View : 650 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author채희진-
dc.creator채희진-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000023840-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174128-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023840-
dc.description.abstractAn important topic in current mathematics education research is "mathematical connections". Identified as one of the National Council of Teachers' of Mathematics curriculum standards in 1989, mathematical connections has been highlighted as an important goal for all students. Especially, many connections could be made between mathematics and the others subjects. But, the sixth educational curriculum is not showing the concrete subjects. Therefore this article shows various external connections between geometry and other subjects, in order to offer mathematics teachers ideas of concrete teaching materials. This article manages the following external connections. 1. geometrical design(External connections between art and geometry) 2. golden ratio(External connections between art, nature and geometry) 3. reflection(symmetry)(External connections between art, nature and geometry) 4. tessellation(External connections between art, life and geometry) 5. tangrams(External connections between art, life and geometry) 6. making tetrahedron, cubes with a standards paper(A4, B5) (External connections between life and geometry) 7. solid calendar(External connections between life and geometry) 8. perspective(External connections between art and geometry) 9. fractal(External connections between art and geometry) The above contents can be applied effectively to activity-based instruction and group study. For this, the teachers must understand meaning of connection and the above contents. And we need to various assessments(portfolio, journal writing etc.). Further study on effectiveness of teaching subjects on the external connections in actual instruction is needed. And we need to continuously develop contents and teaching method about mathematical connections.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅴ 표목차 = ⅶ 그림목차 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구내용 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 수학적 연결성 = 5 B. 기하교육의 목표와 내용 및 특성 = 6 C. 수학 외적 연결성을 강조한 학습 - 지도의 방향 = 8 D. 중학교 기하교육과정에서 수학 외적 연결성을 위한 내용구성 = 10 E. 평가 = 23 Ⅲ. 중학교 기하교육과정에서 수학 외적 연결성을 위한 내용구성 = 25 A. 기하학적 디자인(예술, (디자인)과 기하학의 연결) = 30 B. 황금비 (예술과 기하학의 연결) = 38 C. 대칭 (자연, 예술과 기하학의 연결) = 45 D. 테셀레이션 (예술(디자인)과 기하학의 연결) = 50 E. 탠그램(Tangrames) (예술, 놀이와 기하학의 연결) = 64 F. 규격용지로 만드는 정사면체, 정육면체 (실생활(종이접기)과 기하학의 연결) = 68 G. 입체 달력(Calendar) 만들기 (실생활과 기하학의 연결) = 71 H. 원근법 (예술(사영기하학)과 수학의 연결) = 76 I. 프랙탈 기하학 (예술, 과학과 기하학의 연결) = 80 Ⅳ. 결론 및 제언 = 87 참고문헌 = 89 부록 1 Optical illusion(착시) 현상 = 96 부록 2 매듭 디자인 = 97 부록 3-1 불가능한 그림 작도 = 99 부록 3-2 불가능한 그림 작도 = 100 부록 4-1 황금사각형에서 황금 나선 작도 = 101 부록 4-2 황금사각형 작도 = 102 부록 5-1 자와 컴퍼스로 만드는 정다각형 = 104 부록 6 자와 컴퍼스로 만드는 테셀레이션 = 105 부록 7-1 테셀레이션 자료 (정다각형) = 108 부록 7-2 정사각형 무눈종이 (격자판) = 109 부록 7-3 정삼각형 모눈종이 (격자판) = 110 부록 7-4.1 평행이동 테셀레이션의 예 1 = 111 부록 7-4.2 평행이동 테셀레이션의 예 2 = 112 부록 7-5 정사각형판에서의 평행이동 테셀레이션 = 113 부록 7-6 정삼각형판에서의 미끄럼 반사 테셀레이션 = 114 부록 7-7 M.C.Escher와 쌍곡 기하학 = 115 부록 7-8 M.C.Escher와 뫼비우스 띠, 그리고 그의 작품들 = 116 부록 8-1 Koch 곡선 생성 단계 = 118 부록 8-2 세르핀스키 삼각형 (세르핀스키 가스켓 : Gasket) 만들기 = 119 부록 8-3.1 프랙탈 카드 만들기 1 = 120 부록 8-3.2 프랙탈 카드 만들기 2 ("Sierpinski Gasket" 카드) = 121 Abstract = 122-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4075036 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject기하영역-
dc.subject수학-
dc.subject외적연결성-
dc.title기하영역에서의 수학 외적 연결성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagexi, 123p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE