View : 690 Download: 0

유아의 동작활동 효과에 관한 기초 연구

Title
유아의 동작활동 효과에 관한 기초 연구
Other Titles
(The) Basic Study on Movement Activity for Children
Authors
김혜옥
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아동작활동효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In order to understand whether the most basic movement in children's lives is effective for education, after the researcher practised the movement activity based on the basic concepts of movement, and intended to examine its influence upon the development of motor ability and expression ability and obtain materials necessary for managing the movement education program for children. For this purpose, the study set the following questions: 1. After the practice of the movement activity for children, how is its influence upon the development of basic motor ability? 2. After the practice of the movement activity for children, how is it influence upon the development of expression ability? 3. Is there any difference in the development of basic motor abilities and expression abilities according to sex? 4. Is there any correlation between the development of children's basic motor abilities and their intelligence? 5. Is there any correlation between the development of children's expression abilities and their intelligence? 6. Is there any correlation between the development of children's expression abilities and the development of their motor abilities ? This study selected 45 children--who were below 5 years old and had not received any movement education, and they were divided into an experiment group (23), and a comparison group (22) as objects. As instruments, the I. Q. test, basic motor ability development test, and expression ability development test were used for children. For questions 1, 2, and 3,-test was applied on the 5% significant level, and for question 4, 5, and 6, correlation coefficients were obtained. Findings of this study were as follows: 1. After the practice of the movement activity for children, the difference in the development of basic motor ability between the experiment group and comparison group was proved significant. 2. After the practice of the movement activity for children, the difference in the development of expression ability between the experiment group and comparison group was proved significant. 3. The difference in the development of children's basic motor abilities and that of their expression abilities according to sex was proved insignificant. 4. There was a low static correlation between the development of children's basic motor abilities and their intelligence. 5. There was a static correlation between the development of children's expression abilities and their intelligence. 6. There was a static correlation between the development of children's expression abilities and their basic motor abilities.;본 연구는 유아의 생활에 가장 근본이 되는 움직임이 교육에 효과적인 것인가를 알아보기 위해 동작의 기본 개념을 중심으로 하는 동작활동을 실시한 후, 유아의 신체발달의 기초가 되는 기본운동능력 발달과 표현능력 발달에 미치는 영향을 알아보고 유아의 동작활동을 계획하고 운영함에 있어 필요한 연구 자료를 얻고자 하는 데 목적이 있다. 위의 목적을 위해 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동작 활동이 유아의 기본 운동능력발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 동작 활동이 유아의 표현능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 기본 운동능력 발달과 표현능력 발달은 유아의 성별에 따라 차이가 나타나는가? 4. 기본 운동능력발달과 유아의 지능과는 어떤 상관이 있는가? 5. 표현능력 발달과 유아의 지능과는 어떤 상관이 있는가? 6. 기본 운동능력발달과 표현능력 발달에는 어떤 상관이 있는가? 본 연구는 동작교육을 받지 않은 만5세 유아 45명을 실험집단(23명)과 비교집단(22명)으로 나누어 연구 대상으로 하였다. 검사 도구로는 유아 지능, 기본 운동능력발달, 그리고 표현능력 발달 검사를 실시하였다. 검사결과 얻어진 자료는 문제 1, 2, 3을 위해 5% 유의도 수준에서 t검증 하였고, 문제4, 5, 6을 위해서는 상관계수를 구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 동작 활동을 실시한 후, 유아의 기본 운동능력 발달에 있어 실험집단, 비교 집단간의 평균 차이는 5% 유의도 수준에서 의의 있는 것으로 나타났다. 2. 동작 활동을 실시한 후, 유아의 표현능력 발달에 있어 실험집단, 비교집단 간의 평균 차이는 5% 유의도 수준에서 의의 있는 것으로 나타났다. 3. 유아의 기본 운동능력 발달과 표현능력 발달에 있어 성별에 따른 차이에는 5% 유의도 수준에서 의의가 없는 것으로 나타났다. 4. 기본 운동능력 발달과 유아의 지능과는 정적 상관이 있었다. 5. 표현능력 발달과 유아의 지능과는 정적 상관이 있었다. 6. 유아의 기본 운동능력과 표현능력 발달과는 정적 상관이 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE