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중학교 수학과 교과서 비교 연구

Title
중학교 수학과 교과서 비교 연구
Other Titles
COMPARATIVE STUDY OF MIDDLE SCHOOL MATH, TEXTBOOKS : FOCUS ON THE PART OF FUNCTION
Authors
김진
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학교수학과교과서함수
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Our curriculum has been revised five times since the government was established in 1948. In this study the changes of the curriculum for math education in middle school are reviewed through a comparative analysis of the textbooks which have been published under the 4th curriculum and the 5th. This study might be helpful for the further study and development of the curriculum and textbooks for the part of function in middle school math. There are two categories of textbooks. The textbooks of category I are compiled, published by government, and are in nationwide use. Those of category Ⅱ are complied by individual authorities approved by government. In this study, the math textbooks of category I which were published according to the 4th revision of curriculum in 1981 and the five textbooks of category Ⅱ which are in current use are reviewed as data resources. This article is described as follows: 1. Changes of math curriculum a r e reviewed. 2. The subject objectives in the 4th and the 5th revisions of math curriculum are compared. 3. The subject contents of the part of function in the 4th and the 5th revisions are compared. 4. The types of unit formation of each textbook are analyzed comparatively. 5. The contents of function unit of each textbook are analyzed Comparatively. 6. The terminology ancl methods of presenting important concepts in the teaching contents of function unit of each textbook are analyzed comparatively. The conclusions of this study are as follows: First of all, in the textbooks of category I under the 4th curriculum, logical and structural features are weaker in treating the part of function than those of the 3rd curriculum, which emphasized the structure of math. Also, the efforts to take into account the steps of development of the students' intellectual ability are recognized in the textbooks of category I. Meanwhile, the current textbooks published under the 5th curriculum are emphasizing. 1) the least and essential knowledge and skills that presuppose the solution of problems, 2) the utility and applicability of school math, and 3) the experiences, desires and interests of individual learner. In addition, though 'they show few differences in their contents, the current textbooks somewhat differ from each other in the arrangement of contents, in the methods of introducing concepts, and in the terminology, showing more differences in the structure of formation. Lastly, compared with the textbooks of category I under the 4th curriculum, the current textbooks under the 5th curriculum seem to be more emphasizing the application of math to everyday life.;1948년 대한민국 정부수립 후 우리 나라에서는 5차에 걸친 교육과정 개정이 이루어졌다. 그동안의 4차에 걸친 교육과정 개정은 우리의 교육적 상황과 요구에 부응하여 이루어졌으나, 이러한 교육과정의 운영에 있어서는 학교의 요구, 사회의 요구, 개인적 자아실현의 요구 사이의 갈등이 야기 되었고, 이 갈등은 교육적인 현실과 더불어 볼 때 우리의 교육과정은 많은 문제를 안고 있었던 것이 사실이다. 이러한 교육과정이 반영되어 있는 것으로서 우리와 가장 밀접한 관계에 있는 것은 교과서이므로, 교육과정에 따라 편찬된 교과서들을 비교·분석해 봄으로써 교육과정의 변천을 살펴볼 수 있으며, 6종(제4차 1종, 제5차 5종)교과서들의 함수영역의 이론과 개념의 이해를 돕고, 교육과정과 교과서의 상호관계를 비교해 봄으로써 앞으로 중학교 함수영역에 대한 교육과정과 교과서의 계속적인 연구작업에 도움을 주고자 이 연구에 착수하였다. 본 연구는 제4차 교육과정에 의해 한국교육개발원에서 발행한 1종의 국정 중학교 1,2,3학년 수학과 교과서와 제5차 교육과정에 의해 발행되어 1989년 현재 사용되고 있는 5종의 문교부 검인정 중학교 1,2,3학년 수학과 교과서(2학년은 1990년, 3학년은 1991년순으로 연차적으로 발행되어 사용될 것이나 본 연구에 사용된 교과서는 심의를 위하여 미리 출판된 것임)등 모두 6종 총18 권의 교과서를 자료로 하여 다음과 같이 진행하였다. 첫째, 수학과 교육과정의 시대적 변천을 고찰하였다. 둘째, 제4차와 제5차 교육과정의 교과목표를 비교하였다. 셋째, 제4차와 제5차 교육과정의 함수영역의 교과내용을 비교하였다. 네째, 각 교과서의 단원 구성양식을 비교·분석하였다. 다섯째, 각 교과서의 함수단원의 목차를 비교·분석하였다. 여섯째, 각 교과서의 함수단원의 지도내용에 있어서 중요개념의 제시방법과 용어를 비교·분석하였다. 이상의 연구절차에 의하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 제4차 교육과정에 의하여 발행된 1종의 국정 교과서에서는 함수영역의 취급에 있어서, 수학의 구조를 중시하였던 학문중심의 제3차 수학과 교육과정에 비하여 논리성, 구조성 등이 많이 약화되었고, 학생들의 지적능력 발달단계를 고려하여 구성한 흔적이 보이는 반면, 제5차 교육과정에 의하여 발행된 현행 5종의 문교부 검인정 교과서에서는 문제해결을 전제로 한 최소 필수의 기본지식 및 기능을 강조하고, 학교수학의 유용성과 적용 가능성을 강조하였으며 개개 학습자의 경험·욕구·흥미를 중시하였음을 알 수 있었다. 또한, 제5차 교육과정에 의하여 편찬된 5종의 문교부 검인정 교과서들은 그 내용에 있어서는 별 차이를 보이고 있지 않으나 집필자에 따라 내용의 배열, 개념제시 방법과 용어의 사용에 있어서 서로 약간의 차이를 보이며, 교과서의 구성양식에서 보다 큰 차이를 보이고 있다. 제4차 교육과정에 의하여 발행된 1종의 국정 교과서에 비하여 제5차 교육과정에 의하여 발행된 현행 5종의 문교부 검인정 교과서가 학교수학의 일상생활에의 적용을 강조하고 있으나 교육과정에서 의도한 바를 어느 정도 충족시켜 줄지는 본 연구가 5종의 문교부 검인정 교과서를 사용하기 시작한 첫 해에 이루어졌기 때문에 정확히 파악하기는 힘드는 실정이므로 좀 더 시간을 두고 연구해야 할 과제라고 생각한다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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