View : 22 Download: 0

유아의 동료간 인기도와 사회적 성숙 및 어머니 자녀 교육관간의 관계

Title
유아의 동료간 인기도와 사회적 성숙 및 어머니 자녀 교육관간의 관계
Other Titles
Relation between Children Fellow Popularity, Social Growth and Mother's Children Educational View
Authors
원유경
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아동료간인기도사회적 성숙자녀 교육관
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육현장에서 유아의 인기도와 사회적 행동, 어머니가 인지한 유아의 사회성숙도, 지능 및 어머니 자녀교육관과의 관계를 조사하는 데 그 목적을 둔다. 이에 따른 구체적 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 인기도와 사회적 행동간에는 어떤 관계가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 둘째, 유아의 인기도와 사회성숙도간에는 어떤 관계가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 세째, 유아의 인기도와 지능간에는 어떤 관계가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 네째, 유아의 인기도와 어머니 자녀교육관간에는 어떤 관계가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 위의 문제들을 알아보기 위하여 서울 시내 유치원에 다니는 유아 121명과 그들의 어머니 121명을 연구대상으로 하였다. 유아의 인기도 및 사회적 행동을 측정하기 위하여 Moore(1973)의 사회성 측정 지위 검사를 이용하였고, 지능 및 사회성숙도는 표준화된 검사지를 사용하였다. 자녀교육관은 이 원영(1983)이 제작한 질문지를 이용하였다. 인기도와 사회적 행동 및 사회성숙도의 상관관계를 분석하기 위해 Kendall의 Tau상관관계를 산출하였고 인기도와 지능 및 자녀교육관과의 관계를 알아보기 위하여 t검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 인기있는 유아는 우호적, 동조적이며 동료의존성이 높은 반면 배척되는 유아는 공격적, 주의산만, 독자적, 활동적, 성인의존적이었다. 인기있는 남아는 동조적이며 우호적이고 동료의존적인 반면 인기있는 여아는 동료원조를 나타 내 남녀간에 차이가 있음을 보였다. 배척되는 남아는 공격적, 성인의존, 활동적, 주의산만, 놀리기, 공포유발을 보인 반면 여아는 비우호적이고, 독자적이며 우는 행동이 나타났다. 그러므로 인기도와 사회적 행동간에는 긍정적 인기도와 부정적 인기도에 따라 차이가 있으며 성별에 따른 차이도 있었다. 2. 또래집단내에서 인기있는 유아는 배척되는 유아에 비해 유의적으로 사회성숙도가 높았으며 인기아 집단의 남·녀, 배척아 집단의 남·녀간에는 인기도와 사회성숙도간에 차이를 보이지 않았다. 3. 또래집단내에서 인기있는 유아는 배척되는 유아에 비해서 지능이 유의하게 높았다. 성별에 따른 유아의 인기와 지능간의 차이는 유의하지 않았다. 4. 또래집단내에서 인기있는 유아의 어머니 자녀교육관이 배척되는 유아의 어머니 자녀교육관에 비해서 유의하게 유아중심적이다. 교육관 중 인간관과 목표는 유아의 인기와 유의한 차이가 없었으나 교육내용 및 방법면에서는 인기아 집단의 어머니가 배척아 집단의 어머니보다 유의하게 유아중심적이었다. 성별에 따른 인기도와 어머니 자녀교육관과는 의미없는 차이를 보였으며 자녀교육관 하위 요인간에도 성별에 따른 차이는 의미가 없었다.;This study is aimed at obtaining the basic data to be applied to the fellow group playing composition in the preschool and parents' education by researching and analyzing the relation between the children popularity and social activities and children social growth recognized by mother, and intelligence, and mother's children educational view. Specifically, four major questions were raised first, what relation between children popularity and social activities does exist and does it differ according to the sex? second, what kind of relation between children popularity and social growth does exist and does it differ according to the sex? third, what relation between children popularity and intelligence does exist and does it differ according to the sex? fourth, what relation between children popularity and mother's children educational view does exist and does it differ according to the sex? To clarity the above matter in point, 121 preschool children 121 their mothers were chosen as the object of study who attend the preschool in Seoul. Sociometric choices and peer-perceived social behaviors were obtained from these children using Moore's (1973) sociometric status test and to check the intelligence and social growth the standardized inspection paper. To check the children educational view, the questionnaire was used, of LEE, Won Young (1983). To check the popularity, social behavior and social growth in their co-relationship, the coefficient of correlation of Kendall's Tau was calculated. To check the relation between popularity, intelligence and children educational view, Kendall's Tau coefficient of correlation was verified. The result is as follows: 1. The popular children is friendly, sympathetic, and highly dependent on the fellows. The children who is rejected is attacking, loose, independent, positive and dependent on the adult. The popular boys was sympathetic, friendly, dependent on the fellow while the popular girls was helping the fellow. The rejected boys showed attacking nature, dependent on the adult, positive, loose, letting play, and inducing of fear while the rejected girls showed unfriendly manner, independent and weeping behavior. 2. Within the fellow group, the popular children was high in the social growth than the rejected children. The difference of social growth between the popular boys and girls and the children rejected did not show disparity in popularity. 3. Within the fellow group, the popular children intelligence was higher than that of the rejected children , and there was no difference between the boys and girls in the group. 4. Within the fellow group, the children educational view of mother is much centered on children than that of mother of rejected children. The view point of human being and target of life out of the educational view does not show the difference, but, in the contents of education and method thereof, the mother of the group of children popular was much centered on children more than the anther of the group of rejected children. The difference of the popularity and mother's children educational view according to sex did not happen, and the difference between children factors of children educational view according to sex did not exist.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE