View : 20 Download: 0

능력별 학습이 3학년 나눗셈의 연산능력 향상에 미치는 영향

Title
능력별 학습이 3학년 나눗셈의 연산능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Influence of the Ability Grouping iInstruction on the Improvement of Division Calculation Ability in the 3rd Grade of the Elementary School
Authors
이진희
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
능력별학습나눗셈연산능력3학년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 산수 학력에 있어 개인차가 심한 다인수 학급에서 능력별 학습을 실시함으로써 능력별 학습방법이 일제식 학습방법에 비해 아동들의 연산능력을 향상시킬 수 있는지의 여부를 고찰하는데 있다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 능력별 학습방법은 일제식 학습방법보다 아동들의 나눗셈의 연산능력을 높일 수 있는가? 1) 나눗셈의 계산능력 2) 나눗셈의 문장제 해결 능력 2. 능력별 학습과 일제식 학습의 결과 아동들의 산수과 흥미에는 차이가 있는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위해 실험집단에서는 능력별 학습을, 비교집단에서는 일제식 학습을 실시한 결과 실험집단 아동들의 나눗셈 계산능력과 문장제 해결 능력이 비교집단 아동들보다 유의하게 높게 나타나 능력별 학습방법이 일제식 학습방법보다 아동들의 나눗셈의 계산 능력, 문장제 해결능력을 높일 수 있다는 결론을 얻었다. 또 실험집단 아동들의 산수과 흥미와 비교집단 아동들의 산수과 흥미를 비교한 결과 실험집단 아동들이 비교집단 아동들에 비해 높은 흥미를 보인 내용은 산수 과목 선호도, 학교 산수 시간에 대한 흥미, 산수 문제 풀기에 대한 흥미였고 실험집단 아동들과 비교집단 아동들간에 차이가 없는 부분은 가정에서의 산수공부 시간, 산수공부에 대한 인식으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 산수과에서 연산능력이 부족한 아동들에게는 능력별 학습을 통한 교정지도가 필요하다고 보며 아울러 각 능력별 집단에 맞는 프로그램의 개발 및 연구가 계속되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to look into whether a ability grouping instruction can improve the student's ability in mathematics comparing to the whole class instruction if the former is performed in a class where the number of students is so great and the difference among there mathematical abilities is so great. The questions of the study are as follows: 1. Will there be any improvement of children's division ability when the ability grouping instruction and the whole class instruction are performed for them separately? 1) Calculation ability in division 2) Verbal Problem Solving in division 2. Will there be any difference of children's interest when the (원문누락)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE