View : 704 Download: 0

유희수학(recreational mathematics)을 도입한 수업의 효과 연구

Title
유희수학(recreational mathematics)을 도입한 수업의 효과 연구
Authors
황지영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
유희수학recreational mathematics수업효과수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The aim of this research is to develop ways to enhance student interest, positive attitude, and achievement in the area of mathematics learning. In order to establish that teaching introduced by recreational mathematics the following research problems were instituted and analyzed. 1. Do meaningful differences in interest about mathematics result from teaching methods which introduced by recreational mathematics and teaching methods which use traditional explanatory methods? Do meaningful differences in interest about mathematics occur among group in which the achievement of mathematics learning of two groups are high, average and low? 2. Do meaningful differences in attitude about mathematics result from teaching methods which introduced by recreational mathematics and teaching methods which use traditional explanatory methods? Do meaningful differences in attitude about mathematics occur among group in which the achievement of mathematics learning of two groups are high, average and low? 3. Do meaningful differences in achievement of learning about mathematics result from teaching methods which introduced by recreational mathematics and teaching methods which use traditional explanatory methods? Do meaningful differences in achievement of learning about mathematics occur among group in which the achievement of mathematics learning of two groups are high, average and low? To analyze the above research problems, investigations were carried and the results were statisically anaiyzed. The results indicate that meaningful differences in interest and attitude about mathematics occur between teaching methods which introduced by recreational mathematics and teaching methods which use traditional explanatory methods. We must continue to seek ways to foster within students a continuous interest and concern about mathematics.;본 연구는 유희수학(recreational mathematics)을 포함하는 교육과정 운영이 수학 학습에 대하여 갖는 흥미와 긍정적인 태도에 그리고, 수학 학업 성취도를 향상시키는데 어떠한 효과가 있는지 알아보기 위하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 1. 유희수학(recreational mathematics)을 포함하는 수업과 기존 교육과정의 전통적인 수업 사이에 수학에 대한 흥미면에서 유의적인 차이가 있는가? 또 실험 집단과 통제집단의 상위·중위·하위 각 그룹들 사이에 흥미면에서 유의적인 차이가 있는가? 2. 유희수학(recreational mathematics)을 포함하는 수업과 기존 교육과정의 전통적인 수업 사이에 수학에 대한 태도면에서 유의적인 차이가 있는가? 또 실험 집단과 통제집단의 상위·중위·하위 각 그룹들 사이에 태도면에서 유의적인 차이가 있는가? 3. 유희수학(recreational mathematics)을 포함하는 수업과 기존 교육과정의 전통적인 수업 사이에 수학에 대한 학업 성취도면에서 유의적인 차이가 있는가? 또 실험 집단과 통제집단의 상위·중위·하위 각 그룹들 사이에 학업 성취도면에서 유의적인 차이가 있는가? 위의 연구문제를 분석하기 위하여 흥미, 태도 검사와 수학 학력검사를 실시하였고 T-검증의 방법을 통하여 결과를 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 연구문제1의 결과로 수학에 대한 흥미면에서 유희수학을 포함하는 수업을 실시한 실험집단과 전통적인 수업을 한 통제집단 사이에는 5%수준에서 유의미한 차이가 있었다. 이는 유희수학을 포함하는 수업이 태도면에서 효과가 있음을 보여준다. 각 집단을 상,중,하위로 나누었을 때 중위그룹을 제외한 상위,하위 그룹에서는 두집단간의 유의미한 차이가 있었다. 연구문제2의 결과로 수학에 대한 태도면서 실험, 통제집단은 5%수준에서 유의미한 차이가 있었다. 이는 유희수학을 포함하는 수업이 태도면에서 효과가 있음을 보여준다. 각 집단을 상,중,하위로 나누었을 때 모든 그룹에서 유의미한 차이가 있었다. 연구문제3의 결과로 수학 학업 성취도면에서 실험,통제집단은 5%수준에서 유의미한 차이가 없었다. 각 집단을 상,중,하위로 나누었을 때 상위그룹에서 유의미한 차이가 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE