View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author현혜정-
dc.creator현혜정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000024514-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174087-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024514-
dc.description.abstract본 연구는 가정에서의 놀이활동을 통하여 어머니가 인지한 자녀의 사회성발달 정도와 유치원에서 나타난 놀이행동을 통하여 연구자가 관찰한 유아의 사회적 행동간의 관계를 조사하는데 그 목적을 둔다. 이에 따른 구체적 문제는 다음과 같다. 첫째, 어머니가 자녀의 사회성발달 정도를 높게 인지한 유아들의 집단과 보통으로 인지한 집단 및 낮게 인지한 집단간에 유치원에서 나타난 놀이행동에는 차이가 있는가? 둘째, 세집단의 남·여 유아간에 유치원에서 나타난 놀이행동에는 어때한 차이가 있는가? 세째, 전체 유아의 유치원에서 나타난 놀이행동은 성별에 따라 어떠한 차이가 있는가? 위의 문제들을 알아보기 위하여 서울시내의 조사대상 유치원의 원아52명과 그들의 어머니 52명을 조사대상으로 하였으며 어머니를 대상으로 한 질문지의 응답내용을 분석하여 그중 30명을 연구대상으로 하였다. 어머니가 인지하는 아동의 사회성발달 정도를 측정하기 위하여 최 영옥( 1977)이 제작한 질문지를 사용하였고 유치원에서의 행동관찰을 위하여 이 은해, 정문자(1981)가 제작한 행동관찰표를 사용하였다. 전체유아의 집단별 과 집단별·성별 및 성별에 따른 사회적 행동의 차이를 알아보기 위하여 x^(2)검증을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 어머니가 자녀의 사회성발달 정도를 높게 인지한 집단과 보통으로 인지한 집단 및 낮게 인지한 집단간의 유치원에서 나타난 행동은 대부분 의미있는 차이가 발견되었으나 집단간의 행동관찰에서 나타난 사회성발달 정도의 차이는 대부분 어머니가 인지한 것과 일치하지 않았다. 행동유형에서는 행동내용과 공격성을 제외한 과제참여도, 일상규칙 준수성, 자율성, 의존성, 협동성 및 우호성 등의 행동에서 유의한(P<.05) 차이가 발견되었다. 2. 세집단의 남·여 유아간의 유치원에서 나타난 행동의 차이를 알아본 결과 과제참여도와 공격성에서는 사회성발달이 보통인 집단의 남·여 유아간에서만 유의한(P<.05)차이가 발견되었고 활동내용, 일상규칙 준수성, 의존성에서는 사회성발달이 높은집단과 낮은집단에서 의미있는 차이가 있었으며 자율성과 협동성 및 우호성에서는 3집단 모두에서 유의한(P<.05)차이가 발견되었다. 3. 전체대상 유아의 성별에 따른 유치원에서 나타난 놀이행동의 차이를 알아본 결과 과제참여도를 제외한 모든 행동유형에서 남, 여간에 유의한 (P<.05)차이가 발견되었다.;This study aimed at finding the relationship between the level of children's social development which are perceived by their mothers through observing children's playing behaviors at home and children's social behaviors which are observed by the researcher in a kindergarten playing room. Accordingly, the following questions were raised for this purpose. First, are there any differences of children's social behaviors in a kindergarten playing room by sex? Second, are there any differences of children's social behaviors among a group of the low level of mother perceived-social development (A group), a group of the middle level of mother perceived-social development (B group), and a group of the high level of mother perceived-social development (C group)? Third, what differences of social behaviors in a kindergarten playing room does there exist respectively within A, B, and C group by sex? To clarify the above questions in point, 52 pupils who attend at an observed kindergarten in Seoul, and 52 their mothers were chosen as the object of the observation, thereafter, based on analysis of the returned questionares from mothers, 30 pupils and 30 their mothers were selected as the object of this study. To measure the level of mother perceived-children's social development, the questionare developed by Choi, Young-Ok (1997) were used. And to observe the children's behavior in the kindergarten playing room, "the behavior observational check-up list" developed by Lee, Eun-Hae and Jung, Moon-Ja was used. In order to verify the differences of social behaviors by group and by sex, test was applied. The results are as follows, First, there could be found differences with a statistical significance (P<.05), by sex, in all children's behaviors except the level of activity participation. Second, Generally, there could be found differences with a statistical significance (P<.05) among A group, B group, and C group of children's behaviors in a kindergarten playing room. However, the level of children's social development observed by group did not coincide with the level of mother perceived social development. And the differences of the level of activity participation, regulation observance, autonomy, dependence, cooperative spirit, and amicable spirit were found with a statistical significance (P<0.05) in A group, B group, and C group respectively. Third, as a result of observing the behaviors of male pupils and female pupils respectively in the kindergarten playing room in A group, B group, and C group, the level of activity participation and aggressiveness showed differences with a statistical significance (P<0.05) in B group, the kind of activity, regulation observance, and dependance showed differences with a statistical significance in A group and C group, but not in B group. And the differences of autonomy, cooperative spirit and amicable spirit were found with a statistical significance (P<0.05) in A group, B group, and C group.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 사회성의 발달과 교육 = 4 B. 놀이와 사회적 행동의 유기적 관계 = 12 C. 선행연구 = 18 Ⅲ. 연구의 방법 및 절차 = 20 A. 연구대상 = 20 B. 도구 = 21 C. 자료수집 절차 = 24 D. 자료처리 및 분석방법 = 25 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 27 A. 집단별 행동유형 = 27 B. 집단별· 성별 행동유형 = 31 C. 성별 행동유형 = 36 Ⅴ. 요약 및 결론 = 41 참고문헌 = 46 부록 = 49 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1592746 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject어머니-
dc.subject인지-
dc.subject유아-
dc.subject사회성-
dc.subject유치원-
dc.subject놀이행동-
dc.title어머니가 인지한 유아의 사회성과 유치원에서 나타난 놀이행동에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on relationship between mother perceived-children's social development and their social behaviors in a kindergarten playing room-
dc.format.page60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE