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유아교육기관 원장의 지도성 지각에 관한 연구

Title
유아교육기관 원장의 지도성 지각에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE LEADERSHIP PERCEPTION OF THE KINDERGARTEN PRINCIPALS
Authors
이혜영
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아교육기관원장지도성전북지역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육기관 원장의 지도성에 대해 원장과 교사들이 지각하고 있는 것을 조사, 분석하여 원장과 교사의 지각차이를 밝히는데 그 목적이 있다. 문헌과 선행연구를 통하여 지도성 이론을 살펴보았고 전라북도 내의 사립유아교육기관에 재직중인 교사 300명과 원장 180명에게 김순자(1990)가 사용한 지도자 행동기술질문지(LBDQ: Leadership Behavior Description Questionnaire)를 유아교육기관에 맞게 수정하여 본 대학 교수 2인에게 안면 타당도를 받은 후 배부하였다. 회수된 질문지중 통계처리 가능한 296부 만을 자료로 사용하였다. 원장과 교사의 반응결과를 통해 원장의 지도성 유형을 효율형, 인화형, 과업형, 비효율형의 4개 영역으로 분류하였다. 그리하여 원장 및 교사가 지각하는 원장의 지도성 유형에 대해 각각의 독립변인(원장의 경력 및 학력·전공, 교사의 경력 등)간의 차이를 알아보기 위하여 각 유형별 빈도와 백분율을 산출하였다. 이러한 절차를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 원장이 지각하는 원장의 지도성 유형은 경력 및 학력, 전공에 따라 차이가 없었다. 2. 교사가 지각하는 원장의 지도성은 교사의 경력 및 원장의 경력 및 학력 전공에 따라 다르게 나타났다. 즉, 교사의 경력이 적을수록 비효율형으로 많을수록 효율형으로 나타나고 원장의 경력이 적을수록 효율형으로 많을수록 비효율형으로 나타났으며 원장이 유아교육 전공자인 경우 비전공자보다 효율형으로 높게 나타났다. 3. 원장이 지각하는 지도성 유형과 교사가 지각하는 원장의 지도성 유형간이 다르게 나타났다. 즉, 원장은 자신의 지도성 유형을 효율형으로 가장 높게 지각하고 있으며 교사는 원장의 지도성 유형을 비효율형으로 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to investigate the perceptual difference between the principals and teachers in recognizing principal's leadership of kindergarten. The principals and the teachers form 480(principals: 180, teacher: 300) kindergartens in the province of Chon La Buk-do were selected for the study and the questionnaires developed by Kim, Soon Ja(1990) were used as the tool. Leadership type was classified into four categories: efficient, harmony, principle, inefficient. Thus, to look into any difference among the independent variables (e.g. the career record. educational background, or major study of the principals and the career records of teachers) for the types of the principal's leadership Frequency and Percentage of every type are calculated. Analyzed results of the study are as follows: 1, The types of the principal's leadership perceived by the principals do not show any significant difference nevertheless his career record, educational background, or major study. 2. The types of the principal's leadership perceived by teachers are discovered to be different in accordance with the career record, educational background, or major study of each teacher or principals. In other words, the study of each teacher or principals. In other words, the type is likely to be the inefficient as a teacher's career record is less of the principal's one is more abundant or the latter is less. And, the principals who majored in the infant education shows more efficiency than those who do not. 3. The types of leadership perceived by teachers and those perceived by the principals are revealed to be different. Namely, the principals is most likely to perceive the type of his leadership as efficient whereas teachers do it as inefficient.
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