View : 694 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author劉智姸-
dc.creator劉智姸-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000023257-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174053-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023257-
dc.description.abstractOne of the serious problems in our school education is the fact that school instruction is given irrespective of the personal difference of students' abilities in the classroom closely packed with students. Such difference of abilities, accordingly, causes great variety of personal academic achievement of students. Therefore, if individual instruction considering individual variation is performed, personal academic achievement will be able to be improved and academic difference among individuals can be desirously reduced. CAI (Computer Assisted Instruction) can be taken as a superior method of such teaching process, which uses computer as a tool of instruction. And this CAI shows a number of advantage over an instructional effect. This thesis contains general information regarding CAI and Courseware. And the Courseware leading with the article of the neutralization of acid and base in middle school science course was developed based on the above information using IBM-AT. Especially, introducing the animations is expected to enhance academic motivation and personal differences in academic achievement is expected to remarkably diminish. This Courseware can be used now to improve the instructional effect in middle schools because it can be utilized through the model o f IBM-XT spread in middle schools.;현재 우리나라 교육환경의 큰 문제 중 하나는 대규모 학급에서 학생들의 개인차가 거의 고려되지 않은 채 수업이 진행되고 있다는 점이다. 이러한 개인차는 결과적으로 개개인의 학습성취에 많은 차이를 가져온다. 따라서 개인차를 고려한 개별학습이 이루어지면 개인의 학습성취도를 높이면서 학습자 간의 개인차를 줄일 수 있다. 이러한 학습방안 중의 하나로 컴퓨터를 학습매체로 이용한 컴퓨터 보조학습(CAI : Computer Assisted Instruction)을 들 수 있는데, 학습효과적 측면에서 많은 장점을 가진다. 본 논문에서는 CAI의 이론적배경에 대해 알아보고 그것을 토대로 중학교 과학의 산과 염기의 중화반응에 대한 코스웨어를 IBM-AT호환 P.C를 사용하여 개발하였다. C언어를 사용하여 동적화상을 통해 학습동기를 고취시키고 나아가 학습자간의 개인차를 줄일 수 있도록 하였다. 탐구학습을 해 나가면서 학습자 반응에 대해 합당하게 다양한 피이트백이 제시되어 학습능률을 높일 수 있으며 학습이 끝나면 학습자의 선택에 따라 난이도가 다른 문제를 풀어 학습효과를 증진시킬 수 있다. 이 코스웨어는 IBM-XT호환 P.C에서도 사용할 수 있으므로 현재 중학교에서 활용가능하다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적과 필요성 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 연구의 이론적 배경 = 5 A. CAI의 개념과 그 발전 = 5 B. 코스웨어 = 8 C. 개인교수형(Tutorials)의 수업설계 단계 = 17 Ⅲ. 코스웨어 개발 : 산과 염기의 중화반응 = 22 A. 학습내용의 선정과 목표 = 22 B. 코스웨어 설계 = 22 C. 프로그램의 작성 = 27 D. 화면 내용 = 29 Ⅳ. 결론 및 제언 = 52 참고문헌 = 54 ABSTRACT = 56 부록 = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3418354 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectCAI코스웨어-
dc.subject설계-
dc.subject개발-
dc.subject시에이아이-
dc.subject코스웨어-
dc.titleCAI코스웨어의 設計와 開發-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle中學科學 산과 염기의 중화 반응-
dc.title.translated(The) Study on the Design and Development of a CAI Courseware : For Acid, Base and Neutralization in Middle School Science-
dc.format.pageiii, 94 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE