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유아의 친사회적 행동 및 성과 연령에 따른 상상놀이에 관한 연구

Title
유아의 친사회적 행동 및 성과 연령에 따른 상상놀이에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the effects of prosocial behavior, sex and age on children's imaginative play
Authors
최윤선
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유아친사회행동성과연령상상놀이
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 자연관찰을 통하여 유아의 상상놀이의 빈도, 유형, 내용의 다양성과 변인들(친사회적 행동, 성, 연령)과의 관계를 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 상상놀이 빈도, 유형, 내용의 다양성은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가? 2. 상상놀이 빈도, 유형, 내용의 다양성은 유아의 성과 연령에 따라 차이를 보이는가? 이상의 연구문제를 수행하기 위하여 서울시내에 위치한 대학부속유치원의 만 4세 유아 30명과 만 5세 유아 30명을 대상으로 하였다. 연구방법은 유아의 상상놀이의 경우 시간표집법을 사용하여 자연관찰을 실시하였으며, 친사회적 행동을 측정하기 위하여 면접법 사용되었다. 수집된 자료는 SAS Program에 의하여 분석되었으며, 상관관계분석과 two-way ANOVA가 사용되었다. 또한 변인간의 상호작용 효과를 검증하기 위해 사후검사는 t-test와 GLM(General Linear Models)절차가 적용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 상상놀이 빈도와 친사회적 행동간에는 관계가 없는 것으로 나타났으나, 상상놀이 유형 및 내용의 다양성과 친사회적 행동간에는 관계가 있는 것으로 나타났다. 2. 상상놀이 빈도는 성, 연령에 따라 유의한 차이가 있었으나 성, 연령 변인간 상호작용효과는 없는 것으로 나타났다. 반면 상상놀이 유형에 있어서 성과 연령에 따라 협동적 상상놀이에서 차이가 있었다. 상상놀이 내용의 다양성은 연령에 따라 차이가 있었으나, 성, 연령 변인간 상호작용효과는 없는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine the effects of prosocial behavior, sex and age on children's imaginative play. Children's imaginative play in terms of frequency, type, and variety of content was observed. Subjects for this study were 30 four-year-old and 30 five-year-old. Imaginative play was checked 75 times with 15 seconds interval during the free play period. Prosocial behavior was measured by 「Skill Situation Measure」 (McGinnis & Goldstein, 1990). The data was analyzed by correlation, two-way ANOVA, t-test and GLM(General Linear Models) with the SAS computer program. The results are summarized as follows. First, the type of imaginative play and the children's prosocial behavior was correlated. Also the variety of content and the children's prosocial behavior was correlated. That is, high prosocial behavior children engaged in more cooperative and various imaginative play than low prosocial behavior children. But, the frequence of imaginative play and children's prosocial behavior was not correlated. Second, regarding effect of sex and age on the frequence of imaginative play, the result indicated significant differences among frequence of children's participation in imaginative play by their sex and their age. The result revealed main effect. That is, there was a tendency for boys or four-year-old children to engage in imaginative play more often than girls or five-year-old children. Regarding effect of sex and age on the type of imaginative play, the result indicated significant differences among children's participation in imaginative play by their sex and their age. That is, Boys or Four-year- old children engaged in more often noninteractive imaginative play and associative imaginative play than girls or five-year-old children. Regarding effect of sex and age on the variety of content, the result indicated significant differences among children's participation in imaginative play by their age. That is, Content of the five-year-old children's was more diverse than four-year-old children.
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