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유치원 교사의 자기장학에 대한 인식 및 수행현황

Title
유치원 교사의 자기장학에 대한 인식 및 수행현황
Other Titles
(A) Study on Status of Performance and Perception on Self-Supervision of Preschool Teachers
Authors
이정은
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원교사자기장학인식수행현황
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원 교사들의 자기장학에 대한 인식 및 수행현황 그리고 경력에 따른 차이를 알아보기 위한 것으로 유치원 교사들의 자기장학 수행을 위한 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이와같은 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였으며, 각 항목에 대해 경력에 따른 차이가 있는가를 살펴보았다. 1. 유치원 교사들의 자기장학에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유치원 교사들의 자기장학에 대한 요구정도와 수행정도는 어떠한가? 2-1 자기장학의 계획, 실행, 평가 단계는 어떠한가? 2-2. 자기장학의 계획, 실행, 평가 단계는 서로 상관이 있는가? 3. 유치원 교사들이 인식한 자기장학의 활성화 방안은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 유치원 교사 320명이다. 연구도구는 여러 선행연구를 참고로 하여 본 연구자가 수정·제작하여 사용했으며 연구도구의 문항구성은 교사의 신상에 관한 영역이 3문항, 자기장학에 대한 교사들의 인식을 묻는 문항이 6문항, 자기장학의 요구정도와 수행정도을 묻는 문항이 12문항, 교사들이 인식한 자기장학의 활성화 방안에 관한 문항이 4문항으로 모두 25문항으로 구성되었다. 질문지의 타당도는 유아교육과 교수 2인에게 내용타당도를 검증받았다. 수집된 자료는 빈도, 백분을, X^(2), F검정을 실시하고 단순상관계수를 구하여 분석하였다. 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 유치원 교사들의 자기장학에 대한 인식은 다음과 같다. 유치원 교사들이 선호하는 장학형태는 동료장학(43.8%)과 자기장학(43.4%)으로 나타났으며, 대부분의 교사들이 자기장학의 효과와 필요성을 인식하고 있었다. 현재 자기장학 수행현황에 대해서는 자기장학이 활발히 이루어지지 않고 있다고 인식하고 있으며 자기장학이 잘 이루어지지 않는 이유는 과중한 업무부담 때문이라고 응답하였다. 자기장학의 영역과 방법에 대해서 교사들은 자기장학의 영역 중 교수-학습 방법 및 평가에 중점을 두어야 한다(42.5%)고 하였고, 자기장학의 방법으로는 자신의 수업을 녹음·녹화하는 방법이 가장 효과적이라고(27.2%) 인식하고 있었다. 2. 유치원 교사들의 자기장학의 요구정도와 수행정도를 조사한 결과는 다음과 같다. 교사들의 자기장학에 대한 요구정도는 높게(M=4.22) 나타났고, 교사들의 경력이 많을수록 높았으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 교사의 자기장학의 수행정도는 대체로 보통(M=3.02)으로 나타났고, 수행정도도 교사의 경력이 많을수록 높았으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 자기장학의 요구정도와 수행정도를 각 단계별로 살펴보면 다음과 같다. 계획과 실행에 대한 요구정도는 교사의 경력이 많을수록 높게 나타났고 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 반면, 평가에 대한 요구정도는 경력이 적을수록 높게 나타났으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 수행정도에 있어서도 계획과 실행은 경력이 많을수록 높게 나타났고, 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 평가의 수행정도도 경력이 많을수록 높게 나타났으나 통계적인 차이는 없었다. 자기장학의 각 단계 간에는 서로 상관이 있는 것으로 나타났으며, 특히 자기장학 요구정도에서 계획과 실행 간에 높은(r=.65) 상관을 보였고, 수행정도에서 계획과 실행 간에도 높은(r=.62) 상관을 나타내었다. 3. 유치원 교사들이 인식한 자기장학 활성화를 위해 요구되는 사항과 원장(감)·교육행정기관의 역할을 알아본 결과는 다음과 같다. 대체로 교사들은 물리적 환경과 재정적 후원 등의 자기장학 수행을 위한 여건조성을 요구(25.3%) 하였고, 경력에 따라서는 경력이 3년 이하인 교사집단은 현직교육 강화를, 경력이 3-5년인 교사집단은 물리적 환경개선과 재정적 후원 등의 여건조성을, 경력이 5년 이상인 교사집단은 효율적인 자기장학 교수모형 및 프로그램 개발을 요구하고 있고 이는 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 자기장학 활성화를 위한 원장(감)의 역할로는 교사들이 자기수업 분석과 반성활동을 하도록 적극 격려·지원하는 것이 가장 중요하다(29.4%)고 인식하고 있었다. 경력에 따라서는 경력이 3년 이하, 5년 이상인 교사집단은 자기수업 분석과 반성활동을 하도록 격려·지원하는 것을, 경력이 3-5년인 교사집단은 각종 연수나 강연회에 참여할 수 있는 실질적인 혜택을 마련하는 것이 중요하다고 응답하였고 이는 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 자기장학 활성화를 위한 교육 행정기관의 역할로는 교사들에게 장학 관련 자료 및 교육정보를 제공하는 것이 중요하다(37.2%)고 인식하고 있다.;The purpose of this study is to find out the status of the performance and perception on self-supervision of preschool teachers and its difference based on length of their careers and to provide basic data for self-supervision by preschool teachers of kindergartens in future. 1. What is the status of perception on self-supervision by preschool teachers? 2. What is the level of demand for self-supervision by preschool teachers and level of its performance? 2-1. What are the level of demand for self supervision and level of its performance in terms of each stage of planning, execution and evaluation? 2-2. Are there any mutual relationship among planning, execution and evaluation of self-supervision? 3. What are the measures for revitalization of self-supervision as perceived by preschool teachers? The subjects of this study were 320 preschool teachers in Seoul. The tool of study was devised by this writer with reference to various past studies with due modification. The total number of questions in the questionnaires were 25 including 2 questions on personal data of preschool teachers, 6 questions on perceptions of preschool teachers about self-supervision, 12 questions regarding the level of demand for and performing self-supervision and 4 questions regarding measures for revitalization of self-supervision. Regarding the feasibility of questionnaires it was tested from 2 professors in the Department of Preschool Education. On the collected data frequency, percentage, x^(2), one way ANOVA and t-test were performed and correlation related numbers were found and analysed. The result of research and analysis was as follows: 1. The status of preschool teachers' perception on self-supervision is revealed as follows: The form of preferred supervision by preschool teachers was colleague supervision (43.8%) and self-supervision (43.4%) and the result of survey on preschool teachers' perceptions on self-supervision revealed that majority of teachers are conscious of the effect of and need for self-supervision. Responses form preschool teachers on the status of performing self-supervision showed that it was not carried out very actively and major cause for such unimpressive performance attributable to excessive workload. It was revealed that teachers were thinking more emphasis should be placed on teaching-studying method and evaluation (42.5%). As for method of self-supervision first position was with recording of video-taping their class conduction.(27.2%) 2. The result of survey on preschool teachers' level of demand for self-supervision and its performance is as follows: Revealed level of demand for self-supervision by the preschool was high (M=4.22). The higher level of demand was the longer the experience of teachers was and there was significant difference statistically. Reveled preschool teachers' level of performing self-supervision was ordinary in general (M=3.02). The longer the experience of teachers was the higher performance level was and there was statistically significant difference. The result of survey on level of demand for self-supervision and level of performance based on different stages is as follows: The higher the demand for planning and execution was the longer the experience of teachers was. There was statistically significant difference. On the other hand the less the demand for evaluation was the shorter the experience of teachers was but there was no statistically significant difference. The longer the experience of teachers was the higher the level of planning and execution was and there was statistically significant difference. It was revealed that the longer the experience of teachers was the higher the level of execution of evaluation was but there was no statistically significant difference. The result of survey on inter-relations among each level of planning, execution and evaluation of self-supervision is as follows; Interrelation among each step of self- supervision was revealed. In particular it was revealed there was a high level of interrelation between planning stage and execution stage in connection with demand for self-supervision (r=.65) and a high level of interrelation between planning stage and execution stage in connection with performance. (r=.62) 3. The result of survey on requirements demanded for revitalization of self-supervision as perceived by teachers and study on roles of the directors(deputy directors) of kindergartens and educational administrative agencies are as follows: In general teachers demanded for creating environment amenable for carrying out self-supervision including physical and financial supports etc. (25.3%). Teachers with 3 years or less experience and those with 3-5 years experience demanded for improvement in physical environment and financial support while those with 5 years experience of more demanded development of effective self-supervision teaching models and programs and there was statistically significant difference. In connection with questions on the desired roles of directors (deputy directors) for revitalization of self-supervision responding teachers believed that positive encouragement and support urging teachers to engage in analysis and reflection on own classes form directors are most important (29.4%) Teachers with 3 years or less experience and those with 3-5 years experience stated that important this it to encouraging teachers to engage in self-analysis and reflections on their own classes while those with 5 years experience or more responded that providing practical benefits enabling them to attend variety of seminars and lectures etc. as important and there was statistically significant difference. To the questions on the roles of educational administrative agencies for revitalization of self-supervision teachers responded tat it is important to supply data related to self-supervision and educational information to them (37.2%)
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