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자폐아의 상징놀이에 관한 일 연구

Title
자폐아의 상징놀이에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study on the Symbolic Play of the Autistic Children : with emphasis on the object pretending
Authors
나영지
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
자폐아상징놀이사물의 가작화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
놀이는 아동발달을 촉진시키는데 기본이 되는 중요한 기능 중의 하나로 자폐아는 이 놀이 활동이 비정상적이고, 특히 상징놀이에서 결함을 보인다. 본 연구의 목적은 PEP 연령수준이 2세에서 4세에 이르는 자폐아의 사물의 가작화 형태 상징놀이 수행을 살펴보고, 연령수준과, 대치사물 조건에 따라 이들이 사물의 가작화에 어떤 차이를 보이는 가를 조사 연구하는 데 있다. 연구대상은 PEP 연령수준이 2,3,4세인 (생활연령: 38∼98개월, 평균: 64.7개월) 경증의 자폐아들로 각 PEP 연령수준별 10명씩 총 30명이었다. 표준사물 9개 가운데 5개 사물에 대한 아동들의 가작화 수행을 모양이 비슷한 유사사물, 모양이 전혀 다른 비유사사물, 사물을 제시하지 않은 무사물의 3가지 조건에서 살펴보았다. 실험은 3요인 반복측정 Split-Plot 방법으로 설계되었고 자료분석은 SAS Package를 사용하여 ANDVA로 처리하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 자폐아의 사물의 가작화 형태 상징놀이 수행은 PEP 연령수준에 따라 사물의 가작화 수행수준도 증가하여서 4세 (평균 생활연령: 71.0개월)에 가장 높은 가작화를 보였고 다음은 3세(평균 생활연령: 66.10개월) 2세 (평균 생활연령: 57.90개월) 순서로 나타났다. 2. 자폐아의 사물의 가작화 형태 상징놀이는 대치조건에 따라 의의있는 차가 있었다. 유사사물 조건에서 가장 높은 가작화 수행수준을 보였다. 그러나 비유사사물과 무사물 조건 간에는 통계적으로 의의있는 차가 나타나지 않았다. 이상을 종합해 보면 자폐아는 PEP 연령수준이 2세에서 4세로 증가할수록 높은 사물의 가작화를 보였고, 또한 유사사물 대치조건에서 가장 높은 사물의 가작화를 보였다.;Play is one of the most important functions of childhood and is essential in a child's healthy development. Autistic children show distinctly abnormal patterns in play, especially in symbolic play. The purpose of this study is to investigate the type of object-pretending symbolic-play behaviors of autistic children among three PEP age groups--2-, 3-, and 4-year-olds (CA: 38-98 months, mean CA: 64.7 months) to find differences, if any, in their symbolic-play performance according to the age levels and substitution conditions. The subjects are 30 mildly-to-moderately autistic children, with 10 children in each of the three age groups. This study used five of nine standard objects to investigate children's object-pretending performance on three object-substitution conditions (similar object, dissimilar object, no-object conditions). The data obtained from the three-factor repeated measure split-plot design were analyzed through the ANOVA of the SAS package. The summary of the results: 1. There was a statistically significant difference among the three age groups of autistic children in the type of object-pretending symbolic-play performance. PEP age level 4 group showed significantly higher symbolic play performance than PEP age level 3, which in turn showed significantly higher performance than PEP age level 2. 2. The type of object-pretending symbolic-play performance of autistic children showed a statistically significant difference in the three substitution conditions. Scores were significantly higher in the similar condition than in either the dissimilar condition or no-object condition. But there was no significant difference between the dissimilar condition and no-object condition.
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