View : 13 Download: 0

유치원 종일제 교육운영의 현황 및 실태분석

Title
유치원 종일제 교육운영의 현황 및 실태분석
Other Titles
Analysis on the present conditions of running a full-day kindergarten : centered on the City of Chongju
Authors
김경숙
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원종일제교육유아교육교육운영
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is aimed at running effectively full-day kindergartens and promoting full-day programs suitable for local communities by examining the present conditions of a full-day kindergarten. 1. What is the motivation of running a full-day kindergarten? And what is its general type? 2. How does the curriculum of a full-day kindergarten operate? 3. How are young children taken care of in a full-day program? 4. How are the facilities and equipments? 5. How is parental education carried out in a full-day program? 6. What do teacher think of a full-day program? The study was performed through interviews with interview question. Interviews were fourty-four teachers in charge of full-day classes in twenty-two kindergartens with a full-day program in Choˇngju, Materials obtained by study and investigation were calculated by frequency and percentage for each item. In some items variables were analyzed by ANOVA and results were discussed. Results on the study as follow : 1. A full-day kindergarten is motivated by "a request of parents for educational needs"(86.4%) Favorite of a daily hours is "five-hours from 9 am to 2 pm"(50.0%). The number of young children per class is "thirty-one or fourty"(59.l%) and most classes are "multi age groups" (27.7%). The writer selected two kindergartens with a five-hour program and an eight-hour programs had case studies on them. 2. The curriculum of a full-day kindergarten is planned by "teachers"(100.0%), "Early Childhood education guidance materials published by Education Department"(75.0%), is widely used as a reference book. Educational activities are carried out in the form of "large group guidance"(61.4%). The activities are nearly similar those of a half-day program in and extra curriculum activities are focused or in the afternoon(20.5%). "Developmental evaluation on children"(93.2%) and "evaluation on the program"(80.5%) are made. 3. In a taking care of children many full-day kindergartens provide "one snack and one lunch'(68.2%) for nutrition. Menus are chiefly planned by "teachers"(63.l%) and food "prepared by kindergartens"(72.2%) In the aspect of health half of kindergartens : "do not have time for nap"(52.5%). Children's hearth are executed in the form of "physical examination"(100.0%), "examination on teeth(63.6%) and valuation. "Safety guidance" is carried out in all kindergartens. "Play safety"(68.2%) is a top priority. Papers for control over full-day children's nutrition, healty and safety are poorly equipped. 4. The indoor environment of a full-day program is "interested area"(77.3%) of 'the kindergartens is equipped with a kitchen, and only 36.4%?4.5% is equipped with resting place within a classroom, a dining room, a protective room and a waiting room for parents. 5. In a full-day program, parents are educated once a week through "a letter to parents"(72.85%). Teachers counsel with parents "over the telephone "(59 .1%) 6. Teachers point out that one of the merits of a full-day kindergarten is "various individual, activities and small group activities are possible"(23.4%), whier one of the demerits is "The quality of afternoon reaming may be degraded into children's fatigue in comparison with morning class"(39.4%). Satisfaction of a full-day program is recorded at a modest "degree"(47.7%). One of 'the greatest difficulties is "in lack of 'useful full-day program"(25.0%). In addition, most teachers(90.9%) what opportunities retain themselves.;본 연구는 충청북도 청주시에서 시행되고 있는 유치원 종일제 운영의 현황과 실태를 알아봄으로써 종일제 유아교육프로그램의 효율적 운영과 지역사회실정에 알맞는 종일제 유아교육프로그램 운영의 방향을 모색하고자 다음과 같은 구체적인 문제로 연구를 시도하였다. 1. 유치원의 종일제 운영동기 및 일반적 형태는 어떠한가? 2. 유치원의 종일제 교육과정 운영은 어떠한가? 3. 종일제 프로그램의 유아관리는 어떻게 이루어지고 있는가? 4. 종일제 프로그램의 시설·설비는 어떠한가? 5. 종일제 프로그램에서 부모교육은 어떻게 이루어지고 있는가? 6. 종일제 프로그램에 대한 교사의 의견은 어떠한가? 연구대상은 충청북도 청주시내의 유치원 중 종일제 유아교육 프로그램을 운영하고 있는 유치원 22곳과 종일제 학급 담당교사 44명 전원을 대상으로 하였다. 연구방법은 본 연구자가 관련연구 및 문헌을 기초로 작성한 면접지를 사용하여 면접을 실시하였다. 또한 종일제 프로그램을 운영하고 있는 유치원 중 5시간제와 8시간제 종일제 일과운영을 하는 유치된 2곳을 선정하여 사례조사를 하였다. 조사된 자료는 문항별로 빈도와 백분율을 산출하였으며, 일부문항은 SPSS PACKAGE를 이용하여 일원변량분석(One Way ANOVA) 및 t검증을 하여 그 결과를 논의하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 유치원 종일제 운영동기는 "부모의 교육적 욕구충족에 따른 요구"(86.4%)에 의하여 실시되었으며 일과 운영시간은 "오전 9시부터 오후 2시까지" 5시간제를 운영하는 곳(50.0%)이 가장 많았다. 학급당 유아수는 "31명~40명"(59.1%)이었으며, 대부분 "혼합연령집단"(72.7%)으로 운영되고 있었다. 2. 유치원 종일제의 교육과정은 주로 교사가 전담하면서 계획하며(100%) 참고자료는 "문교부(교육부)발행 유아교육지도자료집"을 가장 많이 사용하고(75.0%) 있었다. 교육활동 형태는 "대그룹지도"(61.4%)로 오전은 반일제와 거의 비슷하게 운영되나 오후에는 주로 "특기교육과 특별활동을 실시"(20.5%)하는 것으로 조사되었다. 평가는 유아에 대한 "발달적 평가"(93.2%)와 "프로그램에 대한 평가"(80.5%)가 실시되고 있었다. 3. 종일제 프로그램의 유아관리는 영양측면에서 "1일 간식 1회, 점심 1회"(68.2%)를 제공하고 있는 곳이 가장 많았으며, 식단 작성은 "교사"(63.1%)가 주로 하며 "유치원에서 준비"(72.7%)하여 제공하였다. 또한 건강측면에서 "낮잠시간은 절반"(52.2%)정도의 유치원에서 실시하지 않았다. 건강진단은 "신체검사"(100%), "치아검사"(63.6%), "예방접종"(54.5%)의 순으로 실시되고 있었다. 한편 "안전지도"는 100%실시하며 내용으로는 "놀이안전"(68.2%)을 주로 다루었다. 종일제 유아의 영양·건강·안전관리를 위한 서류의 구비상태는 미비한 것으로 나타났다. 4. 종일제 프로그램의 시설·설비로 "조리실"을 77.3%가 갖추고 있을 뿐 그외 교실내 휴식공간, 식당, 양호실, 부모 대기실은 36.4%~4.5% 정도로 설치가 미약했다. 5. 종일제 프로그램에서의 부모교육은 가정통신문(72.8%)을 통하여 "1주 1회"(50.0%)실시되고 있었다. 그리고 부모와의 상담은 "전화상담"(59.1%)에 의하여 주로 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 6. 종일제 프로그램의 장점에 대해 교사들은 "많은 개별활동과 소그룹 활동이 가능하다"(23. 4%), 단점으로는 "오후 학습시간의 질이 오전과 비교할 때 유아의 피로로 저하될 수 있다"(39.4%)는 점을 지적하고 있다. 또한 종일제 프로그램의 만족도는 "보통정도"(47.7%)의 만족을 표시했으며, 가장 큰 애로사항은 "참고할만한 종일제 프로그램이 부족하다"(25.0%)는 것이며, 교사 재교육의 기회를 대부분의 교사(90.9%)가 원하고 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE