View : 171 Download: 0

대학에서의 소프트웨어 공학 교육과정 설계

Title
대학에서의 소프트웨어 공학 교육과정 설계
Authors
태유정
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
대학소프트웨어공학교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 대학 학부 과정에서의 컴퓨터 교육을 이해하고, 이를 토대로 최근에 이르러 그 필요성이 크게 부각되고 있는 소프트웨어 엔지니어의 자격을 갖출 수 있는 교육 모델을 제시하는 것이다. 대학에서의 교육이 학문을 추구하는데 그 목적이 있지만 졸업 후 바로 산업체에서 활동하는 비율이 매우 높은 현실을 감안한다면, 컴퓨터학이 중요시 되고 있는 현재의 교육과정 이외에도 기업에서 필요로 하는 요건을 갖추는 소프트웨어 공학 교육을 고려해야 한다. 본 연구에서는 상위 교육과정으로의 진학을 필요로 하지 않고 학부과정에서 운영할 수 있는 모델을 제시하도록 하였다. 본 연구의 내용은 다음과 같이 구성된다. 첫째, 소프트웨어 공학의 개념과 컴퓨터학과의 관계를 생각해 봄으로써 소프트웨어 공학교육의 필요성을 제시하였다. 둘째, 대학에서의 소프트웨어 공학 교육과정으로 제시된 모델을 코스 유형과 프로젝트의 유형별로 구성형태를 살펴보고 장단점을 비교하였다. 셋째, 국내 대학의 소프트웨어 공학 교육의 사례를 살펴보았다. 넷째, 앞에서 언급한 모델을 기반으로 하여 교육과정을 설계하고 분석하여 적절한 교육모델을 제시하였다. 본 연구의 결과는 대학 교육과정에서 소프트웨어 공학을 교육할때 다루어져야 할 과정과 내용을 이해시키며, 효과적인 공학교육을 위한 교육유형을 선택하도록 도와준다. 기능적인 사회가 고급 기술을 갖춘 소프트웨어 엔지니어를 필요로 하는 이때에, 본 연구가 사회의 요구에 부응하며 학생들의 효율적인 학습 방향 설정에 도움이 되리라 기대한다.;The object of this paper is to provide an innovative education curriculum used to instruct software engineer majors. Owing to various factors, not least of which is the rapidly changing nature of the field, such an educational model has been made urgently needed in recent times. Although the pursuit of learning is the foremost goal of college education, software engineer majors also require much practical knowledge that will enable them to be effective employees immediately following graduation. This is especially true in this area as the ratio of software engineer majors directly entering the industry upon graduation as particularly high. Therefore, this paper provides an education curriculum that is geared toward enabling software engineer majors enter the workforce after the completion of the coursework. The followings are the main areas of research of this paper: 1. The need for software engineering education on consideration of the relationship between software engineering concepts and computer science. 2. comparison of various educational course models in the field of software engineering. 3. An examination of the pros and cons related to projects assigned to software engineer majors. 4. Presentation and analysis of a new educational curriculum designed through an examination of the above. This paper will enable collage faculty in the computer science department to select an effective educational model for software engineer majors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE