View : 20 Download: 0

역할놀이 活動이 아동의 社會性에 미치는 영향

Title
역할놀이 活動이 아동의 社會性에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Role Playing on Children's Social Development
Authors
金姬淑
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
역할놀이 활동아동사회성초등교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 硏究의 目的은 역할놀이 활동이 아동의 社會性 發達에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자하는 것이다. 이를 위해서 다음과 같은 硏究問題를 설정하였다. 1. 역할놀이 활동이 아동의 社會性 發達에 영향을 줄 것인가? 2. 역할놀이 활동이 學級內 交友關係에 영향을 줄 것인가? 硏究對象으로는 서울시내 K국민학교 4학년 아동 102명을 實驗集團과 統制集團으로 나누어 實驗集團에는 역할놀이를 10회에 걸쳐 실시하였고 統制集團에는 일반학습을 실시하였다. 실험절차는 사전검사, 실험처치, 사후검사로 進行하였다. 硏究對象 아동의 사회성 측정을 위해서는 정 범모의 사회성검사지를 사용하였고 교우관계 검사를 위해서는 Moreno식 검사방법을 使用하였다. 두 검사에 있어서 集團間에 유의한 차이가 있는가를 알아보기 위하여 t-檢證과 분산도로 統計處理 하였다. 본 硏究의 結果는 다음과 같다. 첫째 역할놀이를 실시했던 實驗集團과 統制集團간의 社會性 點數를 비교한 결과 두 집단간에 유의한 차이 ( P≤0.01 )를 나타냈다. 즉 實驗集團이 사회성검사에서 높은 점수를 보였다. 또한 실험집단의 성별에 따른 검사에서는 유의한 차이 ( P≤0.05 ) 없었다. 둘째 역할놀이를 실시했던 實驗集團과 統制集團의 학급內 교우관계를 비교한 結果, 實驗集團이 학급內 아동의 교우관계에 있어서 肯定的 變化를 나타냈다. 즉 특정아의 選擇과 고립아의 수가 줄어들었으며 특히 이성간의 選擇이 활발하게 나타나 교우관계의 범위가 확대 되었다. 이러한 結果는 역할놀이가 학급 아동 상호간에 서로 理解하고 協同하여 집단활동에 충돌없이 참여하고 즐길 수 있는 사회성을 향상시키는데 效果的인 敎育方法이라는 시사점을 주고 있다.;The purpose of this study was to investigate effects of the role playing on development of children's social development. Following questions were given for this purpose. 1. Is the role playing effective on development of children's sociality? 2. Is the role playing effective on development of children's friendship in the classroom? In order to answer the above questions, 102 4th grade children of "K" elementary school in Seoul were selected as the subjects of this study. They were classified into two groups-experimental group and control group. In the experimental group, children had 10 times of role playing activities, but the children of the control group had conventional lesson on moral education. Experimental procedure consisted of pretest, experimental treatment and post test. For the test of social development, Bum Mo Jung's model and Moreno's, were used. Data were analyzed by the scathergram and the statistical method of T-test. The followings are the conclusions of this study. 1. The experimental group children scored higher than those of the control group in the social development test. There was no difference between boys and girls. 2. Social interaction improved among children in the experimental group and especially friendship between boys and girls expanded. The results of this study suggest that role playing is an effective method for children's social development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE