View : 24 Download: 0

유치원 교사의 근무실태에 관한 조사 연구

Title
유치원 교사의 근무실태에 관한 조사 연구
Other Titles
(The) Study on the Work Situation of Early Childhood Education by Teachers
Authors
최성숙
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원교사근무실태유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find out the work situation of the early childhood education teachers. The result of the study is as follows: 1. What is the recondition of the early childhood education teachers about the value of teaching as a job? The recognition of the early Childhood education teachers have the positive perceptions about the value of teaching as the career. According to an academic background, a junior college graduate teachers were high. 2. What is the recognition of the early childhood education teachers about the work condition? To consider the situation about their working time, most teachers used to work than other jobs. Most teachers responded that payment is very insufficient. There was the significant difference between the career and academic background. 3. What is the tendency of the incumbent education? It was showed that most teachers experienced incumbent education and participated in that program spontaneously. They applied the content that they obtained in the program, to fit with the actual circumstances of Kindergarten. Many Kindergartens have accomplished the self-education fir their teachers. It was revealed that teachers read in one-three books of specialty. Two hundreds fifty two early childhood education teachers, who works in private Kindergarten in Pusan, are selected as the subject of this study, and the method was the investigation through the question paper.;본 연구의 목적은 유치원 교사들의 근무실태를 알아보기 위한 기초자료를 제시하고자 하는데 있으며, 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육 교사의 직업에 관한 인식은 어떠한가? 2. 인식의 정도가 경력, 학력에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 3. 유아교육 교사의 근무상황에 관한 인식은 어떠한가? 4. 인식의 정도가 경력, 학력에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 5. 유아교육 교사의 현직교육에 관한 인식은 어떠한가? 본 연구는 조사연구로 진행되었으며, 연구대상은 부산시 6개구(동래구, 북구, 남구, 해운대구, 사하구)에 있는 103개 유치원 교사 405명에게 본 연구자가 작성한 설문지를 발송, 그중 회수된 252부를 최종적으로 사용하였다. 자료처리를 위하여 사용된 방법은 문항별로 5평정척도법과 빈도와 백분율을 산출하였으며 변인간에는 F-Test, x^(2)검증을 하였으며 5% 수준에서 유의도를 검증하였다. 구체적인 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 유아교육 교사들의 직업에 관한 인식에서는 일반적으로 긍정적인 것으로 나타났고, 경력이 많을수록 인식이 높은 것으로 나타났다. 교사가 된 동기는 평소 하고 싶어서 선택한 경우가 제일 많았고, 직장을 이동한 경험도 1회가 가장 많았다. 2. 근무상황에 관한 인식에서는 대부분의 교사가 9∼10시간 근무하는 것으로 나타났고 보수는 31∼40만원으로 대부분의 교사들이 부족하다고 응답하였다. 근무시간의 변인별 비교에 있어서는 학력별로 의미있는 차이를 보였고, 대학교 이상 출신 교사들의 근무시간이 전문대 출신 교사들보다 짧은 편으로 나타났다. 보수수준의 변인별 비교에 있어서는 경력이 높을수록 보수수준이 높았고, 전문대 출신 교사보다 대학교 출신의 교사가 보수 수준이 높은 것으로 나타났다. 3. 현직교육에 관한 인식에서는 대부분의 교사가 현직교육을 받은 경험이 있는 것으로 나타났고 현직 교육을 받게된 이유로는 "유아를 가르치는 데 도움이 될 것 같아서" 라고 응답하였으며, 의무적인 참여보다는 교사들의 자발적인 참여가 많았다. 현직교육의 내용은 대부분의 교사가 "유치원의 실정에 맞추어서 바꾸어 적용" 하였으며 효과적인 교수방법으로는 워크??형태라고 응답하였다. 유치원에서 자체적인 교사교육을 실시하는 유치원이 많았고 교사들은 1년에 1∼3권 정도의 전공서적을 읽는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE