View : 23 Download: 0

유아의 인지양식과 사회 적응 행동간의 관계

Title
유아의 인지양식과 사회 적응 행동간의 관계
Other Titles
(A) Study on the Relation between Cognitive Styles and Social Adaptive Behavior of Children
Authors
金嬉卿
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아인지양식사회적응행동장독립성장의존성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아의 사회 적응행동 발달이 인지양식과 연령에 따라 어떻게 나타나는지 알아 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 3. 유아의 인지양식은 연령에 따라서 어떻게 나타나는가 ? 2. 유아의 사회 적응행동 발달은 연령에 따라서 어떻게 나타나는가 ? 3. 유아의 사회 적응행동 발달은 인지양식과 연령에 따라서 어떻게 변화되는가 ? 4. 유아의 사회 적응행동 발달 각 영역은 인지양식과 연령에 따라서 어떻게 변화되는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 K유치원의 원아 만 4, 5, 6세의 유아로 각 40명씩 120명이다. 연령에 따라서 인지양식과 사회 적응행동 발달을 알아보기 위해서 120명 전체를 연구대상으로 하였으며, 인지양식과 연령에 따른 사회 적응행동 발달을 알아보기 위해서는 120명의 유아에게 인지양식 검사를 실시한 후, 결과에 따라 각 연령별로 장독립성-장의존성 인지양식으로 분류된 유아 10명씩 60명을 연구대상으로 하였다. 본 검사는 예비 검사와 보조자 훈련을 마친 후, 장독립성-장의존성 인지양식 검사에 전 윤식의 "유아용 잠입도형 검사 " 지를 사용하였으며, 사회 적응행동 발달 검사에는 이 영자, 이 종숙, 양 옥승의 "사회적응행동 발달 평가" 지를 실시하였다. 수집된 자료는 연령에 따른 인지양식과 사회 적응행동 발달의 차이를 알아보기 위해서 일원변량 분석을 하였으며, 인지양식 및 연령에 따른 사회 적응행동 발달의 변화를 알아보기 위해서는 이원 변량 분석을 하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 인지양식 점수는 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 유아의 인지양식은 연령이 증가함에 따라서 장의존성에서 장독립적인 경향을 보였다. 둘째, 유아의 사회 적응행동 발달 점수는 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 즉, 유아의 사회 적응행동 발달 점수는 연령이 높아짐에 따라서 증가하였다. 세째, 유아의 사회 적응행동 발달 총점수는 인지양식 집단과 연령별로 유의한 차이가 나타났다. 즉, 장독립적인 유아들이 장의존적인 유아들보다 사회 적응행동 발달 총점수가 더 높았으며,연령이 많아질수록 증가하였다. 네째, 유아의 사회 적응행동 각 영역인 의사소통, 일상생활 기술, 운동기능 점수는 장독립적인 인지양식과 연령에 따라서 증가하였다. 그러나, 사회화 점수는 인지양식 집단과 연령별로 유의한차이가 나타나지 않았다.;The purpose of this study is to find out which show any change the development of social adaptive behavior of children according to cognitive styles and age of children. The questions raised for this study are as follows: 1. Does cognitive styles of children show any change according to children's age? 2. Does development of social adaptive behavior of children show any change according to children's age? 3. Does development of social adaptive behavior of children show any change according to children's cognitive styles and age? 4. Does each development field of social adaptive behavior of children show any change according t o children's cognitive styles and age? The subjects of this study is 120 children, each age 40 children, who were 4-6 years id in "K" kindergarden located at Seoul. The whole, 120 children had attend as the subjects of study for find out the relation of cognitive styles and development of social adaptive behavior according to age. Also, for show change development of social adaptive behavior according to cognitive styles and age, had a test of cognitive styles to 120 children. In accordance with result of the investigate by each age, each 10 children classified Field Independence - Dependence in cognitive styles, all 60 children tested as the subjects of study. This study was practiced after have been finished the pretest and training of helper. To investigate cognitive styles, Chun Yun Sik's "Preschool Embedded Figures Test" was used. For development of the adaptive behavior test Lee Young Ja, Lee Jong Sook, Yang Ok Seung's "Evaluation of the Adaptive Behavior Development" was used. Data analysis of this study were applied one way ANOVA for understand difference of cognitive styles and development of social adaptive behavior according to age, also were applied two way ANOVAS for know difference of development of social adaptive behavior according to cognitive styles. The results of the study are as follows: The score of children's cognitive styles showed difference according to the children's age. The children's cognitive styles tended to change to independence from dependence according to the children's ages increased. 3. The total score of children's social adaptive behavior showed difference as the group of cognitive styles and their age. That is, on children's social adaptive behavior, Independence children showed higher score than Dependence ones, also older children than younger ones. 4. The score of each field of children's social adaptive behavior communication ability, daily diving skill ability, children's motor skills ability were increased according to Independant cognitive styles and age. But another field, the score of children's socialization didn't show any difference according to the group of cognitive styles and age.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE