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부모의 양육태도와 부모에 대한 아동의 지각에 관한 연구

Title
부모의 양육태도와 부모에 대한 아동의 지각에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Parent's Child-rearing Attitude and Children's Perception of Parents
Authors
박정숙
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
부모양육태도아동지각
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Recently many psychologists have emphasized that in a family parents role and behavior have influence on their children and espacially the formation of children's character and behavior depend upon how they perceive parents in early childhood, when the growth and development of a man is determind. Therefore it is very significant to appriciate children's perception of their parents which has been neglected by this time. The purpose of this study is to investigate and analyze child-rearing attitude, parents role to be perceived by their children and children's expectation for parents and to attain the data for developing parent education program in order to apply to an educational institution. For this survey, 120 children in the kindergarten attached to college and Saemaul nursery school, in Soul and Kyonggi-do and 120 their mothers were sampled, making a total of 240 subjects Questionaires were delivered to each mother to get their answer and each children were interviewed to obtain data which would serve this study. For these data, the parents attitude was analyzed by t-test and children's perception of parents was dealt with frequency and percentage. The result of this analysis are as follows : 1. Generally, the subjects of this study showed affective-control attitude, but mother in kindergarten tended to be more affectionate and encouraging-independence than Saemaul nursery school. 2. The children, subjects of this study percived father to p1ay instrumental role and mother to play experessive role. They wanted father to keep from beating, to join them in play, to buy them present and to keep from smoking and drinking and they wanted mother not to beat, not to be angry and to buy them presents in the order named. 3. The children is kindergarten and Saemaul nursery school perceived a father to play the instrumental role and mother to play expressive role. The children in kindergarten expected father to present, not to be angry, to keep from smoking and drinking and not to beat them in the order named. On the other hand the children in Saemaul nursery school expected father not to beat, to join them in play, to keep from smoking and drinking and to respect their opinion and needs. The children in two institutions expected mother to keep beating. 4. The children whose parents showed a tendency to affection, encouraging-dependence and control, perceived that their fathers are to work for a company, to sleep to watch TV, to read the newspaper, to play with them, to drink or smoke in the order named. The children who perceived a father to join them in play are of smallest namber in case of rejection-oriented attitude, but the children who perceived a mother to join them in play are of smallest number in case of encouraging-dependent attitude. In every case, many children want parents to keep from beating preferentially and to join them in play secondly. Control-oriented and encouraging-dependent attitude is the most required in case that the children wish their father to respect their own pinion and needs, also is the most required in case that they wish their mother to let them to play and make action freely with their friend. By reason of this, the parents is regared to consider what the children wish for their parents and they perceive of their parent's behavior and role. Also in order to enable the parents carry out the desirable child-rearing and role, all the tional institutions for child will have to provide with ent education program which is suitable for the regional ndition.;최근에 많은 심리학자들은 인간의 성장 발달을 결정짓는 유아기에 가정에서 부모의 역할과 행동은 아동에게 중요한 영향을 미치며 특히 아동이 그의 부모를 어떻게 지각하느냐에 따라 아동의 성격과 행동이 결정된다고 강조하고 있다. 이에 아동이 지각한 부모의 행동과 역할이 경시되고 있는 우리의 현실에서 부모에 대한 아동의 지각을 알아봄은 중요한 의의를 갖는다하겠다. 본 연구의 목적은 유아기 어머니들의 양육태도와 그의 자녀가 지각한 부모의 역할 및 바라는 것을 조사 분석하여 유아교육기관에서 활용할 수 있는 부모교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 얻는데 있다. 연구의 대상은 서울과 경기도 일부 지역의 대학 부설 유치원과 새마을 유아원에 다니는 120명의 아동과 그들의 어머니 120명으로 하였다. 연구방법으로 양육태도에 관한 질문지를 만들어 어머니에게 배부하여 직접 응답하도록 하였고, 아동에게는 면접을 실시하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료 처리에 있어서, 양육태도에 관한 것은 t검증하고 부모에 대한 아동의 지각은 빈도와 백분율(%)을 사용하여 분석하였다. 연구문제와 그 결과를 제시하면 다음과 같다. 1. 표집대상 어머니들의 양육태도 유형은 애정적-통계적이며, 유치원 어머니들은 새마을 유아원 어머니들보다 더 애정적이고(p<.01), 독립성 조장 태도를 갖고 있다.(p<.01) 2. 아동이 지각한 부모의 역할과 바라는 것에 있어서, 아버지는 도구적 역할, 어머니는 표현적 역할로 지각하였다. 아버지에게는 때리지 말 것, 함께 놀아줄 것, 선물을 사줄 것, 술·담배를 하지 말 것을, 어머니에게는 때리지 말 것, 화내지 말 것, 선물을 사줄 것의 순으로 기대하였다. 3. 유아교육 기관에 따라 아동이 지각한 부모의 역할과 바라는 것에 있어서, 두 집단 모두 아버지는 도구적 역할, 어머니는 표현적 역할로 보고 있다. 또한 표집대상의 유치원 아동은 아버지에게 선물을 사줄 것, 화내지 말 것, 술·담배를 하지 말 것, 때리지 말 것을, 새마을 유아원 아동은 때리지 말 것, 함께 놀아줄 것, 술·담배를 하지 말 것, 의견·요구를 존중할 것의 순으로 기대하고, 어머니에게는 두 집단 모두 때리지 말 것을 기대하였다. 4. 양육태도에 따라 아동이 지각한 부모의 역할과 바라는 것에 있어서, 애정적·의존성·조장·통제적 태도를 갖는 어머니의 자녀는 아버지를 직장에 다니는 분, 잠자는 분, TV·신문보는 분, 함께 놀아주는 분, 술·담배하는 분의 순으로 지각하였으나, 거부적 태도의 경우 가장 적은 아동이 아버지를 놀아주는 분으로 지각하고, 어머니는 의존성 조장 태도의 자녀가 가장 적게 놀아주는 분으로 지각하였다. 또한 부모에게 바라는 것은 각각의 양육태도에서 상당수의 아동이 우선적으로 때리지 말 것, 함께 놀아줄 것의 순으로 요구하였다. 그 다음으로 아버지에게 의견·요구를 존중해 줄 것은 통제적 태도와 의존성 조장 태도의 자녀가 가장 많이 기대하였고, 어머니에게 친구와 자유롭게 놀고 행동하게 할 것은 의존성 조장 태도의 자녀가 가장 많이 기대하고 있어 아동은 부모의 애정적이고 자율적인 양육방식을 바라고 있다. 이러한 결과로 비추어 볼 때, 부모는 자녀가 부모의 태도와 역할을 어떻게 지각하고 있는가를 고려해 볼 필요가 있으며, 바람직하고 이상적인 부모의 양육태도와 역할을 수행하기 위해 모든 유아교육 기관에서는 그 지역사회에 맞는 부모교육 프로그램을 개발 실시하여야겠다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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