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음성학적 방법에 의한 국민학교 영어교육 프로그램 개발 연구

Title
음성학적 방법에 의한 국민학교 영어교육 프로그램 개발 연구
Other Titles
(The) Study of the Development of English Educational Program for the Elementary School by the Phonics Method
Authors
이은숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
음성학; 방법; 국민학교; 영어교육; 프로그램; 개발
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop and suggest the program for the English education of elementary school based on phenetic method. This researcher composed and applied the program on the basis of the prior survey to make 50 pupils of 1 class at the 5th grade of M elementary school located in Sungboog-gu, Seoul which is the subject of all the theories and study on the phonetic method as the subject. Then, the contennts is as follows. The purpose of program was put in making the pupils be able to consolidate the base of communication ability through listening, speaking, reading and writing activities, with the contents to make the relation between each letter of alphabet and sound as the subject in the center, and further, in making them be able to have the interest and confidence about English. The program contents was composed, by dividing into preliminary study program and alphabet program. Then, the preliminary study program had been executed for 1 week with the contents on the audio-visual discernment ability as the basic program for the execution of alphabet program which is this program. And, this program was composed centering around the vocabulary and structure to make 26 letters of alphabet as the subject, and it had been executed for 5 seeks by applying this to the teaching method of 5 steps based on the phonetic method. As for the program evaluation, it was executed by concentrating the efforts on the study aspect of children. Then, after the program ended, all the abilities about pronunciation, communication ability, vocabulary power, reading and writing were evaluated, with two kinds of method of interview and of the examination of papers and pens. And, in the attitude aspect, the interest, positivity, and participation degree etc. of the children on the English study which appeared before and after the execution of English education were observed. The fact found by applying;본 연구의 목적은 음성학적 방법에 의한 국민학교 영어교육프로그램을 개발·제시하는 데 있다. 본 연구자는 음성학적 방법에 관한 제이론과 연구 대상인 서울시 성북구에 위하고 있는 M국민학교 5학년 1개반 50여명을 대상으로한 사전 조사를 토대로 프로그램을 구성·적용하였는데 그 내용은 다음과 같다. 프로그램의 목표는 Alphabet 각 글자와 소리의 관계를 주제로 한 내용을 중심으로 듣고, 말하고, 읽고, 쓰는 활동을 통해 의사소통 능력의 기초를 닦고 나아가 영어에 흥미와 자신감을 가질 수 있게 한다는 데 두었다. 프로그램 내용은 예비 학습 프로그램과 Alphabet 프로그램으로 나누어 구성하였는데 예비 학습 프로그램은 본 프로그램인 Alphabet 프로그램 실시를 위한 기초 프로그램으로서 시청각 식별 능력에 관한 내용으로 1주 동안 실시하였고 본 프로그램은 Alphabet 26자를 주제로한 어휘와 구문을 중심으로 구성하였으며 이를 음성학적 방법에 의한 5단계 교수방법에 적용시켜 5주간 실시하였다. 프로그램 평가는 아동들의 학습면에 주력하여 실시하였는데 프로그램이 모두 끝난 후에 면접과 지필검사 두가지 방법으로 발음 및 구두 의사소통 능력, 어휘력, 읽기, 쓰기에 관한 제능력을 평가하였고 태도면은 영어교육 실시전과 실시후에 나타난 영어학습에 대한 아동들의 흥미·적극성·참여도 등을 관찰하였다. 이상의 프로그램을 적용하면서 발견된 사실은 아동들은 Alphabet 글자와 소리의 관계를 파악하면서 정확한 발음과 철자는 어휘나 구문을 가지고 의사소통함으로써 의사소통에 자신감을 가질 수 있었으며 듣기·말하기와 함께 읽기·쓰기 연습도 병행하여 지도함으로써 영어학습에 흥미와 적극적인 태도를 유지할 수 있음은 물론 언어의 4기능을 균형 있게 발전시킬 수 있었다.
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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