View : 502 Download: 0

초·중·고등학교 생물영역에서 「생물의 영양」에 대한 비교 분석적 연구

Title
초·중·고등학교 생물영역에서 「생물의 영양」에 대한 비교 분석적 연구
Other Titles
(A) comparative analytic study on 「The nutrition of organisms」 in biology curriculum of elementary, middle and high schools
Authors
李昇炫
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
생물영역생물의 영양생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
제 5차 교육 과정의 개정에 따라 1989학년도와 1990학년도에 초·중·고등학교의 교과서가 모두 개편되었다. 본 연구는 개편된 국민학교 자연(6-1) 1종, 중학교 과학 2의 검인정 교과서 5종, 고등학교 과학 I(상)의 검인정 교과서 8종을 선택하여 「생물의 영양」 단원의 수직적 연계성을 알아봄으로써 보다 바람직한 교육과정 수립을 위한 방향의 제시와 제언을 하기 위해 교과 내용을 비교 분석하였다. 그리하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 5개의 중단원에 대한 총론을 분석한 결과를 종합해 보면 전체적으로 면 수는 국민학교의 경우는 「영양」과 「소화」 중단원이, 중ㆍ고등학교의 경우에는 「순환」 중단원이 가장 많았으며, 그림 수는 중ㆍ고등학교 모두 「순환」 중단원이 가장 많았다. 또한 표 수는 중학교와 고등학교 모두 「영양」에서 가장 비율이 높았으며, 실험 및 관찰은 국민학교는 「영양」에서, 중학교는 「영양」과 「순환」에서, 그리고 고등학교는 「순환」에서 가장 많았고, 문제도 중·고등학교 모두 「순환」에 대한 것이 가장 많았다. 2. 「영양」에 관해서는 국민학교에서는 주로 유기 영양의 영양소에 관하여 실험과 관찰 위주로 다루어졌으며, 중학교에서는 무기 영양이 추가되었고, 고등학교에서는 무기 영양과 유기 영양이 나뉘어져 있었는데 무기 영양 부분은 중학교 수준과 거의 비슷하였다. 3. 「소화」에 대해서는 국민학교에서 소화 과정 위주로 다루어져 있으며, 양분의 흡수 및 이동에 대해서는 몇 줄 정도로 간단히 다루고 있었다. 중학교에서는 소화 과정 중 소화액에 대해 언급하며, 양분의 흡수 이동에 대해서도 비교적 자세히 다루고 있었다. 한편, 고등학교에서는 교과 내용이 중학교와 거의 같았으나, 서술에 있어서 더 구체적이었다. 4. 「순환」은 국민학교에서 혈액 순환의 경로를 중점적으로 다루었고, 중학교에서는 혈액의 구성, 기능, 경로와 조직액과 림프 등으로 구분하여 각각 구체적인 내용을 담고 있었다. 고등학교에서도 중학교와 마찬가지로 구분되고 있으나 그 내용이 보다 심화되어 있었다. 5. 「호흡」은 국민학교에서 호흡기 위주로 설명하고 있으며, 중학교에서는 호흡기, 가스 교환, 호흡과 에너지로 구분하여 구체적인 내용을 다루고 있다. 한편, 고등학교에서는 호흡과 에너지 부분은 생략되고 가스 교환에 대한 내용은 중학교 교과서보다 자세하게 다루어져 있다. 6. 「배설」은 국민학교에서 노폐물의 배출에 촛점을 맞추고 있는데, 중학교에서는 그에 앞서 노폐물의 생성에 대한 내용을 다루고 있다. 그리고 고등학교에서는 노폐물의 배출 과정을 보다 자세히 다루고 있다. 7. 중·고등학교에서 공통된 내용의 연계가 잘 이루어진 중단원은 「호흡」이고, 내용의 중복이 가장 많았던 중단원은 「영양」이었다. 그러나 전체적인 내용의 연계성을 보면 초·중·고등학교 간에 대체로 교과 내용에서 연계성이 잘 이루어져 있으나, 일부에서는 연계성이 이루어지지 않고 내용의 중복 설명을 볼 수 있어 이에 대한 수정, 보완이 차후 교육과정 제정시나 새 교과서의 집필에서 검토되어야 할 것이다.;The purpose of this paper is to provide teachers with directions and references for a desirable educational curriculum. I compared and analyzed 「the nutrition of organisms」 in the textbooks for elementary, middle and high schools, studied on the articulation. These textbooks were published newly in 1989 and 1990 by a revision of the fifth educational curriculum. 1. As synthesizing the result analyzed the introduction of 5 chapters, I got to the following conclusions. The number of pages was mostly allocated to 「nutrition」 and 「digestion」 in elementary school and 「circulation」 in middle and high schools. The number of figures was mostly allocated to 「circulation」 in middle and high schools. The numbers of tables was mostly allocated to 「nutrition」 in middle and high schools. The number of experiments and observations was mostly allocated to 「nutrition, in elementary school and both 「nutrition」 and 「circulation」 in middle school and 「circulation」 in high school. The number of questions was mostly allocated to 「circulation」 in middle and high schools. 2. Nutrition In elementary school, nutrients of organic nutrition were taught by experiments and observations. In middle school, inorganic nutrition was added. In high school, nutrition was divided into inorganic nutrition and organic nutrition. Inorganic nutrition was similar to that of the middle school. 3. Digestion In elementary school, process of digestion was mainly dealt with and absorption and movement of nutrients are briefly covered. In middle school, the digestive process of nutrient fluids was mentioned and full explanation of absorption and movement of nutrients was given. In high school, the curriculum was like that of middle school but more concrete in discription. 4. Circulation In elementary school, the pathway of circulation w mainly dealt with. In middle school, components of blood, functions of blood, the pathway of circulation, interstitial fluid, and lymph were concretely treated respectively. In high school, topics were covered in greater depth. 5. Respiration In elementary school, first consideration was given to the respiratory organ. In middle school, respiratory organ, gas exchange, respiration and energy were covered in detail. In high school, respiration and energy was omitted and gas exchange was =re detailed than in middle school. 6. Excretion In elementary school, focus was on elimination of waste products. In middle school, the formation of urine was covered. In high school, in connection with excretory organ, the process of elimination of urine was covered in detail. 7. As results, in middle and high schools had the chapter 「respiration」 a good connection of common contents, while in middle and high schools the chapter 「nutrition」 was repeated frequently. But total contents were well connected in curricula of elementary, middle and high schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE