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고등학교에서 지리 교재로써의 신문 자료 분석 연구

Title
고등학교에서 지리 교재로써의 신문 자료 분석 연구
Other Titles
Analyzing Newspapers as a Geography Educational Material
Authors
鄭慧昇
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Keywords
고등학교지리 교재신문 자료 분석지리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 일상 생활에서 쉽게 구할 수 있는 신문을 지리 교재로 이용할 수 있는 가능성을 밝히고, 지리 관련 신문 자료를 수집하고, 그 내용 분석을 하였다. 또한 지리 교육에 활용할 수 있도록 신문 자료를 구체적으로 제시하여 신문에 대한 관심도를 높이고, 실제 교육 현장에서 신문을 효과적으로 이용할 수 있는 방안을 모색해 보고자 한다. 지리과 교수-학습 자료로는 교과서와 참고서, 지도류, 신문, 여행기 등 그 종류가 다양하지만, 그 중 신문은 기사, 기행문, 사진, 지도 등 지리 학습이나 연구에 많은 도움을 줄 수 있는 지리 교재로, 학생의 흥미를 유발시키고, 비판력·문제 해결 능력을 증진시켜 주기 때문에 그 활용도가 높다. 본 연구는 1995년 7월부터 1996년 6월까지 1년 동안 조선일보, 동아일보, 중앙일보에 나타난 지리 교육에 활용할 수 있는 기사, 지도, 도표, 사진 자료를 수집하여, 기록표를 작성한 후, 통계 처리하여, 결과 해석에 활용하였다. 연구 대상에 실린 총 기사 자료는 2521건으로 그 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 기사 자료를 지리학의 기본 개념인 인간과 자연, 공간, 분포, 변천, 지역 개념으로 나누어 살펴 본 결과 인간과 자연의 개념, 공간 개념, 지역 개념의 순으로 나타났으며, 변천 개념과 분포 개념에 속하는 자료는 그 수가 적었다. 현행 6차 교육 과정의 공통 사회(한국 지리 영역)와 세계 지리의 교재 단원별로 기사 자료를 분류해 보면, 우선 세계 지리 단원에 비해 한국 지리단원에 속하는 기사 수가 더 많았다. 한국 지리에서는 자연 환경과 생활, 국토 개발과 환경 보전, 경제 활동의 지역 구조 단원에 속하는 자료가 많았으며, 세계 지리에서는 서태평양 연안 국가, 세계의 인문 환경, 유럽 단원의 자료 순으로 나타났다. 신문에 실리는 지도 자료는 학생들에게 지역 정보를 제공해 주며, 공간 의식을 키워주는 등 지리 교육에 다방면으로 활용할 수 있으며, 수집된 총 지도 자료의 수는 297건이다. 지리학의 개념별로 살펴 본 결과, 지역 개념에 속하는 것이 가장 많았으며, 인간과 자연·공간·분포 개념이 비슷하게 나타났고, 변천 개념을 나타내는 자료는 별로 없었다. 특징적인 것은 분포 개념에 속하는 자료가 다른 자료에 비해 훨씬 많은 비중을 차지하는 것이다. 단원별로는 한국 지리 단원이 세계 지리 단원보다 월등하게 많으며, 한국지리의 국토 개발과 환경 보전 단원이 가장 많이 나타났다. 수량화할 수 있는 정보들을 그래프 등으로 나타낸 도표 자료는 전체적인 경향을 파악하는 데 많은 도움이 되며, 수집된 자료 수는 총 312건이다. 도표 자료에서는 다른 자료에는 거의 나타나지 않는 변천 개념이 가장 큰 비중을 차지하고 있으며, 단원별로는 통계 수치가 많이 필요한 한국 지리의 경제 활동의 지역 구조 단원이 가장 많이 나타났다. 신문에 실리는 사진은 선명도가 뛰어나고, 사진의 크기가 비교적 크며, 컬러 사진이 많아 지리 교육에 효과적이다. 총 218건이 수집되었으며, 개념별로는 인간과 자연 개념에 속하는 사진이 가장 많았다. 또한 단원별로 가장 많은 것도 한국 지리의 자연 환경과 생활 단원으로 나타났다. 자료의 분석 결과를 종합해 볼 때, 지리 교육에 이용할 수 있는 신문 자료로는 기사 자료가 가장 풍부했으며, 그 다음으로 도표, 지도, 사진 자료 순으로 나타났다. 특히 지도 자료는 분포 개념, 도표 자료는 변천 개념에 대해 학습할 때 유용하게 이용될 수 있으리라 보여진다. 신문에 나타나는 여러 자료는 지리 학습의 보충 교재로서, 시청각 교재로서, 읽기 자료로서의 기능이 뛰어나 지리 학습 현장에서 적절히 잘 이용한다면 그 효과가 매우 클 것으로 기대된다.;This research is aimed at seeking the possibility of suing newspapers as educational materials for geography; for that, geography-related newspaper items were collected, their contents were analyzed and their characteristics which can be utilized for geography education were examined. Educational materials for the teaching and learning of geography include textbooks, reference book, maps, maps, newspapers and travelogues. Among them, newspapers in particular can lend various assistance to the study of geography through articles, travelogues, photos and maps. They can easily arouse students' interests and promote their abilities to criticize and solve problems. Therefore, newspapers are highly useful for geography education. For this study, articles, maps, charts, and photo items relevant to geography education which appeared on Chosun Ilbo, Dong-ah Ilbo, and Joong-ang Ilbo for one year from July, 1995 through June, 1996 were collected, documented and put through statistical measures. Total number of items used for the study is 2,521, and the conclusion of the analysis is as follows: examining the text items according to the basic concepts of geography, such as human and nature, space, and region. The numbers of items which belong to the category of transition and distribution concepts were very limited. When classifying the text items according to the units of the current textbooks for general social science(its part of Korean geography) and World geography. Within Korean geography, there were more items belonging to the units of the natural environment and living, the national resources development and environmental preservation, and the regional structure of economic activites. Among the items which belong to the area of World geography, items were classified as belonging to the units of West-Pacific coastal nations, world's cultural environment, and Europe, according to the order of frequency. Map items carried in newspapers provide students with regional informations and promote their space consciousness, and therefore, can be applied in geography education in various ways. The total number of map items collected for the study is 297. When they were classified according to the basic geographical concepts, most number of items belonged to the concept of region, and the concepts of human and nature, space, and distribution had similar share. Only a few items represented the concept of transition. It is remarkable that items representing the concept of distribution took much more importance than other items. When classified accordmg to the textbook units, much greater number of items were on Korean geography than world geography, and among units for Korean geography, the unit for national resouces development and environmental preservation was most frequently represented. Also, simplified maps were used most often. Charts which show quantifiable informations are useful for understanding general tendencies. In total, 312 chart items were collected. The concept of transition, which was rarely represented in other kinds of items, took the greatest part in charts. Among dfferent textbook units, the unit for regional structure of economic activities in Korean geography was most frequently represented. Line graphs and bar graphs were most popular types of charts. Photos carried on newspapers are of high resolution, in relatively big sizes and often in color, and accordingly, are effective for the education of geography. Total 218 items were collected, and among them, most number of items represented the concept of human and nature and the textbook unit of natural environment and living in the area of Korean geography. As the result of the item analysis, it was found out that test items were the most avaliable newspaper items which can be used for geography education, and charts, maps, and photos followed in order. It is considered that chart items can be effectively used when the concept of distribution is taught, and map items, for the concept of transition. Newspapers items are highly useful as supplment to the geography textbook. They provide excellent audio-visual and reading material. Therefore, they will have deeply beneficial impact if they are used effectively in the classroom for geography education.
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