View : 48 Download: 0

현행 중학교 2학년 과학 교사용 지도서에 대한 비교 분석

Title
현행 중학교 2학년 과학 교사용 지도서에 대한 비교 분석
Other Titles
(A) Comparative Analysis on the Current Science Teacher's Guides for the Second grade students of the Middle School : Focused on the Field of Biology
Authors
박현숙
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중학교과학 교사용 지도서과학 지도서생물영역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1987년 제5차 교육과정에 의해 발행된 현행 중학교 2학년 과학 교사용 지도서 5종 5권의 내용과 종전의 문교부 발행 국정 교과서에 따른 교사용 지도서 1종 1권의 내용을 검토하여 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라 중학교 과학 교사용 지도서는 총론과 각론으로 구성되어 있는데 과학에 대한 개괄적인 특징은 총론에서 다투고 구체적인 지도 방법은 각론에서 다루고 있다. 특히 총론에서 다룬 항목 및 내용은 A지도서에서 가장 다양하고 풍부한 것으로 나타났다. 2. 우리나라 중학교 과학 지도서는 각론이 화학, 생물, 지학, 물리의 4영역으로 나누어져 있고 여러 관점의 분석 결과 생물영역의 비중이 타 영역에 비해 높았다. 3. 현행 5종 지도서는 각 지도서마다 특색있는 체제와 다양한 학습내용으로 구성되어 효율적인 학습지도를 할 수 있다. 특히 생물영역의 내용분석에서 D지도서는 지면율이 가장 높았고 그림수, 연구와 물음 그리고 표를 다른 4지도서에 비해 가장 많이 다루었으며 C지도서에서는 실험을 가장 많이 다루었다. 4. 생물영역의 학습 내용 및 주제는 현행 5종 지도서와 종전 지도서에서 거의 획일적으로 다루고 있으나 종전 지도서와 비교하여 현행 5종 지도서에는 식물체의 구조에 대한 내용과 식물의 생식기관인 꽃과 열매 그리고 사람의 생식기관에 대한 내용이 더 첨가되었다. 5. 생물영역에서 다룬 그림을 분석해 보면 현행 및 종전 지도서에서 다양하게 나타났으며 공통된 그림을 다룬 경우에도 각 지도서마다 명칭 및 그림자체에 차이점이 있었다. 또한 식물명, 소화효소 및 영양소의 이름도 각 지도서마다 달리 표현하고 있다. 6. 참고자료에 대한 내용은 각 지도서마다 주어진 학습 지도 목표와 학습 주제에 충실하였으나 그 내용이 매우 다양하여 공통성이 별로 없었다. 참고자료에서 다룬 내용이 가장 풍부한 것은 D와E 지도서였고 가장 적게 다룬 것은 A지도서로 나타났다.;As a result of comparing and analyzing the present science teacher's guide amended by the fifth curriculum reform and the former science teacher's guide published by the Ministry of Education, we make conclusion as follow : 1. The science teacher's guide of the middle school in the Korea is composed of elements and detailed expositions. The former is describing the general aspects of science and the latter is explaining the concrete guiding methods Especially the contents and it in the elements of the Guide A are the most diverse and abundant than the others. 2. The detailed expositions of the middle school guide consist of four fields-chemistry, biology, geology, and physics. Biological field is more emphasized than the others. 3. Current five teacher's guides respectively consist of specific systems and diverse contens, so that they make efficient guide possible. Especially in the contents-analysis on biological field, Guide D contains the most pages and deals with more pictures, researches, questions and figures than the other 4 guieds do. Guide Cdeals with the most experiments. 4. Dealing with the contets and themes of biological field as much as former guides, Current guides also contain the structure of plant and proliferation organ of plant and man. 5. Analyizing the pictures in biological field, we found that they are diverse in current and former guides. In case of dealing with same pictures, we could find differences in names and pictures between each of the guides. The differences were also found in expressions of the plant names, digestive enzyme, and nutriment. 6. The contents of references were faithful to the given goals of guides and theme, but we could find few common points since they have great diversity. It is also found that Guide D & E had the most abundant contents of references, and Guide A the least
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE