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현행 서울 소재 음악대학 피아노과 교과과정 연구

Title
현행 서울 소재 음악대학 피아노과 교과과정 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE COLLEGE MUSIC CURRICULUM FOR PIANO MAJOR IN SEOUL AREA
Authors
장인호
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
서울음악대학피아노과교과과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
음악교육의 기초를 이루는 피아노 교육을 실행함에 있어서 최고음악교육의 출발점인 음악대학 피아노과의 교과과정을 분석하고 문제점을 파악하며 개선책을 연구하는 것은 음악교육계에 주어진 필수적인 과제이다. 본 연구는 미래 음악교육과정 변화에 기초를 마련해주고 음악교육 분야의 방향을 설정하는데 기초적인 자료를 제공할 수 있도록 우리나라의 현행 음악 대학 피아노과의 교과과정을 분석하는데 목적이 있다. 교과과정의 분석은 서울시내에 소재한 종합대학교 내 8개 음악대학의 피아노과를 중심으로 하였다. 교과과정 분석에 들어가기에 앞서 우선 국내 음악 관련학과와 서울 소재 음악대학의 현황을 고찰하고 문헌 연구를 통해 세계 피아노 교육의 역사적 변천을 알아보았다. 그리고 음악대학 졸업생들의 진로 현황을 알아보기 위해 선행 연구에 대해 조사 · 정리하였다. 이를 기초로 하여 서울 소재 8개 음악대학의 교육목표와 피아노과의 교육목표를 정리함으로써 그 목표를 비교하고, 국내 음악대학의 학점이수 현황과 미국 음악교육기관의 학점이수 현황을 비교하였다. 실제적인 교과과정 분석에서는 8개교 피아노과의 전공과목 개설 현황을 대학별로 조사하고 세부적으로 대학별 전공과목 설정과목수, 공통과목 이수학점, 공통과목의 전공필수·전공선택 여부, 전공과목의 이론·실기 교과목 비율을 비교하고 전공실기 과제곡을 학년별로 분류하여 분석하였다. 연구 결과 전체 음악대학 간에 교과과정 구성상의 통일성이 미흡하고 전공과목 수의 부족과 낮은 이수학점의 책정으로 효율적인 전공과목 학습이 시행되고 있지 못한 것으로 보여진다. 대학별로 공통과목의 이수학점과 이수학기 그리고 필수·선택 여부가 다르게 책정되어 있으며, 심화된 전공 실기의 교육에 있어서 전공실기 과목 비율의 낮은 책정과 함께 다양한 선곡의 기회가 주어지지 못하고 있다. 그리고 졸업 후 다양한 분야로의 진출에 있어서 필요한 교과목의 개설이 이루어지지 못하고 있고 대학별 특수성이 전제되지 못한 교과과정 구성으로 인해서 대학간의 평준화·획일화를 초래할 수 있다는 문제점이 제기되었다. 연구 결과 나타난 문제점에 대해 개선방안은 다음과 같다. 우선 각 대학의 자율적인 교과과정 운영으로 인해서 전체 음악대학 간에 운영상의 통일성이 미흡하므로 교과과정 및 운영을 감독하는 기관의 설립이 필요하며, 전공과목의 개설수와 이수학점이 적어서 전공과목에 있어서 효율적인 심화학습이 시행되지 못하고 있으므로 점차 전공과목과 이수학점을 늘려야 한다. 대학별로 공통과목의 이수학점과 이수학기가 달라 전공 교과목에 대한 학습의 깊이에 차이가 있으므로 이에 대한 대학 상호 간의 협의가 필요하고 공통과목들을 필수과목과 선택과목으로 책정하는 데 있어서 대학 상호간에 기준을 세워야 한다. 전공실기 능력의 향상을 위하여 전공실기 교과목의 학점수를 늘려야 하며 전공실기 과제곡에 있어서 학생들에게 보다 광범위한 선곡의 기회를 제공해야 한다. 그리고 급변하는 현대사회의 흐름에 부합하며 졸업 후 직업 선택에 있어서도 다양함을 줄 수 있는 교과목을 개설해야 한다. 마지막으로 각 대학마다의 특수성을 살릴 수 있는 교과목을 개설하여 교과과정을 운영 하여 야 한다. 이상과 같이 제시된 피아노과 교과과정상의 문제점과 개선방안이 앞으로의 교과과정 개선과 운영 그리고 더 나아가 국내 음악교육계의 발전에 조금이나마 보탬이 되었으면 하는 바이다.;In order to enhance piano education, which is considered as a basic for the music education, it is an essential task to analyze the college music curriculum for a piano major : starting point for advanced music education, assess problems and find solutions to correct them. The purpose of this study is to analyze the current college music curriculum for a piano major in order to provide data to be used for improving educational system in music and establishing direction of music education. The curriculum samples used for the analysis were centered around those for a piano major in school of music of eight universities located in Seoul, Korea. Prior to the analysis, inquiries into the current situation of the nationwide departments related to music and music departments in Seoul, and studies on related literature about worldwide histories of changes and progresses of the piano education were performed. And also, the related research papers were referenced to examine the status of occupations of graduates from the school of music. Based on the base studies described above, the objectives of the school of music and for a piano major were examined closely by comparing and adjusting those from the eight universities, and required credits completed for graduation in Korea and in the advanced music institutions in the U.S.A were compared and adjusted. In the analysis of curriculum, current major subjects offered by each eight universities were investigated and the following items for each university are analyzed in detail: (a) Number of major courses (b) Total credits of common courses (c) Required subjects among common courses (d) Elective courses for major (e) Ratio of theory and performance (f) Sorting assigned music for performance by grade The problems discovered from this study and solutions for correcting these problems are discussed below. (1) It is required to establish a supervising institution to monitor curriculum and their implementations, because they lack in overall uniformity between universities due to its' own self-regulated curriculum and practice by each university. (2) Number of major courses offered and credits required for graduation are not adequate to provide efficient education in quality. Major courses and number of credits required for graduation should be gradually increased. (3) There should be agreements between universities about number of credits of common courses and semester year to take these courses, because they varies depending on universities and they can create gaps in depth of major courses. (4) Agreements should be made between universities about standard for designating required and electives from common courses. (5) Number of required major courses for performance should be increased to improve the techniques. (6) Universities should provide students more variety of music for selecting assigned music for performance. (7) Universities should provide curriculum in keeping up with rapidly changing modem society and provide graduates opportunities to pursue variety of occupations. (8) Each university should create unique curriculum and manage to promote its' specialty. This study has made an invaluable contribution in improving curriculums and their managements for advancing national level of the music education.
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