View : 14 Download: 0

開化期 女學校 歷史敎育의 實態

Title
開化期 女學校 歷史敎育의 實態
Other Titles
(The) Realities of History Education at the Girl's School in the Age of Enlightenment : 1886~1910
Authors
李靜
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
개화기여학교역사교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 硏究의 目的은 近代的 敎育이 시작되면서 그동안 全無하다시피 했던 女性敎育이 어떠한 科程을 거쳐 이루어졌는지 또한 이러한 교육을 통해 女性의 意識이 깨어나는데 있어서 歷史敎育이 얼마나 寄與했고, 어떤 방향으로 作用했는지를 알아보고자 하는데 있다. 1886년 最初의 女性敎育機關이라 할 수 있는 梨花學堂이 세워지면서 처음으로 女性을 대상으로 하는 近代的 敎育이 시작되었다. 그리고 그 후 官立女學校와 民間人 私立女學校가 세워지면서 女性의 근대적 교육기회가 擴大되었다. 이러한 근대적 교육을 통해 여성은 이제 하나의 人格體로서의 自覺과 배움에 대한 熱望을 가지게 되었고 또한 이러한 배움을 통해 여성들은 社會活動과 그 이후 國運이 기울게 되면서 전개된 救國運動에도 적극 참여하게 되었다. 本考에서는 이러한 과정-近代的 敎育으로 인한 여성의 意識變化-에 있어서 역사교육이 담당했던 자리를 살피고 당시 여학교에서의 역사교육이 어떻게 이루어졌는지를 알아보려 하였다. 먼저 第조 Ⅱ章에서는 근대교육 실시과정에서 設立된 女性敎育機關을 크게 세 가지 類型(첫째, 基督敎系 女學校, 둘째, 官立女學校, 셋째, 民間人 私立女學校)으로 나누어 각각의 교육기관이 어떠한 과정을 거쳐 設置되었는지와 그 敎育方針이 어떠하였는지를 찾아 보았다. 第조 Ⅲ章에서는 이러한 각 女學生에서의 敎育課程을 살펴 당시 역사교육이 추구하던 目標와 각급학교에서의 역사교과의 運營과 그 時數, 使用 敎科書 등을 알아봄으로써 각 여학교에서 역사교육이 어떻게 실시되었는지 그 實態를 파악하고자 하였다. 이를 바탕으로 第 Ⅳ章에서는 여학교에서의 역사교육이 실시된 意味를 알아보고 이러한 역사교육이 당시의 여성들에게 미쳤던 影響을 두가지로 정리해 보았다. 첫째, 당시의 여성들은 역사교육을 통해 男女平等思想을 인식하게 되었다. 즉 여성들은 역사속에서 여성의 활약상을 학습함으로써 그들이 그때까지 가지고 있던 傳統的 思考方式에서 벗어날 수 있었고 이러한 새로운 인식을 바탕으로 社會活動에 적극 參與하였다. 둘째, 역사교육은 民族意識 形成에도 크게 기여하였다는 것이다. 즉 역사교육이 여성들에게 민족의 自主獨立意識과 抗日精神을 갖게 하였고 이러한 의식을 바탕으로 여성들은 당시 국가적 위기를 맞이하여 활발하게 전개되던 國權回復運動과 抗日鬪爭에 적극 참여하게 되었던 것이다.;This study is to address how the education for woman had been performed since the introduction of the modern education in Korea, how much the history education affected the arousal of the woman's consciousness, and how the shape and the direction of woman's consciousness was influenced by the history education. The first modern education for woman started with the establishment of EWHA Hak-Dang in 1886. And then the opportunity for education of woman increased with following establishment of several government and private schools for woman. With this modern education, woman recognized themselves as independent individuals and wanted to learn more. Those educated woman participated actively in various social activities and the movement of national salvation after the decline of the Chosun-Dynasty. In this article, the role of the history education in the evolution of the woman's consciousness since the beginning of the modern education and how the history education was actually performed in the girl's schools were investigated. in chapter Ⅲ, how the history education was done in the girl's schools was addressed by investigation the curriculum of those girl's schools, the purpose, the management and frequency of the history education, and the history textbook. Based upon above studies, the meaning and influence of the history education in the girl's schools were summarized as follows in Chapter Ⅳ; 1. Korean woman realized the concept of the equality of man and woman through the history education after the introduction of the modern education. They abandoned the traditional concepts about man and woman by learning many activities of woman in the history and eventually participated in social activities with these new ideas. 2. The history education contributed greatly ot the formation of national consciousness. the history education allowed woman to have the concept of national independence and anti-Japanese spirit. With these modernized concepts, woman was involved actively in the restoration of korean sovereignty and the anti-Japanese fight when the nation met the crisis to lose its independence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE