View : 1134 Download: 0

영아보육환경의 질적 수준에 따른 교사-영아 상호작용에 대한 연구

Title
영아보육환경의 질적 수준에 따른 교사-영아 상호작용에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the correlations between teacher-infant/toddler : according to the quality of infant/toddler care environment
Authors
홍근민
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
영아보육환경질적 수준교사영아상호작용어린이집
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 어린이집 영아보육환경의 질에 따른 교사-영아간의 상호작용을 알아보는 것이다. 이와같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 어린이집 영아보육환경의 질적 수준은 어떠한가? 2) 어린이집 영아반 학습환경의 질적 수준에 따른 교사-영아의 상호작용은 어떠한가? 3) 어린이집 영아반 교사의 배경에 따른 교사-영아의 상호작용은 어떠한가? 4) 어린이집 영아반 학급의 교사:아동수에 따른 교사-영아의 상호작용은 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 수원시에 소재하고 있는 어린이집 74곳과, 전국 삼성어린이집 13곳에서 만3세 미만의 영아반을 맡고있는 교사 108명이다. 연구도구는 영아반 교사의 학력 및 경력, 자격수준과 교사:영아수를 파악하기 위한 일반적인 사항 5개 문항과, 어린이집 영아보육시설의 학습환경과 교사-영아간의 상호작용에 대한 평정을 위하여 Martha Abbott-Shim과 Annette Sibley(1987)에 의해 개발된 Assessment Profile for Early Childhood Programs(이하 APECP라 칭함)를 참고하여 강숙현(1994)이 만든 '한국판 유아교육 프로그램 평가척도'중 영아기 프로그램(학습환경, 교사-영아간 상호작용)을 사용하였다. 본 연구문제를 검증하기 위한 통계 자료분석은 SPSS/PC+ 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 영아보육환경의 질적 수준에서, 영아반 교사의 배경은 전체교사의 70%이상이 전문대졸이상의 학력으로서, 유치원 2급정교사 자격자가 많았으며 평균 1∼3년 이상의 경력을 가진자가 많아 배경수준은 양호한 편이다. 또한 교사대 영아비율은 비교적 보건복지부 규정에 맞거나 약간 높은정도로 보통 수준이었다. 영아반 학습환경의 질적수준은 보통 보다 약간 웃도는 수준이었다. 그러나 실내 학습환경은 비교적 보통이상의 수준인데 비해 실외 학습환경은 보통 이하의 수준을 나타냈다. 둘째, 학습환경의 질에 따른 교사-영아간의 상호작용은 정적인 상관이 있는 것으로 나타났고, 주요 변인별 상관계수도 유의한 결과로 나타났다. 따라서 학습환경의 질적 수준이 높을수록 교사-영아 상호작용의 질이 높아짐을 알 수 있었다. 셋째, 교사의 배경에 따른 교사-영아간의 상호작용에서는 주요 변인간 상관관계분석으로서 교사의 학력과 교사-영아간의 상호작용이 가장 유의한 상관관계를 나타냈고, 그 다음은 경력과 교사-영아간의 상호작용에서 유의한 상관관계로 나타났다. 자격에 따른 교사-영아간의 상호작용 행동의 차이검증 결과 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사대 유아수에 따른 교사-영아간의 상호작용에서는 주요 변인 모두 유의한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 사회적 상호작용 증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도 등에서 차이검증 결과 유의한 차이를 나타냈다.;The purpose of this study is to determine the mutual interactions between teacher-Infant/Toddler depending on the environmental quality of Day Care Centre, For this purpose, the following study points were set up. 1. How in the level of quality of Infant/Toddler Care Environment? 2. How are the mutual interactions between Teacher-Infant/Toddler depending on the environmental quality of Day Care Center? 3. How are the mutual interactions between Teacher-Infant/Toddler depending on teacher's variables? 4. How are the mutual interactions between Teacher-Infant/Toddler depending on the numbers of teachers and children? In order to find answers to the above questions, 56 Day Care Center located in Suwon, Kyongki-do were sampled, while 108 teachers working for 13 Samsung Day Care Center-wide who were in charge of the kids aged 3 or younger were surveyed. As for surveyed tools, a five-item questionnaire was developed to identify such variables as teacher's academic background, career and qualification together with the numbers of teachers and kids. In order ot evaluate the teacher-infant/toddler interactions depending on the environmental quality of Day Care Center, the "Assessment Profile for Early Childhood Programs"(APECP) developed by Martha Abbott-Shim and Annette Sibley in 1987 was referred to, while the early childhood program ("Learning Environment, Interaction between Teacher and Early children") was chosen out of the "Scale of Korean-style Early Children Education Programs" developed by Kang Sook-hyon in 1994. The collected data were analyzed using the SPSS/PC+ program to test the study points. The results of the study can be summarized as follows; First, the teachers' academic background determining the environmental quality of Infant/Toddler's education were high. 70% of the teachers graduated form junior colleges or higher, and many of them possessed the second-class teacher's certification. On the other hand, most of the teachers had 1-3 year careers. The ratio of numbers between teacher and children was appropriate or slightly higher in reference with the regulations set by the Ministry of Health and Welfare. The level of quality of the learning environment at the Day Care Center was slightly higher in overall terms. To be specific, the interior environment was normal or slightly good, while the exterior one was slightly poor. Second, it was disclosed that the interactions between teacher and children were correlated with the environmental quality of the day care center as well as with the major variables. The higher the environmental quality was, the better the interactions between teacher and children were. Third, as a result of analyzing the correlationship between teacher-infant/toddler interactions and teachers' variables, it was found that teachers' academic background were most significantly correlated with the interactions, followed by teacher's career. It was revealed that the ratio was correlated significantly between teacher-infalt/toddler interactions and teacher's certification. Fourth, as a result of analyzing the correlationship between teacher/infant/toddler interactions and ration of teacher-children numbers, it was found that all the major variables were negatively correlated each other. And, it was revealed that the ratio was correlated significantly with such sub-elements of the interactions as social interaction, responsive teachers and teachers' positive attitudes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE