View : 95 Download: 0

유치원에서의 종일제 학급운영에 관한 교사의 인식

Title
유치원에서의 종일제 학급운영에 관한 교사의 인식
Other Titles
Teachers' Perceptions of their Teaching Practices in Kindergarten All- Day Programs
Authors
이순영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원종일제 학급운영교사인식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리 나라의 대표적인 유아교육기관인 유치원에서의 종일제 학급 운영에 관한 교사들의 인식을 분석하고, 이들에 의해 제기된 현행 종일제 운영의 어려움을 살펴봄으로써 효과적인 종일제 학급 운영을 위한 개선점을 모색하며, 아울러 앞으로 더욱 확산될 종일제 프로그램의 질적 향상을 위한 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 종일제 학급의 운영 형태 및 집단구성에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원 종일제 학급의 교육계획 및 일과운영에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 유치원 종일제 학급의 영양, 안전, 건강 관리에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 유치원 종일제 학급 교사로서의 자질과 만족도에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 5. 유치원 종일제 학급 운영시 어려운 점은 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울과 부산 지역에 소재해 있으면서 종일제 학급을 운영하고 있는 유치원 93개소의 종일반 교사 103명이다 연구의 방법으로는 유치원에서의 종일제 학급 운영에 관한 교사의 인식을 분석하기 위해 교사용 설문지를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 종일제 프로그램에 관한 문헌 및 선행 연구를 기초로 하여 연구자가 직접 고안한 설문지로 총 29문항(하부문항49개)으로 구성되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고, 자유 기술식 문항은 유형별로 범주화하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 종일제 학급의 일반적인 운영 형태는 오후 연장제 학급 유형(87.1%)이 독립된 종일제 학급보다 많았으며, 종일제 학급의 집단구성은 혼합연령(83.8%)으로 구성한 유치원이 단일연령으로 구성한 유치원보다 훨씬 많았다. 종일제 학급의 집단구성 유형(혼합연령학급, 단일연령학급)에 따른 장·단점에 대한 교사의 인식은 대체로 단점보다는 장점에 동의하는 정도가 높았다. 바람직한 종일제 학급 유형에 대해서는 교사의 경력과 학력이 높을수록 오전부터 오후까지 혼합연령으로 구성된 독립된 종일제 학급 유형을 선호하였다. 반면 오전부터 오후까지 단일연령으로 구성된 독립된 종일제 학급유형은 경력과 학력이 낮은 교사가 더 많이 선호하였다. 둘째, 유치원 종일제 학급의 오후 교육활동은 유아의 자유선택활동과 특기지도 위주로 이루어지고 있으며, 일일교육시간은 8시간 이상인 것으로 나타났다 종일제 학급의 교육계획 및 일과운영원리에 대해 대부분의 교사들이 중요하다고 인식한 반면 실제 학급 운영에 있어서는 충분히 반영하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 특히 '각 유아들의 발달 수준을 고르게 반영한다'와 '유아의 신체, 언어, 인지, 정서, 사회성 발달을 위한 활동을 고르게 포함한다'가 중요성과 실제간에 큰 차이를 보였으며, '오후에는 집단활동보다는 유아들의 개별활동을 장려한다'가 가장 작은 차이를 보였다. 셋째, 종일제 학급 유아의 영양 관리를 위한 간식은 오전, 오후 각 1회씩 제공하는 유치원이 가장 많았고, 오후 간식은 특히 저녁식사 시간까지의 시간이 길기 때문에 고열량으로 제공하는 유치원이 많았다. 점심식사 제공 방법은 유치원에서 밥과 반찬 모두 준비하는 경우가 가장 많았으며, 이에 따라 '유아들의 다양한 기호를 반영하기가 어렵다'를 가장 큰 어려움으로 지적하였다. 유아의 건강을 위한 휴식 및 낮잠시간의 운영은 하루일과 속에 일정한 시간을 정하여 실시하지 않고 원하는 유아들만 자유롭게 하는 경우가 가장 많았으며, 대부분의 교사들은 휴식 및 낮잠에 대해 '유아들의 요구가 각기 다른 것'을 지도하기가 가장 어렵다고 생각하였다. 유아의 건강과 안전을 위한 교사들의 배려는 대체로 미흡한 실정이다. 넷째, 종일제 학급의 교사 구성에 있어서는 오후 연장제 학급의 경우 주로 오전 반일제 교사들이 항시 또는 교대로 담당하고 있으며, 별도의 교사를 채용한 유치원(33.3%)도 있으나 이들의 경력이나 학력 수준이 전체 종일반 교사들에 비해 현저하게 낮은 것으로 나타났다. 종일제 학급 교사로서 요구되는 자질로는 '각 유아에 대해 끊임없는 애정을 갖는다'를 경력과 학력에 상관없이 가장 중요하다고 꼽았으며, 종일제 학급 교사로서의 만족도는 교사 대 아동의 비율과 교육내용에 대해서는 보통 수준에서 조금 높게 나타났고, 근무시간과 시설 ·설비에 대해서는 보통 수준보다 약간 낮게 나타났으며, 봉급수준에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 다섯째, 현재 종일반을 담당하고 있는 교사들이 지적한 종일제 학급 운영시 가장 어려운 점은 종일반 교사의 과중한 근무 조건, 종일제 교육 프로그램의 미비 또는 부재에 따른 문제,유아의 정서적, 신체적 건강상의 문제, 혼합연령 학급 운영에 따른 어려움 순으로 나타났다.;The Purpose of this study were to examine teachers' perceptions of their teaching practices in kindergarten all-day programs and to make suggestions for the quality improvement of the kindergarten all-day programs. Research questions of this study were as follows: 1. What are the teachers' perceptions on the classroom management in general and grouping of children? 2. What are the teachers' perceptions on and actual practices in planning and class scheduling? 3. What are the teachers' perceptions on nutrition, safety, health and how they are handled by teachers? 4. How are the teachers' aptitude and level of satisfaction as kindergarten all-day class teachers? 5. What are the difficulties in teaching kindergarten all-day classes? The Participants of this study were 103 teachers being in charge of kindergarten all-day classes. They were teaching at 93 kindergartens located in Seoul and Pusan area. Based on an extensive literature review on all-day programs, a questionnaire was developed by the researcher to examine teacher's perceptions and teaching practices. The data of the study were analyzed using descriptive statistics such as frequencies, percentiles, mean. The results of the study are summarized as follows: 1. Most of the kindergarten all-day classes were extension of half-day classes (87.1%) rather than separate all-day classes. Teachers whose level of education and years in teaching were longer were apt to prefer separate all-day classes. The classrooms consisted of mixed-age children (83.8%) rather than same-age children. Regardless of the type of age-grouping teachers tended to agree with advantages of each type of age-grouping. Separate all-day classes consisting of same-age children were preferred by teachers whose level of education and years in teaching were relatively short. 2. All-day programs usually run over 8 hours a day. Typical programs for afternoon were free play and extra curricular activities. Most of the teachers acknowledged principles recommended for planning and teaching-practices of high quality all-day programs, but unfortunately did not apply them to every day planning and teaching-practices. The biggest discrepancies between teacher perceptions and actual practices were found in items such as "considering children's developmental level" and "preparing activities for all areas of development." In contrast the differences in teacher perceptions and actual practices were smallest in items such as "encouraging individual activities in afternoon." 3. In most kindergartens, snacks were provided two times, once in the morning and once in the afternoon. Especially afternoon snacks were of high calories. Lunch including both rice and side dishes was tended to be prepared by kindergarten. Children were allowed to take a rest or nap as they needed. Accordingly, teachers pointed that individual children's likes and dislikes in food and needs for resting were hard to be met. Teachers paid little attention to children's health and safety. 4. Half-day class teachers were alternate in teaching all-day classes in cases where all-day classes were an extension of half-day programs. In some cases teachers were hired for the afternoon portion of the all-day programs (33%), but their qualifications as teachers were meager. Regardless of teachers' level of education and years in teaching, teachers gave a high priority on "taking care of and paying attention to each child" as important attitude of teachers. Teachers of all-day classes were satisfied with teacher-child ration and content of education on over average; work hours and equipment on below average; and salary on far below average. 5. Teachers mentioned difficulties in teaching kindergarten all-day classes in the order of (1) lack of appropriate programs (2) inferior work conditions, (3) children's emotional of physical health problems, and (4) difficulties in meeting the needs of mixed-age children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE