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중학교 수학과 교육과정의 변천에 대하여

Title
중학교 수학과 교육과정의 변천에 대하여
Other Titles
On the Transformation of Middle School Mathematics Curriculum
Authors
최혜숙
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학교수학과교육과정변천
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In Korea, the middle school math curriculum have been changed five times since 1945. Till 1963, math curriculum was pragmatic with the base on Dewey's progressivism. New trends in math education have been raised by the Bourbakist for the first time in 1938. but "New Math" movement wasspread all over the world after Sputunik of U.S.S.R. in 1957. Affected by the "New Math" movement, in Korea also the discipline - centered curriculum was procaimed on Aug. 31. 1973. It required logical strictness, introduced set - theory, mathematical structure and topology. But the "New Math" movement was criticized at the begining of 1970's all over the world. According to the world-wide criticism of "New Math' movement, Korea also revised the curriculum on Dec.31, 1981. This new curriculum based on the Humanism, emphasizes the ability of problem solving with the basic principle of complementation of previous one. It tries to insert the background of math, reduces the contents of teaching, and appropriates the level of age. The previous six units were reduced to five units except set-unit. From the previous curriculum. the weakended concepts of set were included in other units. The new curriculum combines the "New Math' and the pragmatism.;우리나라에서, 해방이후 중학교 수학과 교육과정은 교수요목에서 현재까지 5차의 변천이 이루어졌다. 교수요목, 교과과정, 제1차 교육과정의 수학교육과정은 Dewey 학파의 진보주의철학에 입각한 생활중심의 교육이었다. 1938년 프랑스의 Bourbaki학파에 의해 최초로 제기되었던 수학교육의 현대화운동은 1957년 소련의 Sputnik 1호의 발사 성공을 계기로 미국을 비롯한 세계 각국에서 활발히 전개되었다. 이러한 여파로 1973.8.31. 우리나라에서도 교육과정의 개정 및 공포가 이루어졌다. 이 교육과정의 특징은 학문중심의 교육과정으로 집합, 수학적구조, 논리의 엄밀성, 위성수학등의 현대수학의 내용이 도입되었다. 이 교육과정도 1970년대에 들어오면서, 점차로 비판의 소리가 높아졌다. 이에 따라 우리나라에서도 1981. 12.31. 학문중심의 교육과정에서 인본주의에 입각한 교육과정으로의 개정 및 공포가 이루어졌다. 1973년 공포된 교육과정과 1981년 공포된 교육과정을 비교하여보면 일반 목표에서는 중학교 수학의 수준을 분명히 제시해주는, 종전에 비해 과학화된 교육과정으로, 창의적인 응용을 강조하는 대신 합리적인 문제해결력을 강조하고 있다. 내용면에서의 차이점은 종전의 현대화운동에 의한 교육과정의 부작용을 보완하고 수정한다는 기본방향아래 수학적 배경의 삽입, 지도내용의 축소, 수준의 적정화를 기도하고 있다. 신교육과정에서는 종전의 6영역에서 집합영역을 제외한 5영역으로 축소하고 있다. 집합영역이었던 1학년의 집합은 수와 연산으로 포함되고 2학년의 명제는 도형으로의 이동이 이루어졌는데, 전체적인 교육과정에서 살펴보면 집합개념을 바탕으로 전개되었딘 수집합과 연산의 구조, 곱집합과 순서쌍에 의한 관계로서의 함수, 점집합의 관점에서의 도형의 고찰, 표본조사에 의한 현대수학적인 내용들이 전반적으로 약화 및 삭제되는 현상을 보이고 있다. 이것은 현대화운동에 의한 학문중심의 교육과정과 생활중심의 계통학습이었던 제1차 교육과정과의 절충현상이라고 보여진다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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