View : 1227 Download: 0

초등학교 아동을 위한 독서지도 프로그램 개발 연구

Title
초등학교 아동을 위한 독서지도 프로그램 개발 연구
Other Titles
(A) Study on the development of program of reading guidance for in the elementary school
Authors
이지선
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등학교아동독서지프로그램개발
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to suggest the method of reading guidance to be able to be applied a t the school spot by developing the program for the improvement of reading interest and for the formation of reading habit of the children at the 4th grade in Elementary school. As for the course of program development, this researcher chose the activity goal of program on the basis of literature study about reading guidance and selected and organized the contents and method of reading activity on the basis of the requirement survey on the subject of 34children of 1 calss at the 4th grade in Seoul Y Elementary School, 20 teachers who are in charge of 4th grade now and 34 parents of students a t the 4th grade who are study subject. As for the execution of program. this researcher executed by classifying into the management of free reading hours and reading activity largely. Then, about the free reading hours, this researcher made it as that the children read after choosing the class books freely by using the morning study hours. And, about the reading activity, this researcher corrected the contents and method again after executing the 3-4 activities per 1 week over 3 weeks. This researcher executed the evaluation of program by classifying into reading interest, reading habit and reading activity. About the reading interest, this researcher examined the change before and after the execution of program through choosing the method of survey of paper and pens to ask a question again after the execution of program, after choosing only the question items to be related to the reading interest out of requirement surveys. About the reading habit, this researcher executed by classitying into the hours to continue reading and the autonomous reading. Then, about the hours to continue reading, this researcheer checked the hours that the children read during the free reading hours a t intervals of 5 minutes. About the autonomous reading. This researcher observed the average number of children to read autonomously even without the instruction of teachers to read the book during rest hours or lunch time. Reading activiry was executed through the discussion with teachers and children at the end of every activity. And, this researcher made the merits and the points a t issues which appeared a t this time as the basis to correct the reading activiey. To see the result which appeared through above program, the reading goal of children was converted from ourside motive to inner motive in the field of readin interest. And, a s for the reason of book selection, change was made from inner system to outer system, And the reading tendency was diversified and deepened. In the reading habit., all the hours to continue reading and the autonomous reading were improved. And, the children liked the reading activity of small group than the individual reading activity. The conculsion obtained through above study result is as follows : the systematic and planned reading guidance improves the reading interest of children, and it may form the reading habit, and it enables the children to enjoy and like the reading. In addition, it enables the children grow the co-operative spirit and foster the autonomy and confidence through the activity of small group. The concrete management of reading guidance in curriculum, the guidance of problem child of reading and the parent education for reading guidance etc. will have to be executed.;본 연구의 목적은 초등학교 4학년 아동의 독서흥미 향상과 독서습관 형성을 위한 프로그램을 개발하여 학교 현장에서 적용할 수 있는 독서지도 방법을 제시하는데 있다. 프로그램 개발 과정은 독서지도에 관한 문헌 연구를 기초로 프로그램의 활동목표를 선정하였으며, 연구 대상인 서울 Y 초등학교 4학년 1개반 34명 아동과 현재 4학년을 맡고 있는 교사 20명, 그리고 4학년 학부모 34명을 대상으로 한 요구 조사를 토대로 독서활동의 내용 및 방법을 선정하고 조직하였다. 프로그램 실시는 크게 자유독서시간의 운영과 독서활동으로 나누어 실시하였는데, 자유독서시간은 아침자습시간을 이용하여 아동들이 학급문고를 자유롭게 선택하여 읽는 것으로 하였고, 독서활동은 주 3-4개의 활동을 3주간에 걸쳐 실시한 후 다시 내용과 방법을 수정하였다. 프로그램 평가는 독서흥미, 독서습관, 독서활동면으로 나누어 실시하였다. 독서흥미는 요구조사 중 독서흥미와 관련되는 문항만을 뽑아 프로그램 실시후에 다시 질문하는 지필 검사의 방법을 택하여, 프로그램 실시 전후의 변화를 살펴보았다. 독서습관은 다시 독서지속시간과 자율적 독서로 나누어 실시하였는데, 독서지속시간은 자유독서시간에 아동들이 독서하는 시간을 연구자가 5분 간격으로 체크하였다. 자율적 독서는 쉬는 시간이나 점심시간에 책을 읽으라는 교사의 지시 없이도 자율적으로 독서하는 아동들의 평균적인 수를 관찰하였다. 독서활동은 매 활동의 끝에 교사와 아동과의 대화를 통하여 실시하였고, 이때 나타난, 장점과 문제점을 독서활동을 수정하는 근거로 삼았다. 이상의 프로그램을 통해 나타난 결과를 보면 독서흥미분야에서 아동들의 독서목적은 외적인 동기에서 내적인 동기로 전환되었으며, 도서선택 이유도 내적인 체제에서 외적인 체제로 변화하였고, 독서경향은 다양화되고, 심화되었다. 독서습관은 독서지속시간과 자율적 독서 모두 향상하였다. 그리고 아동들은 개인적인 독서활동보다 소집단 독서활동을 더 좋아하였다. 이상의 연구 결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 조직적이며 계획된 독서지도는 아동들의 독서흥미를 향상시키고, 독서습관을 형성시킬 수 있으며, 독서를 즐기며 좋아하게 만든다. 또한 소집단 활동을 통하여 협동심을 키우고 자율성과 자신감을 기를 수 있게 된다. 독서지도가 교육과정 안에서 구체적으로 운영되며, 독서문제아 지도, 독서지도를 위한 학부모 교육 등도 실시되어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE