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아동의 공정분배 개념에 대한 연구

Title
아동의 공정분배 개념에 대한 연구
Other Titles
Justice Distribution Concept of Children
Authors
유은미
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
아동공정분배개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to examine the aspect of distribution, that is the way how children consider the passive distributor's characteristic while they distribute compensation, and how it changes with age increase. Also, this study intends to examine how social relationship - in case of colleague group or unrelated group - affects to the distribution aspect. I made the following questionnaire to support the above study purpose of mine. 1. On compensation distribution, does the distribution aspect have difference in accordance with the passive distributor's characteristic? 2. Does the distribution aspect in accordance with the passive distributor's characteristic have difference in respect to the factor age? 3. Does the distribution aspect in accordance with the passive distributor's characteristic have difference in consideration with colleague group and unrelated group? 4. Does the distribution aspect have interaction effect each other in consideration with the passive distributor's characteristic, age, and colleague group from unrelated group? The object of this study consists of total 90 children from one kindergarten and one primary school located in Seoul, aged 5, 7, and 9 with 30 children for each aged group(l5 boys and 15 girls). As for study instrument, the study is based on the same instrument of McGillicuddy-De Lisi & Watkins, Vinchur(l994) as was utilized to study fair distribution aspect dependent on social relationship. But I modified and produced the instrument which was able to accommodate into Korean situation. I used average, standard deviation, F verification, and 3 way-ANOVA in order to analyze collected data. The summary of this study outcome is as follows. 1. When children distributed their compensation, the aspect showed difference in accordance with the passive distributor's characteristic. When it comes to distribution aspect, they distributed the most to a child who is in need of the compensation, next child was the one who contributed most, and children distributed the least to the elder. 2. The aspect considering the passive distributor's characteristic in distribution showed difference subject to age. Five year old children considered the quality of age most, and 7 or 9 year old children showed increased consideration to contribution or necessity quality. 3. The aspect considering characteristic of the passive distributor in distribution showed difference subject to social relationship. Colleague group considered necessity quality influential, on the other hand, unrelated group put emphasis on contribution quality. 4. Distribution aspect of children showed interaction effect in accordance with the quality & age or passive distributor, and social relationship. The aspect considering passive distributor's characteristic and social relationship was different subject to age increase, thus distribution behavior of children gradually considers the passive distributor's characteristic and social relationship based on age, and it develops step by step with hierarchy.;본 연구의 목적은 아동이 보상물을 나누어줌에 있어 나누어주는 또래의 특성을 어떻게 고려하는지 그 분배의 양상을 살펴보고, 이것이 연령증가에 따라 어떻게 변하는지, 또한 사회적 친분관계가 있고 없음 즉, 친구집단일때와 타인 집단일 때에 따라 분배양상은 어떤 영향을 받는지 살펴보는데 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 보상물을 분배함에 있어서 분배의 양상이 피분배자의 특성에 따라 차이가 있는가? 2. 피분배자의 특성에 따른 분배의 양상이 연령별로 차이가 있는가? 3. 피분배자의 특성에 따른 분배양상이 친구집단과 타인집단에 따라 차이가 있는가? 4. 피분배자의 특성과 연령, 친구집단과 타인집단 사이의 분배 양상이 서로 상호 작용효과가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 유치원 한 곳과 초등학교 한 곳에 다니고 있는 만 5, 7, 9세 아동으로서 각 연령집단별로 30명(남아 15명, 여아 15명)씩 총 90명이다. 연구도구는 McGillicuddy-De Lisi와 Watkins, Vinchur(1994)의 사회적 친분관계에 따라 달라지는 공정분배의 양상을 측정하기 위해 사용하였던 도구를 기초로 하여 본 연구자가 우리나라 상황에 맞게 수정·제작하여 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해서 평균, 표준편차, F검증, 삼원변량 분석(3 way-ANOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 아동이 보상물을 분배할 때 그 양상은 피분배자의 특성에 따라 차이를 보였다. 분배양상을 보면, 보상물을 필요로 하는 인물에게 가장 많이 분배하였고, 그 다음으로 기여도 높은 인물, 나이 많은 인물에게는 가장 적게 분배하였다. 이러한 차이를 보인 것은 피분배자의 특성이 공정분배개념에 영향을 주는 요소라 볼 수 있을 것이다. 2. 분배에 있어 피분배자의 특성을 고려하는 양상은 연령에 따라 차이를 보였다. 5세의 경우 나이특성을 가장 많이 고려하였고, 7세와 9세의 경우 기여나 필요특성의 고려가 증가함을 나타내었다. 따라서, 아동은 보상물을 분배함에 있어 연령증가에 따른 발달단계에 따라 다른 양상으로 피분배자의 특성을 고려한다고 할 수 있다. 3. 분배에 있어 피분배자의 특성을 고려하는 양상은 사회적 친분관계에 따라 차이를 보였다. 친구집단에서는 필요특성을 영향력있게 고려하였고 타인집단에서는 기여 특성을 강조하였다. 따라서, 피분배자가 갖는 사회적 친분관계는 아동의 분배개념에 영향을 구는 요소라 할 수 있다. 4. 아동의 분배양상은 피분배자의 특성과 연령, 사회적 친분관계에 의한 상호작용 효과를 나타내었다. 연령의 증가에 따라 피분배자의 특성과 사회적 친분관계를 고려하는 양상이 달랐으며 따라서 아동의 분배행동은 연령에 따라 피분배자의 특성과 사회적 친분관계를 점차로 고려하게 되며 위계적으로 단계를 밟아 발달해 간다고 할 수 있다.
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