View : 105 Download: 0

J.S. Bach의 「Brandenburg Concerto no. 5」의 B. W. V.1050에 관한 분석 연구

Title
J.S. Bach의 「Brandenburg Concerto no. 5」의 B. W. V.1050에 관한 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON J. S. BACH'S BRANDENBURG CONCERTO NO.5 IN D MAJOR
Authors
서의숙
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
J. S. BachBrandenburg Concerto no. 5B. W. V.1050
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 論文은 J. S. Bach가 1921년에 작곡한 Brandenburg Concerto중 No. 5 D장조에 관한 分析的 硏究이다. J. S. Bach는 전 6곡의 Brandenburg Concerto를 남겼으며 이 Concerto는 Concerto grosso와 Ripieno Concerto 形式를 취하고 있다. 本 硏究에서는 J. S. Bach Brandenburg Concerto No. 5를 分析하기 위한 理論的 배경을 위하여 Baroque Concerto의 양상을 살피고, 16세기초와 17세기중엽을 중심으로 Solo Concerto(독주 협주곡), Concerto Grosso(합주 협주곡), Concerto Sinfonia(콘체르토·신포니아)의 形式과 기법을 조사 하였으며, Baroque시대 대표적인 작곡가 들의 음악양식에 대하여 언급하였다. 각 악장의 형식 및 조성의 분포, 리듬, 선율적소재 및 진행을 살폈고, 그 결과 Brandenburg Concerto No. 5은 전형적인 Baroque - Concerto 악장구성인 빠름-느림-빠름의 3악장 구성을 취하고 있으면서 Solo Group(violin, Flute, Cembalo)과 tutti Group의 대비, tutti Group에 의한 Ritornello의 발전의 면을 살필 수 있었다. 각 악장간 혹은 각악장 내에서 장조와 단조의 조성대비, Syncopation리듬을 포함한 다양한 리듬구성, 정규적인 3화음, 7화음이외에도 부속화음, 감7화음 및 7화음의 연속진행, 전곡을 통한 일정한 선율형이나 음형의 반복진행, 동형진행, 모방진행 등이 이곡을 이루는 특징적인 면이 되며 전곡은 명쾌한 형식적 구성과 함께 전형적인 Concerto Grosso 형식을 취하고 있다.;This thesis is an analytical study of the Brandenburg Concerto No. 5 which was composed by J.S . Bach in 1721. The Brandenburg Concerto of J.S. Bach which is totally constituted of 6 numbers, has been remained and the concerto is similarly taking both structural formulas of the concerto grosso and Ripieno concerto. For a checretical background before the research and also, analysis on J.S. Bach's Brandenburg Concerto No.5, I have studied what the aspect of Baroque Concerto, and also, examined the structural formulas and its technics on solo concerto, concerto gross and concerto sinfonia early in 16th century and around the mid 17 th century and admitted aspects of some outstanding composers of Baroque era. Aspects of each movement, arrangements of compositions Rhythms, themes of melodic and its processes were carefully examined. And for its consequence, revealed a cross-section of Ritornello's development by tutti group, with the preparation of solo group (Violin, Flute, Cembalos) and tutti group while Brandenburg Concerto No. 5 takes 3 movements-system which is typical of those of Baroque Concerto, "fast-slow-fast". Except varied Rhythmical constitution involving Major 6 Minor group-preperation, Sycopation Rhythm in or between each movement, regular 3rd chord, 7th chord, fixed melodious type through all melodies of continuous progress of secondary dominant chord, diminished 7th chord or 7th chord, repeating progress of sound-type, sequence progress, imitated progress, and etc. are specific aspects for this melody accomplishment, and all melodies are typically taking the structural formulas of concerto-grosso with its pleasant formal constitution.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE