에 수록된 전래동요중에서도 겹박자 계통의 곡이 흩박자보다 더 많다. 우리 나라 전통 음악을 고려하여 코다이지도법을 적용하려면 흩박자인 제재곡이 더 필요하고 또한 코다이지도법의 전문가와 국악 작곡가, 음악 교육자들의 합의에 의해 코다이 지도 방법의 학습 순서를 재구성하는 노력도 뒷받침되어야 할 것이다. 코다이지도법은 우리 나라에서 사용하려면 먼저 현장 교사들에게 교사들에게 교사 재교육을 실시하여 먼저 교사들이 코다이지도법을 사용할 수 있는 능력을 키워 주어야 할 것이다. 또한 행정가들의 많은 관심도 필요하다. 이러한 노력들이 뒤따를 때 학교의 음악교육이 더욱 발전하리라고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE