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교사가 지각한 유치원 원장의 의사 결정유형과 교사의 역할갈등 및 조직건강과의 관계

Title
교사가 지각한 유치원 원장의 의사 결정유형과 교사의 역할갈등 및 조직건강과의 관계
Other Titles
(A) Study on the Relationship Between the Chief's Decision-Making Mode and the Both of the Teacher's Role-Conflict and the Organizational Health in Kindergarten : With the reference group of kindergartens in Seoul
Authors
남용난
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
교사유치원 원장의사 결정유형역할갈등
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
유치원은 기본적으로 교육을 목적으로 하는 의사결정의 조직체로 교육목적과 목표를 효과적으로 실현하기 위한 여러가지 의사결정을 하게 되며, 이는 행정의 핵심적인 활동으로서 조직의 목표달성이나 효율적인 운영에 있어서 중대한 영향을 미치게 된다. 이에 본 연구는 교사가 지각한 원장의 의사결정유형을 알아보고 이에 따른 교사의 역할갈등 및 유치원의 조직건강 상황을 파악하여, 원장의 의사결정유형과 교사의 역할갈등 및 조직건강과의 관계를 규명해 보고자하는데 목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 원장의 의사결정유형에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 2. 원장의 의사결정유형에 대한 인식은 교사의 배경요인과 기관특성 요인에 따라 차이가 있는가? 3. 원장의 의사결정유형과 교사의 역할갈등과의 관계는 어떠한가? 4. 원장의 의사결정유형과 조직건강과의 관계는 어떠한가? 5. 각 의사결정유형은 다섯가지 조직건강 하위요인간에 차이가 있는가? 6. 원장의 의사결정유형과 교사의 역할갈등 및 조직건강과의 관계는 어떠한가? 이를 위하여 서울시내 유치원에 재직하고 있는 교사 350명에게 설문지를 우송하였으며 그중 회수된 183부중 사용하기에 부적당한 7부를 제외하고 176부를 본 연구자료로 사용하였다. 도구는 원장의 의사결정유형과 교사의 역할갈등 및 조직건강을 검사하기 위해서 만든 질문지가 사용되었다. 자료는 SPSS-X에 의해 분석되었으며, 연구문제에 따라 빈도와 백분율, ANOVA에 의한 F검증, Pearson상관계수, x^(2)검증을 적용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 교사들은 원장의 의사결정유형을 조절형으로 가장 많이 인식하고 있었다. 2. 교사의 배경요인과 기관특성요인에 따른 원장의 의사결정요인에 대한 인식은 부분적으로 차이가 있었다. 즉 교사의 학력, 기관유형에 있어서는 차이를 보였으나, 교사의 연령, 경력, 학급수에 있어서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 3. 교사의 역할갈등은 의사결정유형이 참여형에서 독단형으로 갈수록 심하게 나타났다. 4. 유치원의 조직건강은 의사결정유형이 독단형에서 참여형으로 갈수록 높게 나타났다. 5. 각 의사결정은 다섯가지 조직건강 하위요인간에 차이를 보였다. 즉, 독단형은 응집성, 혁신성, 적응성, 조종형과 조절형은 응집성, 참여형은 지도성, 응집성, 능률성과 각각 가장 관계가 깊은 것으로 나타났다. 또한 독단형은 지도성, 조종형은 적응성,지도성, 조절형과 참여형은 적응성과 각각 가장 관련이 적은것으로 나타났다. 6. 의사결정유형과 교사의 역할갈등 그리고 조직건강은 서로 높은 상관관계를 나타냈다. 즉 의사결정유형과 역할갈등은 -.67로 부의 상관을 나타냈고, 의사결정유형과 조직건강은 .82로 정의 상관관계를 각각 나타냈다.;'Kindergarten' may be referred to as an organization making decisions of educational orientation. More concretely saying, it is to be subjected to various decision-making procedure for the realization of effective educational targets or aims. This means that it acts as a core of administration, playing a great role in attaining organizational aims and also in effective management of the organization. So, this study was started from the wish to identify the relationship between the chief's decision-making mode and the both of the teacher's role-conflict and the organizational health in kindergraten through by grasping the realities or states of them, therefrom producing following subjects of study: 1. How is the teacher's recognition about the chief's decision making mode? 2. Are there difference among teachers' necognitions about the chief's decision-making mode, according ti their background elements? 3. How is the relationship between the chief's decision-making mode and the teachers' role conflict? 4. How is the relationship between the chief's decision-making mode and the organizational health? 5. Are there differences between each decision-making mode and the five subordinate elements of organizational health? 6. How is the relationship between the chief's decision-making mode and the both of the teacher's role-conflict and the organizational health kindergarten? For this, the method of questionnaire was employed. Among 350 kindergarten teachers in Seoul asked, 183 persons have replied. And, 176 papers were finally selected and used for the study, among the 183 papers in receipt. And, then, the materials, percentage analysis, F-verification by one-way ANOVA, Pearson's coefficient of correlation, and x^(2)-verification etc. Results are as follows; 1. Most teachers were recognizing the general mode of the chief's decision-making as that of adjustment mode. 2. For the teachers' recognizing the general mode of the chief's decision-making according to their background factors, difference appeared particularly in respect to their academic career and institutional mode among the background factors, but no prominent difference in their age, employment career and the number of class. 3. The teacher's role-conflict appeared getting more serious as the chief's decision-making mode become translative from the mode of participation to that of arbitrary decision. 4. The organizational health of a kindergarten appeared getting more superior as the chief's decision-making mode became translative from the mode of arbitrary decision to that of participation. 5. Relationship between the modes in the chief's decision-making and the five subordinate elements of organizational health appeared as follows: first, as for the closest relationship, arbitrary mode with cohesiveness, innovativeness and adapt-ability, manipulation and adjustment modes with cohesiveness, and participation mode with leadership, cohesiveness and efficiency; and, as for the scarce relationship, arbitrary mode with leadership, manipulation mode with adaptability and leadership, adjustment and participation mode with adaptability. 6. Decision-making modes and the both of the teacher's role-conflict and the organizational health appeared to have so much close correlationship respectively. That is, decision-making mode and teacher's role-conflict showed negative correlationship (-.67), and decision-making mode and organizational health showed positive correlationship (.82).
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