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피아노 레슨을 통한 즉흥연주 능력 향상 지도안 개발

Title
피아노 레슨을 통한 즉흥연주 능력 향상 지도안 개발
Other Titles
(THE) DEVELOPMENT OF IMPROVISATIONAL TECHNIQUE AN EFFECTIVE PIANO TEACHING STRATEGIES
Authors
이경옥
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
피아노레슨즉흥연주능력지도안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 조기교육의 관심과 피아노의 대중화와 보편화로 많은 학생들이 피아노 레슨을 받고 있다. 그러나 창의성 교육을 목표로 하는 현대 음악교육의 기대에 부응하며 피아노를 통한 창조적 표현 능력과 음악적 감수성및 잠재력을 발휘 시킬 수 있는 피아노 지도방법의 연구가 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 피아노레슨을 받고 있는 초급중급학생들의 즉흥연주 능력의 향상과 창조적 능력의증대를위해그들의 개인적인 음악적 특징과 수준에 맞는 피아노 지도안을 개발하는 데 있다. 본 논문에서는 문헌을 통하여 즉흥연주의 개념과 즉흥연주에 대한 음악교육자들의 견해를 살펴보았으며, 피아노 즉흥연주를 위한 기본 훈련과 즉 흥연주의 필요성에 대해 알아보았고, 실제 지도방법에 관한 선행연구들을 요약·정리하였다. 문헌연구 결과 피아노 즉흥연주를 시작할 때 즉흥연주에 대한 확실한 개념·박자·조성·종지 등의 기본 개념을 학습한후 선율 만들기를 하는 것이 바람직하고, 질문-대답 형식의 악절을 완성함에 있어 질문악구의 음악적 특징을 파악한후 대답악구를 만들도록 지도하는 것이 중요하다. 오스티나토 기법을 포함한 다양한 현대음악 기법을 학생들에게 자연스럽게 소개하는 것이 필요하고, 자유로운 창작연주를 통해 학생 스스로 음악작품을 만들 수 있다는 자신감을 갖게 하고 창조적 능력을 개발할 수 있도록 지도한다. 즉흥연주 능력향상을 위한 효과적인 방법을 첫째, 개념적 접근에 의한 지도방법 둘째, 즉흥연주에 따른 지도방법 셋째, 20세기 작곡 기법을 활용한 지도방법으로 나누어서 지도안을 개발하였다. 본 연구는 개개인의 음악적 배경을 고려하여 개인의 능력에 맞게 유동적으로 적용시켜 보고자 개별적인 교수로 수업안을 작성 하였으나, 그룹지도 방법으로도 가능하다. 이 연구는 피아노 즉흥연주를 위한 학습방법이지만 다른 악기나 일반학교 음악시간의 교실수업을 위한 지도방법으로도 개발되고 연구되기를 바란다.;Accompanied by interest in education early period and the popularization of piano, many students are taking piano lessons. However, there are not enough studies on piano teaching methods which correspond to modem music education aiming for creative education and can exercise creative expression and musical sensitivity through the piano. The purpose of this study is to develop piano teaching method for individual musical characteristic and level for improving the improvisational performance ability. To achieve this purpose, the study looks in up the concept of improvisational performance and music educators' view on it, and also the music educational effectiveness of improvisational performance. In additions related literature on basic training for improvisational piano performance was done. It is desirable to make melodies after learning basic concepts such as exact concept, beat, tonality and cadence for improvisational performance when starting improvisational piano performance, and it is also important to guide students to compose answer phrase after grasping the musical characteristics of question phrase in completing question-answer style. Introducing various modem music techniques including ostinato to elementary school students in needed, and we should teach them to compose their own music work through liberal creative performance and let them have self-confidence so that they can develop their creativity. I developed teaching plans for improving improvisational performance ability with first, teaching method by conceptual approach, second, teaching method according to improvisational performance and third, teaching method using the 20th century's composing techniques. This study progressed individual teaching lessons considering individual music background to flexibly apply the lesson to each student, but we can also induce creative learning by using group dynamics interactions and developing group teaching, Hopefully, this study will be applied to other instruments and developed teaching for students in all levels.
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