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교육과정 변천에 따른 중학교 수학과 교과서 변천에 관한 연구

Title
교육과정 변천에 따른 중학교 수학과 교과서 변천에 관한 연구
Other Titles
STUDY ON CHANGES OF MIDDLE SCHOOL MATH TEXTBOOK ACCORDDING TO THE CHANGES OF EDUCATIONAL CURRICULUM : FOCUS ON THE PART OF FUNCTION
Authors
김선희
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
교육과정중학교수학과교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1948년 대한민국 정부수립 후 우직나라에서는 4차에 걸친 교육 과정 개정이 이루어졌고, 1987년 현재 제5차 교육과정 재정이 이루어 졌다. 그 동안의 4차에 걸친 교육과정 개정은 우리의 교육적 상황과 요구에 부응하여 이루어졌으나, 이러한 교육과정의 운영에 있어서는 학교의 요구, 사회의 요구, 개인적 자아실현의 요구 사이의 갈등이 야기되었고 이 갈등은 교육적인 현실과 더불어 볼때 우리의 교육과정은 많은 문제를 안고 있었던 것이 사실이다. 이러한 교육과정이 반영되어 우리가 가장 밀접하게 접하는 것은 교과서이므로, 교육과정에 따라 편찬된 교과서들을 비교 분석해 봄으로써 교육과정의 변천을 살펴 볼 수 있으며 더 나아가 그 특징들을 살펴봄으로써 제5차 교육과정에 의해 새롭게 씌여질 수학과 교과서의 연구에 도움이 되리라 생각하여 본 연구를 시작하였다. 본 연구는 제3차 교육과정 당시 사용된 한국 중등교과서 주식회사에서 발행한 중학교 1,2,3학년 수학교과서와 한국 교육개발원에서 발행한 중학교 1,2,3학년 수학교과서, 제4차 교육과정에 의해 한국 교육개발원에서 발행하여 현재 사용되고 있는 중학교 1,2,3학년 수학교과서를 재료로하여 다음과 같이 진행하였다. 첫째, 해방 후 5차에 걸친 우리나라 수학교육 변천을 살펴보았다. 둘째, 각 교과서의 함수분야의 목차를 비교 분석하였다. 세째, 각 교과서의 구성양식을 비교 분석하였다. 네째, 함수단원의 학습내용에 있어서 중요 개념의 제시 방법과 용어를 비교 분석하였으며, 그 연계성을 살펴보았다. 이상의 연구절차에 의거하여 얻은 결과는 다음과 같다. 제3차 교육과정에 의해 발행 된 2종류의 교과서에서는 함수부분의 취급에 있어서 집합의 개념을 도입하여 논리성, 구조성 등을 강조한 반면, 제4차 교육과정에 의한 현행 교과서에서는 이들이 많이 약화 되었고 학생들의 지적능력 발달단계를 고려하여 구성한 흔적이 엿 보인다. 제3차 교육과정에 의해 편찬된 2종류의 교과서는 그 내용에 있어서는 별 차이를 보이고 있지 않으나, 개념 제시 방법과 용어의 사용에 있어서 한국 중등교과서 주식회사가 발행한 교과서는 미흡한 점이 눈에 띄어 좀 더 많은 연구와 검토가 필요했음을 알 수 있었다. 내용의 연계성에 있어서도 제3차 교육과정에 의해 발행된 2종류의 교과서에 비하여 제4차 교육과정에 의해 발행된 현행 교과서가 비교적 학생들의 지적능력 발달관계를 고려하여 구성되었으나 교육과정에서 의도한 바에는 미치지 못하고 있는 실정이다.;After the government was established in 1948, educational curriculum has been revised five times until now. In this study, the changes of educational curriculum are reviewed through a comparative analysis of those textbooks that were published in this period. This study might be helpful in developing the new math textbook which is supposed to be published under the 5th revision of curriculum. In this study, almost all of those math textbooks which were published after the 3rd and the 4th revisions of curriculum in 1973 and 1981 are reviewed as data resources. This article is described as following. 1. Changes of math curriculum after 1945 is reviewed. 2. Analysis of contents in the part of function unit is made by means of cross-comparision among math textbooks. 3 . Every types of formation is the part of function unit are analyzed comparatively. 4 . The presentation of important concepts and terminolgies are analyzed comparatively, and the articulation among them is reviewed. The conclusion of this article is given below. First of all, in the two types of textbook under the third curriculum, logical and structural features are emphasized by introducing the concept of the set as a part of function unit. But in the textbook under current use, those features are weakened nevertheless the stage of intellectual capability is much more concerned. And between those two types textbook under the third curriculum, considerable difference was found in the ways of presenting concepts and using terminologies without much difference in their contents. The textbook used earlier looks more unsatisfactory than the use, and we feel some more study and investigations are needed. In the aspect of relationship among contents, the current textbook looks more adequate to the intellectual capability of junior high school student than the previous textbooks, still not sufficient for the aim of the new curriculum.
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