View : 798 Download: 0

역사교육에서 토의학습의 적용에 대한 연구

Title
역사교육에서 토의학습의 적용에 대한 연구
Other Titles
Research on the Study of History through application of Discussion in class : Based on Middle School history class
Authors
김미영
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
역사교육토의학습중학교국사교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 교육목적은 선도하는 자율적·창의적·도덕적인 인간교육의 구현에 있다. 이를 위해서는 각 교과의 내용뿐만 아니라 각 교과의 목표와 학생수준에 따라 다양한 학습방법이 필요하다. 획일적 수업만으로는 어렵다. 다양한 수업방식을 통하여 경험하고 단련하지 않으면 학습능력을 신장시킬 수 없다. 역사교육은 역사적 사실을 객관적으로 파악하는 동시에 그 파악과정을 통해 역사적 능력과 태도를 길러 역사의식을 형성하는데 의의를 두고 이루어져야 한다. 따라서 역사수업은 교사와 학생의 상호작용을 통해 학습과제를 해결하면서 학생이 주체가 되어 자신의 학습문제를 스스로 해결할 수 있는 자율적 능력을 신장할 수 있도록 모색되어야 한다. 이러한 능력을 기를 수 있는 가장 적절한 학습 형태중의 하나가 토의학습이다. 본 연구에서는 토의학습이 역사적 사실뿐만 아니라 더 나아가 역사의식 형성에 긍정적인 영향을 준다는 가설을 설정하였다. <가설1> 토의학습은 역사교육의 지식·이해 목표에서 역사적 사실, 개념 획득에 효과적이다. <가설2> 토의학습은 역사교육의 기능·탐구 목표에서 역사적 탐구능력·사고력 신장에 효과적이다. <가설3> 토의학습은 역사적 가치와 의미를 탐구하려는 태도, 자발적 학습태도 발달에 효과적이다. 가설을 검증하기 위해서 연구진행은 토의학습의 개념, 가치, 교실현장에서 이루어지는 토의학습 유형, 수업모형 등에 대해 연구를 하였다. 이를 토대로 역사수업에서 역사교육의 목적과 역사의식을 함양할 수 있는 토의학습이 적용되도록 토의학습 모형을 일반화하였다. 나아가 역사수업에서 적용될 수 있는 토의학습 모형을 실제 중학교 국사수업에서 적용하여 다음과 같은 결론을 내리게 되었다. 첫째, 토의학습은 역사교육의 지식·이해 목표에서 역사적 사실, 개념을 획득하는데 효과적이다. 토의학습은 학생들에게 학습활동과 피드백 기회를 많이 주어서 기억체계를 수립하고, 학습의 내면화에 기여하기 때문에 역사적 지식을 얻는데 도움을 주었다. 둘째, 토의학습은 역사교육의 기능·탐구 목표에서 역사적 탐구 능력·사고력 신장에 도움을 주었다. 토의학습은 학습자가 논리적으로 생각하는 기회를 갖게 하고 토의를 통해 학습자의 생각에 대해 타당성을 검증받는 기회를 갖게 하여 역사적 문제를 분석, 판단, 추리하여 합리적인 결론에 도달하도록 하였다. 셋째, 토의학습은 역사적 가치와 의미를 탐구하려는 의욕, 자발적 학습태도를 발달시켰다. 토의학습은 학생 스스로 발표하고 토의하게 하여 학생들의 호응과 참여를 이끌어 낼 수 있는 학습방법으로서 역사적 가치와 태도 발달측면에 긍정적 영향이 있었다. 본 연구의 한계점을 극복하고 역사교육에서 토의학습이 각 학교의 현장에서 적합한 수업방법으로 계속 발전되기 위해서는 토의주제에 맞는 적절한 자료 및 사료의 개발, 토의학습의 효과를 평가할 수 있는 평가방법 등의 후속 연구와 개선책이 계속 이루어져야 한다.;In order to strive along the 21th century's ideal education system of autonomous, creative, moral humane education, we not only have to change the contents of each subjects, its purpose and goal but also adjust the curriculum suitable to today students'standard through a variety of teaching methods. It would be difficult to expect to exalt with the standardized teaching method we have; to be concise, without giving the students to exercise and experience different circumstances in difference environment, one would never ameliorate. Our ultimate goal is to enhance the ability and attitude the student view history, hence in an attempt to establish a firm ground for historical consciousness through the study of History of which historical facts have been interpreted in strict objectivity. Therefore, in accordance to such change, in history class, students are to be the subject in the problem solving through reciprocal action between teacher and student - indubitably in the best interest of the subject. I believe that the ideal method of bringing about such skill and ability is through discussion(as one of the teaching method) in class. In this research I have gathered several hypothesis that support my theme that the historical facts are in fact learned much more effectively through discussion and at the same time historical consciousness is formed in a positive and affirmative way in the minds of students. Discussion is an effective teaching method in helping student understand the history: knowledge/facts and concepts. Discussion is effective in helping students strengthen their thinking and researching power in historical educative function towards the goal. Discussion is an effectual way of developing a positive and self-reliant attitude to comprehend historical value and significance to students. To verify these hypothesis, I have researched in the significance of the concept and evaluated it by holding a real discussion session in class in different types and models. In history class, to cultivate the purpose and historical conscious, I have generalized a discussion model for class. A real discussion model has been adapted onto the actual middle school history class to determine the following conclusions. First, application of discussion was very effective for the students to learn the facts and concepts in which it helped students understand the purpose of history studies. Discussion made students utilize the knowledge that they have and gave them the opportunity to speak up and get prompt feed-back to their thoughts- helping the students set a systemized memory contributing internal historical facts. Second, discussion assisted students learn the function of history, and research purpose with in-dept thinking skill of our history. Students learned to think logically, articulate the facts in order and through discussion, they got a reasonable rebut to their notion helping them analyze, judge and infer historical problems to an acceptable rational conclusion. Third, discussion session in class had helped students arouse interest in historical value and significance in an unconstrained way. It also made students voluntarily participate in discussion. Along with the prompt responses and active participation of the students, discussion in class brought up positive influence on the development of historical value and attitude. Nonetheless, for this particular research to overcome its limit, we would have to withstand in utilizing this teaching method in real classroom, and be equipped with substantial teaching resources accordingly to each discussion theme. Plus, an appropriate evaluating method must be attained that could evaluate the effectiveness of this teaching method. This area must be consistently explored further from now on.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE