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兒童의 創意力 및 知能과 學業成績과의 關係 硏究

Title
兒童의 創意力 및 知能과 學業成績과의 關係 硏究
Other Titles
(A) CORRELATIONAL STUDY ON THE CREATIVITY, INTELLIGENCE AND THE SCHOOL PERFORMANCE OF CHILDREN
Authors
안국희
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
아동창의력지능학업성적
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 아동의 창의력 및 지능과 학업성적과의 관계와 평가형태(지필/실기)에 따른 학업성적과의 관계를 알아보는데 있다. 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 1. 창의력 및 지능과 학업성적과의 관계는 어떠한가? 2. 창의력의 하부요인과 과목별 학업성적과의 관계는 어떠한가? 3. 창의력 및 지능과 평가형태(지필/실기)에 따른 과목별 학업 성적과의 관계는 어떠한가? 위 문제를 조사하기 위하여 서울시내 M국민학교 6학년 아동 247명을 연구대상으로 하였다. 대상 아동에게는 표준화 간편 창의성검사와 일반지능검사를 실시하였고, 학업성적은 6개과목(국어, 사회, 산수, 자연, 음악, 미술)으 지필·실기평가가 포함된 1학기말 성적을 이용하였다. 수집된 자료는 pearson의 상관계수를 구하여 처리하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 아동의 창의력과 지능은 전체 학업성적과 의미있는 상관이 있는 것으로 나타났다. 2. 아동의 창의력과 지능은 과목별 학업성적과 의미있는 상관이 있는 것으로 나타났으나 지능과 학업성적과의 상관은 선행연구의 결과보다 비교적 낮은 수준의 상관이였다. 3. 창의럭의 하부요인인 개방성, 유창성, 융통성, 독창성 요인 모두는 각 과목과 의미있는 상관이 있는 것으로 나타났다. 국어과 사회과는 독창성요인과, 산수과 자연과는 융통성요인과, 미술과 음악과는 유창성요인과 관계가 높은 것으로 나타났다. 4. 창의력은 음악과를 제외한 4 개 교과에서 실기평가에 의한 학업성적보다 지필 평가에 의한 학업성적과 더 높은 관계가 있는 것으로 나타났다. 5. 지능은 음악과를 제외한 4개 교과에서 실기평가에 의한 학업 성적보다 지필평가에 의한 학업성적과 더 높은 관계가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 아동의 창의력과 지능은 학업 성적에 긍정적인 관계가 있으며 창의력의 특성 요인은 특정 과목과 관련이 있는 것으로 나타났다. 따라서 창의력과 각 과목과의 상호 관련성에 비추어 지도한다면 아동의 학업성적 향상은 물론 창의력 증진에도 크게 기여할 것이라 보며, 아울러 창의력이 반영될 수 있는 실기평가 방법 및 척도에 관한 연구가 이루어져야 할 것으로 본다.;The purpose of this study is to investigate the relationship between creativity, intelligence and school performance of the 6th grode children, and also their relationship with the school performances according to different evaluation forms of paper and practical examinations. The followings are the problems of the study: 1. What are the relationships between the creativity, intelligence and the school performance? 2. What are the relationships between the subordinats elements of creativity and the school performances by subjects? 3. what are the relationships between the creativity, intelli-gence and the school performances by subjexts according to the forms of evaluation. For those problems, 247 sixth school year students of a elementary school in Seoul Were used as subject. A standard compact test of creativity and a genral intelligence test were conducted for the children. For the school performance, the performance, on classroom examinations, which included both paper and practical evaluations in such six subjects as national language, sociology, mathematics, science, music and art, were analyzed. And, collected data wre processed on Pearson's correlational coefficients. The results of the study ar as follows: 1. The child's creativity and intelligence and his overall shcool performance appeared significantly correlational. 2. The child's creativity and intelligence appeared significantly correlational with his school performances by subjects, while the correlation between intelligence and school performance appeared rather lower as compared to the results from preceding studies. 3. All of such subordinate elements of creativity as openness, fluency, flexibility, and originality appeared significantly correlational with each subject. That is, the subjects of national languae and sociology howed a ghigh relationship with the element of originality; those of mathematics and science, with that of flexibility; and, those of music and art, with that of fluency. 4. Creativity appeared more correlational with the performamce by paper evaluation rather than with that by practical evaluation in the four subjects except for the subject of music. 5. Intelligence appeared also more correlational with the preformace by paper evaluation rather than with that by practicsal evaluation in the four subjects except for the subject of muscic. To sum up, children's creativity and intelligence have a positive relationship with their academic performance, and specifie elements of creativity have relations with specific subjects. Therefore, it is assumed that, if they are directed by the concept of some correlations between creativity and each subject, they may be greatly helped in connection with not only their advancement in academic performacne but also improvement in creativity. Besides, it is hoped that advanced studies upon the mothods and creteria of practical evaluations by which creativity may be reflected are to be followed.
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