View : 15 Download: 0

유아의 가정환경과 읽기능력에 관한 연구

Title
유아의 가정환경과 읽기능력에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on the Home Environment and Reading Ability of Infants : Centering around the home verbel environment with infants
Authors
權聖愛
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아가정환경읽기능력언어환경
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 가정의 언어환경이 유아의 읽기능력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 구체적인 연구목적은 읽기능력에 영향을 주는 변인으로서 책을 읽어 주는 시간과 책의 양, 책을 읽어 줄때의 방법, 가정에서 유아를 위한 유아용 도서의 양, 그리고 부모가 읽는 책의 양의 관련성을 파악하는데 있다. 본 연구에서의 연구문제는 다음과 갈다. 1. 유아의 읽기 능력은 부모가 유아에게 책을 읽어 주는 시간과 책의 양에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 읽기 능력은 부모가 책을 읽어줄 때의 방법에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 읽기 능력은 가정에서 유아를 위한 유아용 도서의 양에 따라 차이가 있는가? 4. 유아의 읽기 능력은 부모가 읽는 책의 양에 따라 차이가 었는가? 본 연구의 대상은 서울시 강남구에 있는 C유치원 6세반 유아 40명을 표집하여, 읽기 능력 검사를 실시하여, 실시결과 읽기 능력 점수가 극단적으로 치우치는 상위점수의 유아(5명)와 하위점수의 유아(5명)를 제외한 나머지 30명의 유아를 선정하여 선정된 유아와 그들의 부모 30명을 연구대상으로 하였다. 연구를 위한 검사도구는 읽기검사를 위해서 한국교육개발원(1988)에서 제작한 읽기검사 가형, 다형을 사용하였고 가정환경을 측정하기 위해서 유아의 읽기 능력에 관련이 있는 요인들을 중심으로 장영애(1987)가 수정·보완한 취학전 아동용 HOME을 기초로 하여 연구자가 면담용으로 작성한 도구를 사용하였다. 연구의 절차는 예비 검사를 마친후 유아들에게 읽기 능력검사를 실시하고 연구자가 가정 방문하여 면담을 하였으며, 가정환경변인에 따른 읽기 능력과의 차이를 알아보기 위해 빈도와 평균을 구했다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유아의 읽기 능력은 부모가 유아에게 책을 읽어주는 시간과 책의 양에 따라 차이가 있었다. 2. 유아의 읽기 능력은 부모가 책을 읽어줄때의 방법에 따라 차이가 있었다. 3. 유아의 읽기 능력은 가정에서 유아를 위한 유아용 도서의 양에 따라 차이가 있었다. 4. 유아의 읽기 능력은 부모가 읽는 책의 양에 따라 차이가 있었다.;The purpose of this study is to grasp the relevance of each variable factor to have influence on the reading ability, by making 6 year old infant who are in the important period of reading development, thinking that there is the difference in the reading ability of infants, in accordance with the hours that parents read the book to the infants and the quantity of books, the method of the time when parents read books, the quantity of the books that children have, and the quantity of that books that parents read. The study issued in this study are as follows: 1. Is there any difference in the reading ability of infants, in accordance with the hours that parents read the book to infants and the quantity of books? 2. Is there any difference in the reading ability of infants, in accordance with the method of time when the parents read books? parents read books? 3. Is there any difference in the reading ability of infants, in accordance with the quantity of the books that children have? 4. Is there any difference in the reading ability of infants, in accordance with the quantity of the books that parents read. As for the subject of this study, the rest 30 infants except the infants of upper marks (5) and the infants of lower marks (5) were selected, after executing the reading ability examination by sampling 40 infants at 6 year old class of C kindergarten which is located in Kangnam-gu, Seoul. Then, the selected infants and their 30 parents were made as the study subject. As for the examination instrument for study, A type and D type that Korea Education Development Board (1988) manufactured were used for the reading examination, and the instrument that the researcher made out for interview on the basis of HOME for the children before entering school that Chang, Young Ae corrected and supplemented, with the factors which have relation to the reading ability of infants in the center, was used for the measurement of home circumstances. As for the procedure of study, reading ability examination to the infants was executed, after completing the preliminary examination, and the researcher interviewed by visiting home. And so as to examine the difference from the reading ability in accordance with the variable factor of hone circumstances, frequency and average were obtained. To summarize the result of study is as follows: 1. There was the difference in the reading ability of infants, in accordance with the hours and book quantity that parents read books to infants. 2. There was the difference in the rending ability of infants, in accordance with the method of the time when parents read the book. 3. There was the difference in the reading ability of infants, in accordance with the quantity of the books the infants have. 4. There was the difference in the reading ability of infants, in accordance with the quantity of books that parents read.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE