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음악학원의 유아 음악교육에 대한 실태조사

Title
음악학원의 유아 음악교육에 대한 실태조사
Other Titles
(A) Study on the Current Status of Early Childhood Music Education
Authors
이신애
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음악학원유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아 음악교육이 실시되고 있는 학원의 교육환경이나 교육실태에 대하여 교사와 학부모의 의식을 조사하여 보다 나은 유아 음악 교육을 실현하는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구는 설문을 통한 조사 연구를 하였다. 설문을 통한 조사연구를 위해서는 다음과 같은 방법을 사용하였다. 연구의 대상은 숭실대학교 사회교육원과 서울여자대학교 사회교육원, 그리고 몇몇 지방의 교육센터에서 아마데우스 클래스 피아노 과정을 이수했거나 현재 수강하고 있는 교사들과 대상 교사들이 운영하는 학원에 자녀를 보내는 학부모들이다. 설문내용은 대상자의 일반적 배경, 학부모가 고려하는 학원의 선정기준 및 현황, 음악교육의 필요성, 지도목표 그리고 방향을 알아보기 위한 것이다. 학원 강습실태와 개선점에 관한 의견은 학부모를 위한 설문지와 교사를 위한 설문지로 구분하였다. 자료는 일반적인 비율분석으로 처리하였다. 설문지의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 연령은 30대가 가장 많았고, 교사의 경력별로는 10-12년이 가장 높게 나타났으며, 교사의 학력은 음악전공자가 가장 많은 것으로 나타났다. 학부모의 연령도 30대가 가장 많았고 대상 자녀의 성별은 여아의 어머니가 더 많은 것으로 분석되었다. 둘째, 학부모는 자녀의 음악교육을 위한 학원 선정시 교사의 인격과 실력을 고려하며, 자녀의 학원 등록 동기는 부모가 원해서이다. 악기로는 피아노가 가장 많고 그 다음이 전자피아노로 나타났다. 그외에 바이올린과 플롯이 많았다. 셋째, 학부모는 자녀들이 자신의 감정을 표현함으로써 정서적인 안정을 가져다 줄 수 있는 것을 목표로 삼고 음악을 알기보다는 음악을 통하여 자녀가 올바르게 성장하기를 기대하는 것으로 나타났다. 교사가 학원을 운영할 때 유아 음악교육의 목표는 전인교육을 위한 인성교육이다. 넷째, 학부모는 교사나 교수방법에 대하여 대체적으로 만족하였다. 학부모가 요구하는 교사의 자질은 기술적인 면이 탁월한 교사보다는 음악적으로 흥미를 갖고 즐거음을 유도해 낼 수 있는 교사이다. 교사의견에서는, 유아를 위한 교수방법은 음악수업을 놀이하듯이 활동 중심으로 하는 학원이 상당히 있는 것으로 나타났다. 교사들은 피아노교사 자격증을 가장 많이 소유하고 있었으나 기타 전공이나 자격증이 없는 교사도 있었다. 다섯째, 교사 자신의 음악생활에서는 교사들이 자신을 위하여 행하는 음악활동으로는 '새로운 음악 교수법을 학습하기 위하여 교육기관이나 세미나에 등록'하는 경우가 가장 많은 것으로 나타났다. 또한 스스로를 음악인이라고 인식하는 비율이 많았으며, 교사 스스로를 위한 음악 활동의 시간은 1주일에 1회 정도가 가장 많은 것으로 조사되었다. 이와같이 학부모는 유아를 학원에 보낼 때, 교사의 음악 연주 능력보다는 인격과 실력이 중요한 선정이유가 되며, 자녀에게 음악에 대한 흥미를 갖게 해주며, 음악을 통하여 아동이 바르게 성장하기를 기대하였다. 그 기대에 부합하여 교사는 자신을 그들의 음악 환경과 음악 경험에 들어내며 정통의 다양한 음악 레파토리와 새로운 음악기기 연주 방법에 익숙하기위한 지속적인 노력과 이에 관련된 교사 자신의 음악 철학의 확립을 필요로 한다.;The purpose of this study is to provide basic materials for the improvement of early childhood education. Both parents' and teachers' perception of the current teaching environment and status of music education in various institutions are analyzed in this research. This study is based on the analysis of questionaires. The following methods ' are used in questionaires: Several institutions that offer music programs have been selected for this research. Institutes of Social Education at Soongsil University and Seoul Woman's University in Seoul as well as some musical centers in other cities where the method of Amadeus Class Piano is taught are included in this project. The subject of this research are (1) teachers who have already completed or in the process of completing the training and (2) parents who send their children to the institutions where those teachers work. The ques tionaires are concerned with general backgrounds of the subjects: criteria in selecting particular institutions: current teaching environment of those educational centers: and need, purpose, and direction of music education. The questions concerning evalution of teaching efficieny are asked separately to the parents and teachers. The results are analyzed in relative percentage. The results of the study are as follows. First, most of the teachers are in their thirties with ten to twelve years of experience. Most teachers have majored in music. The majority of parents are also in their thirties and girls are taking music lessons. Second, parents usually decide schools for their children and personal characters of the teachers are considered an important factor in choosing musical institutions. Piano is the most popular instrument used in teaching, with the electronic piano trailing behind. Violin and flute are also available in those institutions. Third, parents teach their children hoping that music education can provide them with emotional well-being by letting them freely express their mind through music. The main goal of teachers, on the other hand, is to help their students achieve their well-rounded personality as well as music education. Fourth, parents are mostly satisfied with the teachers and their teaching methods. What parents desired most in teachers are not their outstanding musical techniques and skills but their abilities to stimulate the childrens' interests in music. A considerable number of institutions have adopted the playing type of teaching methods to enhance young childrens' musical learning. While most teachers are certified with piano teaching, teachers with other majors and even some without any certifications are educating the children. Fifth, teachers are attending seminars and special training programs organized by various educational centers for their musical activities outside teaching. Most teachers consider themselves to be professional musicians and participate in musical activities once a week on average. As described above, the parents select musical institutions not based on their teachers' performance abilities but on their abilities to induce, better yet to enhance musical interests in children. The parents expect to improve their childrens' emotional well-being through proper musical education. Therefore, it is crucial for teachers to establish his/her philosophy in music education. They must continue to develop their own diverse musical repertoires and to learn playing methods of new instruments in order to meet the demend of current musical environment and experience.
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