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제6차 교육과정의 효율성에 대한 중학교 음악 교사들의 반응

Title
제6차 교육과정의 효율성에 대한 중학교 음악 교사들의 반응
Other Titles
(A) Study on The Junior High School Music Teachers' Reaction The Effectiveness of the 6th Revised Music Curriculum
Authors
이송미
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
교육과정중학교음악교사반응
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1995년부터 시행된 중학교의 제6차 교육과정이 실제로 교육 현장에서 어떻게 적용되고 있는지에 대한 학교의 음악 교육 실태를 파악하여 교육의 현재를 진단하고 문제점을 찾아내는 데 그 목적을 두고 있다. 그리고 이것을 바탕으로 개선 방안을 모색하여 향후 교육과정 개편에 바람직한 방향을 제시하고자 한다. 제6차 교육과정 운영에 관한 중학교 음악 교육 실태를 파악하기 위해 이론적 배경으로는 음악과 교육과정의 이해를 위해서 교육과정의 일반적인 개념과 음악과 교육과정의 의미를 조사하였고 제6차 교육과정의 전반적인 구성 체제에 대해서도 문헌 연구를 통해서 살펴보았다. 또한 연구의 필요성을 구체적으로 체계화시키기 위해서 음악 교육 실태에 대해서 선행 연구된 논문들을 조사하였다. 우리나라의 교육과정은 1955년에 제1차 교육과정이 개정된 이후로 역사적 흐름 속에서 변화와 발전을 거듭하여 현재까지 6차례에 걸친 개편이 있었다. 본 연구는 제6차 교육과정의 운영 실태를 파악하기 위하여 교사용 설문지를 만들어 무작위로 선정된 중학교에 각 학교당 한명씩의 음악 교사를 대상으로 하여 배포하였다. 설문의 내용은 연구 대상자의 일반적인 배경, 학교 시설, 제6차 교육과정 이해 및 수업 방법, 실기 평가 현황 등에 관한 것으로 연구자가 임의로 제작한 것이며 이를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 제6차 교육과정에서는 각 학교에 주당 수업시수 편재에 대한 재량권을 주었는데 이로인해 대부분의 학교에서 음악 교과의 수업시수를 감축하여 운영하고 있었다. 제5차 교육과정 운영 중에는 2학년과 3학년의 시수가 2시간씩이었던 것을 제6차 교육과정에서는 각각 1시간으로 감축해서 배정하여 음악 교과의 수업시수를 감소시켰고 감소된 수업시수 때문에 교과 활동에 필요한 수업 시간이 매우 부족한 형편이다. 둘째, 제6차 교육과정의 내용을 이해하고 있다고 응답한 교사들의 비율이 92.5%로 나타났으나 교육과정이 시행된 지 3년이 지난 지금까지도 전혀 모르고 있다고 응답한 교사들도 7.5%나 되었으며 과중한 업무 부담을 느끼고 있는 것으로 조사되었다. 셋째, 음악실 수가 부족하고 학습 활동에 필요한 교재 교구 등에 대한 학교 시설이 미비한 것으로 밝혀졌다. 구체적으로 말하면 학급수가 30∼40학급인 학교에서 겨우 한두개의 음악실만이 설치되어 전 학급이 음악실에서 수업하는 것이 매우 어려운 상태이고 아거기의 보유율이 매우 낮은 상태인데 특히 가야금, 징, 북 등의 전통 악기는 아예 한 대도 보유하지 않은 학교가 더 많았다. 넷째, 교육과정에서 권장하는 이상적인 수업은 가창ㆍ기악ㆍ창작ㆍ감상 영역의 통합적 수업 방법이지만 실제 수업에서는 아직도 가창 학습 위주로 진행되고 있으며 창작 영역에 있어서는 거의 다루어지지 않고 있다. 다섯째, 특별활동의 운영에 있어서 음악과 관련 부서의 편성이 합창이나 음악 감상 등의 부서에만 치우쳐 있으며 가야금 합주가 1.3%, 농악반이 1.3%, 단소 합주가 5.0%의 학교에서만이 운영되고 있다고 조사되어 전통 음악과 관련된 특별활동이 매우 미흡한 실정이다. 그러므로 특별활동 부서의 다양한 편성이 요구된다. 여섯째, 현재의 실기 평가 방법은 실음 평가 부분에 있어서 70%의 기본 점수를 주고 있는데 이와같은 평가 방법에 대해서 많은 교사들이 반대의 의견을 가지고 있었다. 기본 점수제에 대하여 응답자 중 81.2%의 교사가 바람직하지 않다고 하였으며 그 중에서 92.3%의 교사가 이를 없애야 한다고 응답한 것으로 조사되었다. 또한 각 영역의 실기 평가 형태가 획일화되어 있으며 교사마다 중점적으로 평가하는 부분이 다르기 때문에 객관적인 실기 평가 기준안마련이 필요한 것으로 나타났다.;This study is designed to examine the actural state of today's education and find out its problems by grasping the current situation of music education in the school. And the goal of this study is helping to point out the desirable direction for the future revision of curriculum by checking how the 6th revised music curriculum from 1995 is applied to Junior High school education. To grasp the present situation of Junior High school music education concerning the management of the 6th revised music curriculum, I studied the general concept of curriculum and the meaning of music curriculum as a theoretical background, and also examined the overall composition system of the 6th revised curriculum. Also, I studied the precedent thesis on the present situation of music education to specifically systemize the necessity of this study. To grasp the managing situation of the 6th revised curriculum, questionnaire papers for teachers were distributed to one music teacher in each middle school randomly selected for this study. There has been six revisions of our curriculum since the first curriculum revision in 1955, through change and development The contents of the questionnaires are the general characteristics of subject, the understanding of the 6th revised curriculum and lesson method, the present situation of evaluating actual skill, and I could get the results from it as follows First, most schools had reduced music class hours by the authority of each school's arranging weekly class right for the 2nd and 3rd graders, and class hours for class activities are very short Second, most teachers understand the contents of the 6th curriculum, but 7.5% of them answers that they have no idea on it even after 3 years have passed, and they are said to feel overturned by their work Third, it is turned out that music rooms are insufficient, and there are not enough school facilities for texts and instruments needed for leaning activity. More specially, the whole class can't have a class in music room because schools having 30-40 classes only have one music room, and reserving the musical instruments rate is also low, especially, traditional instruments such as GayaKum, Jing, and Drum, are none in many schools Fourth, ideal class recommended by the curriculum is an integrated method including vocalism, instrumental music, composition and appreciation, but in real class, still vocalism learning is carried as a main method, and the composition area is hardly treated Fifth, departments related to music lean to chorus or appreciation in managing special activities, and only a few schools run GayaKum, ensemble(l.3%), Agricultural music(l.3%), and Danso ensemble(5.0%), so special activities related to traditional music is very insufficient. Therefore, the various arrangement of special activity departments are needed. Sixth, many teachers had opposite opinions on the basic 70% score in actual practice evaluation. On the basic score System, 81.2% respondents answer it's not desirable, and the 92.3% of them claim to abolish the system Also, the claim to abolish the system, also, the actual practice evaluation types of each area are standardized, and it is urgent to make objective evaluation plans because each teacher has different evaluation points.
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