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인터넷에 대한 중학교 과학 교사의 인식 조사와 생물 수업에서 웹사이트의 활용 방안

Title
인터넷에 대한 중학교 과학 교사의 인식 조사와 생물 수업에서 웹사이트의 활용 방안
Authors
김지하
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
인터넷중학교과학교사생물수업웹사이트
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The corning 21st century is an era of exchanging information freely. The information is getting emphasized more and more day by day. And the internet is perceived as valuable classroom tool. Advantages of using the internet include the following; ability to arose students' interest, ease of communication among teachers for sharing ideas, availability of new resources. The WWW in courses in education are popular but the ways of using the WWW for teaching are still to be discovered. The purpose of this paper is to develop useful methodologies for teaching with the internet and to spread the effective useful method. In this respect, a survey was conducted to investigate the internet facility in middle schools located in Seoul and Gyunggi-do and teachers' concern with the internet. To do this 250 teachers are administered questionare. And then over 1500 web sites were explored for providing the actual possibility of internet and most effective teaching pattern applying internet to the biology class in middle school. The results of the survey are following: 1. Only 34.7% schools under the survey are equipped with the internet. Teachers who have an experience with the internet is as low as Teachers' experience accoprding to gender. 2. They rarely applied internet to their lessons(3%). Difficulties in using the internet include the followings; Time consuming(26.7%) and difficulties in finding necessary data(26.0%). Most of teachers want to attend a short course(85.8%) for internet. This is different according to age. 3. This paper provides 116 useful web sites address and annotates. It was classified in curriculum for teachers. 63 sites are for 'Living Things in Circumference-Science1', 34 for 'Living Things' Organ and Function-Science2', 19 for 'Continuance of Life-Science3'. 4. 116 web sites were categorized in 5 forms: 37 sites are for 'Learning Materials Ⅰ', 36 for 'Learning Materials Ⅱ', 19 for 'Problem solving', 11 for 'Activities', 13 for 'Advanced Course'. They are support diverse informative materials can be used in a wide variety of tasks. So they help users find pertinent information to answer their education questions. 5. 116 web sites and 3 lesson plan was published on a network. It was to help users access easily available internet resources using homepage. For the future providing navigational aids depending on the classroom instruction to the context must continue.;최근 급격한 정보 기술의 발달로 사회는 급변하고 있다. 이러한 사회에서 살고 있는 우리에게는 필요한 정보를 적절히 활용할 수 있는 능력이 요구되고 있다. 인터넷은 이와 같은 시대적인 요구를 충족시킬 수 있는 중요한 수단이 되며 교육 현장에서는 학습 효과를 높일 수 있는 새로운 학습 도구로 활용되고 있다. 인터넷이 교육적으로 활용될 수 있는 효과적인 방안에 대한 연구가 계속되고 있다. 본 연구는 인터넷 활용의 주체가 되는 교사들을 대상으로 인터넷에 대한 전반적인 인식을 조사하고 기존의 인터넷 정보를 현 교육 상황에 맞게 활용할 수 있는 방안을 제시함으로써 효율적으로 학습에 파급시킬 수 있도록 하는데 궁극적인 목적이 있다. 인터넷에 대한 인식을 조사하기 위해 설문지를 개발하여 서울과 경기 지역의 중학교 과학 교사들 250명을 대상으로 설문을 실시하였다. 중학교 생물 단원에 관련된 사이트를 Yahoo, Altavista 등의 검색 엔진을 이용하여 키워드 검색과 디렉토리 검색의 두 가지 방법으로 모두 검색하였다. 연구 결과 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 조사 대상 학교 중 인터넷을 활용할 수 있는 시설을 갖추고 있는 학교는 34.7% 뿐이었다. 인터넷을 이용한 경험이 있는 교사는 38.2%이었으며 남교사가 여교사보다 인터넷을 활용한 경험이 높은 것으로 나타났다. 2. 인터넷을 수업에 활용 해 본 교사는 전체 3%에 불과한 것으로 보아 교육적으로 인터넷의 활용은 아직 미비하다고 판단된다. 인터넷을 활용하는데 있어서 시간이 많이 소요되는 점(26.7%)과 정보를 검색하는 방법(26.0%)에서 교사들이 가장 어려움을 느끼고 있었다. 3. 1500여 개의 사이트를 검색한 결과 중학교의 학습 수준과 단원의 특성을 고려하여 과학1 '주변의 생물' 단원에서는 63개, 과학2 '생명체의 구조와 기능' 단원에서는 34개, 과학3 '생명의 연속성'에서는 19개로 총 116개의 유용한 사이트가 선택되었다. 각 사이트의 URL과 간단한 특징을 표 20개로 정리하여 나타냈으며 과학교육과 홈페이지에 하이퍼링크하여 사이트 목록을 올려놓았다. 선택된 사이트는 다양하고 풍부한 정보를 제공하고 있어 학습자와 교사 모두의 학습 문제 해결에 적절하게 이용될 수 있다고 생각된다. 4. 선별된 사이트는 자료제시형Ⅰ(37개), 자료제시형Ⅱ(34개), 문제해결형(19개), Activity형(13개), 심화과정(13개)의 5가지 학습 유형으로 다시 분류하였다. 선택된 116개의 사이트 중에서 외국에서 제작된 사이트가 85개로 73.3%를 차지하고 있으며 내용과 구성 면에서 우리나라에서 제작된 사이트보다 멀티미디어의 특성을 충분히 활용하고 있었다. 우리 나라의 교사와 학생이 쉽게 접근하여 활용 할 수 있는 사이트의 개발이 아쉽다. 5. 구체적인 사이트의 학습 활용 방안을 제시하기 위해 3개의 학습 지도안을 부록에 제시하였다. 시설이 갖추어져 있는 학교는 물론 그렇지 못한 학교에서도 교사의 관심과 활용 능력에 따라 충분히 학습 자료로 활용될 수 있을 것이다.
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