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W. A. Mozart의 피아노 3중주 B^b장조, K502에 대한 분석 연구

Title
W. A. Mozart의 피아노 3중주 B^b장조, K502에 대한 분석 연구
Other Titles
(THE) ANALYSIS OF PIANO TRIO, K. 502 B-FLAT MAJOR BY W. A. MOZART
Authors
김순자
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
W. A. Mozart피아노 3중주PIANO TRIO
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 Mozart가 작곡한 8개의 피아노 3중주곡중 1786년데 쓴 B^(b)장조, K. 502에 관한 분석적 연구이다. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)는 모두 124곡의 실내악 작품을 남겼으나, 그 중의 중요한 작품으로는 본 논문의 연구대상인 B^(b)장조, K. 502를 위시해서 26개의 현악4중주, 8개의 현악5중주, 8개의 피아노3중주, 2개의 피아노4중주 그리고 협연을 위한 크고 작은 12곡 정도가 대표된다. 본 피아노 3중주 B^(b)장조, K. 502의 분석적 연구에 대한 이론적 배경을 위해서 Mozart 시대의 실내악에 대한 개괄적인 고찰과 Mozart 실내악의 전반적인 특징을 살펴 보았다. Mozart의 피아노 3중주곡 B^(b)장조, K. 502를 분석한 결과 다음과 같이 요약하여 설명할 수 있다. 전 악장은 모두 자유롭게 3부로 이루어진 소나타형식으로 되어 있는데 악장 전체를 통해 시작 부분이 론도풍으로 되풀이 되어 나타나고 있음을 알 수 있다. 그리고 제1악장에서 제시되었던 주제적 요소와 조성, 빠르기등이 제3악장에서도 이용됨으로서 전 악장이 연관성을 갖고 진행되고 있다. 한편 각 주제의 선율선은 대개 2·4·8마디의 규칙적인 음절로 되어 있으며, 우아하고 장식적이다. 그리고 1악장, 2악장, 3악장의 제 2주제부를 제외하고는 모두 피아노가 주제선율을 먼저 제시하면 바이올린이 응답하고 있는 점이 특징적이다. 피아노와 바이올린의 관계는 서로 주제선율선을 응답하거나 대위선율을 진행시키기도 하고 중복되어 진행되기도 하는데, 이때 첼로는 아직 다른 두악기 만큼 활발하게 움직이지 않고 대개는 느리고 서정적인 선율선으로 피아노나 바이올린의 빠른 Passage에 대응하거나, 혹은 긴 Pedal Point로서 화성 골격을 제공해 주기도 한다. 그러나 제1악장과 제3악장에서는 첼로가 2악장에서 보다는 활발히 움직이면서, 피아노와 함께 주제 선율선을 연주하는 등 그 당시로서는 상당히 진보된 것이다. 화성은 전체적으로 보아 전통적인 고전 음악시대의 화성진행을 따르는 것으로서 3화음 특히 으뜸화음(Tonic), 버금딸림화음(Sub-Dominant), 딸림화음(Dominant) 이 주로 사용되나, 7화음, 9화음이 간혹 발견되기도 한다. 변화화음 장식적인 반음계의 사용도 상당히 자주 발견되며, 조성은 주조성인 B^(b)장조가 압도적이나 전조는 구조의 하속조(Sub-Dominant조)인 E^(b)장조, 속조인 F장조에서 거의 이루어지고 있다. 그리고 명료하게 구분되는 각 부분은 항상 정격종지로 끝나고 있다. 이 곡은 기본적으로는 화성적 짜임새속에서 진행되지만 두 악기 혹은 3악기간의 응당 모방등 대위법적 짜임새가 자주 발견된다. 그러므로 Mozart는 이 피아노 3중주에서 볼 수 있는 바와 같이 고전 소나타형식과 론도형식을 융합해 사용함으로서 자신의 독특한 수법을 자유롭게 표현하고 있다. 장식적이고도 서정적인 선율선의 아름다움, 단순한 화성법, 그러면서도 색채감을 주는 반음계적 사용으로 인한 단조적인 Passage의 삽입, 화성음악 속에서의 대위법적인 사용, 그리고 당시로서는 별로 중요시되지 않던 첼로 부분에 상당할 독립성을 주었다는데에 이 곡의 중요성이 있다고 본다.;The aim of this paper is to analyze the Piano Trio, K. 502 in B-flat major composed by W. A. Mozart (1756-1791) in 1786. For the better understanding of this piece, this thesis makes a brief investigation into the general aspects of the chamber music in Mozart's time. In the latter part of the eighteenth century, the people favored the elegant and intimate chamber style over the grandioso Baroque style ; thus the new styles, Rococco and Empfindsamkeit Stil, emerged. Also, the various forms for the chamber ensembles developed. The Piano Trio, K. 502 consists of a fast-slow-fast three movements, and each movement is constructed in a sonata- allegro form. But the recurring initial section throughout all three movements makes one regard this piece also as a rondo form. The melodies of this work usually consist of the regular 2, 4, 8 phrases and end with clear authentic cadences. In this work, the piano takes the most prominant role and the violin moves along with the piano. With the exception of the second theme which is announced by the violin first, all other themes of the three movements are first announced by the piano and then answered by the violin. The cello takes an independent part but in minor importance with slowly moving melodies or with pedal- points in most parts, but accassionally the cello participates in playing the themes along with the other two instruments, especially in the first and the third movements. The harmony of this piece is based on the primary chords, Ⅰ (Tonic) Ⅴ (Dominant) and Ⅳ (Sub-Dominant) and modulations are made mainly to E- flat and F major which are respectively Sub-Dominant and Dominant keys of the principal key, B- flat major. The texture of this piece is homophonic but in many places the contrapuntal passages move in canonic imitations or in simple counterpoint. In conclusion, the Piano Trio, K. 502 in B- flat major composed by Mozart represents the most ideal concept of the Classical music. The elegant and highly ornamented melodic lines, the clear and authentic modulations and harmonic progressions, the homophonic texture with the frequent contrapuntal passages allowing all three instruments to have their own rights and the clear formal structure are the major elements of Classical music. Overall, one of the finest Pianist of his time, Mozart made the piano take the leading role among the three instruments, anticipating his piano concertos which were perfected during his late mature period and became the foundations of the piano concertos of our time.
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