View : 801 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author尹榮玉-
dc.creator尹榮玉-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:37Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:37Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000024228-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174212-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024228-
dc.description.abstractWith the coming of Protestantism into Korea during the last period of the Lee Dynasty, Christian schools founded at that time have existed so far through the Japanese colonialism and have also conducted Christian education in the face of trials and challenges through history. Since the standardized law for high schools was enforced in 1974, mission schools have had to accept enrollments from middle schools without regard to their basis of founding schools and educational ideals. Moreover, with emphasis on theoretical education for the college entrance at humanities high schools and vocational education at technical high schools, mission schools are being strongly challenged with being unable to provide sufficient Christian education based on evangelism and humanism. However there are still stronger needs for the strengthening of Christian education in Korea. So this paper attempted to make a national survey for the actual state of Christian education of Presbyterian high schools in Korea and to examine how curriculums are being conducted together with Christian theory. 59 schools responded to this questionaire. The results are as follows: 1. It was revealed that the majority of Presbyterian high schools are using textbooks published by the Korean Federation of Christian Schools. They also teach the Bible. 2. The teachers teaching the Bible are mostly referring to theological books available for the preparation of their lessons. 3. Most of mission schools provide one hour of services and the Bible study. 4. Activities besides services and the Bible study are conducted out of regular curriculums; therefore they are actually neglected because of lack of time needed for them. 5. Teaching the Bible is still conducted through oral instructions; therefore, new methodology should be explored such as using audiovisual aids, video, etc. As a result of analyzing the Bible textbooks published by the Christian Education Federation on the basis of educational goals of Korea Prebyterian Churches. the following was revealed 1. High school textbooks were complied on the unit of three years. 2. The first year textbooks are compiled with the focus on the Biblical facts, so there is a danger to teach only-theoretical sides. 3. The second year textbooks deal with church history together with the Bible. 4. The third year textbooks deal with the problem of salvation, but the contents of the textbooks are rather superficial. This paper is concluded with some recommendations and suggestions.;개신교가 한국에 전파되면서 구한말에 설립되었던 기독교학교는 일제시대를 거쳐 현금까지 존속하고 있으며 오랜 역사속에서 시련과 도전을 받으면서도 기독교교육을 실시해왔다. 특히 1974년 고등학교 평준화가 실시되면서 기독교계 고등학교는 학교의 설립목적과 교육이념과는 무관하게 학생들을 받아들여야 했다. 뿐만 아니라 인문계 학교에서는 대학입시를 위한 지식위주의 주입식교육, 실업계 학교에서는 취업을 위한 기술교육이 강화되면서 복음화, 인간화를 위한 기독교교육은 점차로 외면당하는 위기에 봉착하게 되었다. 그러나 갈수록 기독교교육의 중요성은 절실히 요구되는 바 기독교교육 커리큐럼에 대해 그 이론과 함께 전국의 장로교계통의 고등학교를 대상으로 기독교교육 커리큐럼의 실태를 조사했다. 응답학교 59개교를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 1) 교재는 대다수의 학교가 한국 기독교학교 연맹에서 발간한 교과서를 채택하고 있으며 교과서외에 성경을 병행하여 가르친다. 2) 성경교사는 수업준비를 위해 신학 및 기독교계 서적을 가장 많이 참고로 활용하고 있다. 3) 기독교교육 프로그램가운데 예배와 성경시간은 1주간에 1시간씩 주어짐을 알 수 있다. 4) 예배와 성경시간외의 많은 활동은 정규 수업시간외에 진행되는 프로그램인고로 준비하는 시간이 많이 필요한 때문에 등한히 하고 있음을 알 수 있다. 5) 성경학습은 아직도 강의위주의 교육을 탈피하지 못했다. 그리고 시청각 교구사용, 그룹활동등 옛 방법을 그대로 답습하고 있는 실정이다. 또한 응답학교중 대다수의 학교가 사용하고 있는 한국 기독교학교 연맹에서 발간한 성경교과서를 대한 예수교 장로회 교육목적에 근거하여 분석한 결과 1) 고등학교 교과서는 3년을 단위로 편찬했다. 2) 1학년 교재는 성서내용을 중심으로 했기 때문에 지식전달에만 그칠 위험성이 있다. 3) 2학년 교재는 성서내용과 함께 교회사를 다루었다. 4) 3학년 교재는 중생의 문제를 다루었으나 중생의 과정이 빈약하다. 끝으로 몇가지 제언과 결론으로 논문을 끝맺었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 2 C. 연구의 한계성 = 3 Ⅱ. 기독교교육 커리큐럼의 이론적 배경 = 4 A. 일반교육 커리큐럼의 이론 = 4 B. 기독교교육의 대상 (고등학생) = 9 C. 기독교교육 커리큐럼의 이론 = 15 Ⅲ. 장로교 학교의 기독교교육 커리큐럼의 실태 = 31 A. 사용하는 교재 = 31 B. 기독교교육 프로그램 = 34 C. 성경학습 방법 = 43 Ⅳ. 성경교과서의 내용분석 = 48 A. 대한예수교 장로회 교육목적 = 48 B. 성경 교과서 분석 -한국 기독교 학교 연맹 발간- = 52 Ⅴ. 제언 및 결론 = 57 참고문헌 = 61 부록 = 64 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1731337 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고등학교-
dc.subject기독교교육-
dc.subject장로교 학교-
dc.subject종교교육-
dc.title고등학교 기독교교육 활동에 대한 평가 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle장로교 학교를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study On the evaluation of Christian education activities in high schools : with special reference to presbyterian schools-
dc.format.page70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공종교교육분야-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE