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韓國과 美國의 中學校 音樂敎育 比較硏究

Title
韓國과 美國의 中學校 音樂敎育 比較硏究
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ON MIDDLE SCHOOL MUSIC EDUCATION OF KOREA & AMERICA
Authors
李慶姬
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
한국미국중학교음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
國民學校와 高等學校의 中間 位置에 있는 中學校의 音樂科 敎育은 專門人 養成이 아닌 一般 普通敎育이다. 감수성이 예민한 中學校 學生들에게 풍부한 音樂的 經驗과 多樣한 音樂活動이 必要함에도 불구하고, 學校 音樂時間에는 거의 敎科書 위주로 授業하고 있는 것이 우리나라 實情이다. 1982年부터 實施되고 있는 우리나라의 現行 音樂科 敎育課程은 美國의 包括的인 音樂敎育(comprehensive music education)의 理念을 바탕으로 槪念的 接近(Conceptual approach)을 시도하고 있다. 그러나 國民學校에서 中·高等學校로 學年이 올라갈수록 敎科書 中心의 學校音樂보다는 大衆音樂을 選好하는 경향이 있고, 學校音樂이 現代的 生活環境에서 너무 유리된 內容으로, 學生들이 애착을 못 느껴 항상 거리감을 意識하게 되는 점을 감안할 때, 韓國의 音樂敎科書를 美國의 音樂敎科書와 比較하여 그 差異나 문제점을 밝히고자 하는데 그 目的이 있다. 이 硏究의 方法으로서 韓國과 美國의 전반적인 音樂 敎育 課程을 알아보기 위한 文獻 硏究方法을 使用하였고, 韓國의 中學校 1學年 音樂敎科書 五種 中에서 普通 水準인 이 상덕(著), 中學校 音樂 1學年用과 美國에서 現在 널리 使用되고 있는 Bennett Reimer, Mary E. Hoffman and Albert McNeil의 共著인 Silver Burdett Music Centennial Edition 7학년용의 音樂敎科書를 選定하여 敎科書와 敎師用 指導書를 中心으로 包括的 音樂敎育의 理念이 부합되고 있는지 比較 硏究하였다. 本 論文에서 硏究하고자 하는 內容은 다음과 같다. 첫째, 한국과 미국의 中學校 音樂科 敎育課程의 比較 둘째, 한국과 미국의 中學校 音樂敎科書 比較 이와 같은 내용을 살펴본 結果 미국의 音樂科 敎育課程 체제는 州마다 다르기 때문에 일률적으로 말하기 어렵지만, 音樂的 經驗을 通해 音樂에 對한 적극적인 態度, 깊은 理解와 音樂을 水準높은 次元에서 接할 수 있는 包括的인 音樂性 啓發에 重點을 둔다는 Arizona州의 音樂科 敎育目標가 우리의 現行 音樂科 敎育課程의 目標와 一致된다는 點에서 包括的 音樂敎育을 指向하는 面은 類似하다는 것을 알 수 있었다. 敎科書의 內容을 分析한 結果, 包括的 音樂敎育의 理念이 美國의 敎科書에서 반영되어 있는 反面, 韓國의 敎科書에서는 별로 반영되지 않고 있다. 또한 한국의 敎科書는 樂曲中心으로 基本能力, 表現能力 및 鑑賞能力을 기르는 內容으로 限定되어 學生들의 創造性을 기를 수 있는 領域이 不足하며, Ⅱ種敎科書 五種類 中에서 16曲의 必須樂曲을 다루도록 되어 敎師들이 創意的으로 敎授할 수 있는 選擇의 여지가 별로 없고 指示的이다. 反面에 美國敎科書는 槪念 中心으로 되어 있고, 身體活動을 곁들여 學生들이 能動的으로 活動하도록 하고 있으며, 화려한 색깔과 多樣한 그림으로 채색되고, 연관되는 藝術分野와 함께 學生들이 많은 經驗을 하도록 試圖하고 있다. 또 主要 資料와 보조 資料 등이 많고, 合唱을 위한 樂曲이 많이 포함되어 있으며, 흑인영가, 大衆音樂, Jazz, Country音樂, Rock音樂, 그리고 現代音樂까지 多樣하게 포함하여 10代들이 興味를 잃지 않도록 配慮하고 있다. 따라서 한국 音樂敎科書에 學生들 취향에 맞는 民謠, 大衆音樂 등 多樣하고 폭 넓은 領域의 包括的인 音樂性 啓發을 위한 敎材가 開發되어 수록된다면 學校 音樂授業이 좀 더 흥미롭고 즐거운 시간이 될 수 있을 것이다. 또한 學生들의 經驗을 通해 創造性을 길러 줄 수 있도록 創意的인 方法을 敎師들이 利用하기 쉽게 敎科書에 提供해 줄 것을 提言한다.;The purpose of music education in the middle school, linking primary school education and high school education, is to give general education to students, not just to lecture on professional musical techniques. Actually, the task of music education is to give those sensitive teenagers a variety of musical experiences and activities. Unfortunately, however, the actual circumstances in Korean education is that the music education is conducted in textbook oriented way. Since 1982, Korean music education program has adopted the comprehensive music education of America reflecting its conceptual approach and its common elements approach. Retrospecting many years teaching experience in middle school, however, music education has been a burden on most students and it also doesn't meet the students' practical life. In this respect, this thesis will attempt to identify & analyze several problems dealing with middle school music education through the study of music text books. For this research, bibliography analyzing method was conducted for the comprehensive understanding of music education of both Korea and America. To do comparative research, on the basis of texts and teacher's edition, the writer adopted two books; the one is a middle school music text for grade Ⅰ, written by Lee Sang-duk, which is of 5 text books approved by the Korea Ministry of Education and also used by the writer. The other is Silver Burdett Music text for grade VII, by Bennett Reimer, Mary E, Hoffman, and Albert McNeil, which is a popular textbooks in America. The purpose of this research is; 1. To understand general music education program of both Korea and America 2. To Compare the contents of Korean music text book with those of American music textbook. The result of this research can be summarized as following statements. It is not easy to comment on the whole American education system, because each state of America has its own. music education system. Among those textbooks published in America, the idea in Arizona State music textbook which lays emphasis on comprehensive and high leveled musical understanding meets the idea of Korean music education program. Seeing through the research on both' text books, the idea of comprehensive music education is reflected in American text book, but is rarely, in Korean one. Those five music text books approved by the government have 16 common songs as necessary songs. And as you can see in this fact, Korean music text books are edited to give an emphasize on developing the primary music concepts, and understanding and expressing the necessary songs. Therefore, students can not improve their creativity in this limited educational situation, and also teachers can not teach creatively with this text book which directs all the musical class activities. On the other hand, when it comes to American music text book, it is edited mainly to the understanding of musical concepts, and students' initiative participation through physical action. The text book is filled with various colorful pictures and graphics for students' understanding of relative fields of arts. It also indues core book material, satellite material, songs for chorus, black music, country music, rock music and other contemporary music for the interests of teenagers In conclusion, it should be required that a new material which can develope the comprehensive musicianship in order to have students many experiences through the various music fields, ranging from folk music to contemporary popular music. A music text book must be also included the contents of creative thoughts to help the students to develope their creativity through musical experiences which connected with their actual life.
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