View : 13 Download: 0

수학교사 재교육에 대한 연구

Title
수학교사 재교육에 대한 연구
Authors
안희정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
수학교사재교육수학교육수학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
수학 교사 재교육의 좀 더 빠른 개선을 위한 기초 자료로서, 수학 교사 재교육의 일부분인 수학과 자격연수와 일반연수에 대한 수학 교사의 생각과 내용에 대하여 조사하였다. 본 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 1) 수학과 자격 연수를 받은 시기는 교직 경력 5-10 년 사이에 집중적으로 받았는데, 10 년 이상의 경우에도 자격 연수를 받은 교사도 있었다. 2) 수학과 일반 연수는 5-10 년 전에 받은 교사가 많았다. 3) 수학과 연수를 받은 동기는 자발적이기 보다 의무적으로 참여한 경우가 대부분이었다. 4) 그러면서도 연수를 받으면 도움을 받는다고 절대 다수가 말했다. 5) 수학과 연수의 내용적 측면에서는 수학 교과 지도 방법 및 수업전략인 기술적인 내용을 원했고, 교육과정 내용이 변화하면서, 중학교, 고등학교 등 교사의 전보시 바뀐 수학 교과 내용에 대해 연수를 받을 기회가 없었다고 답했다. 이상의 연구에 대한 결과에 따라 제언을 하면 다음과 같다. 1) 수학 교사의 자격 연수는 5-6 년에 한번씩 의무적으로 받게 하여야 하며, 일반 연수도 2-3 년을 주기로 의무적으로 받게 하여 지도의 전문성을 함양하고 새로운 이론 및 방법을 습득하도록 해야 한다. 2) 1) 의 내용을 의무화하기 위해서 연수의 학점제를 실시하여 승진 규정에 적용하도록 한다. 3) 2)의 승진 규정을 실질화하기 위해서 수석 교사제 도입 등의 다양한 승진 혜택을 부여한다. 4) 수석교사제의 실질적 도입으로 교직 사회의 학문 풍토를 구성하도록 한다. 5) 수학과 연수 내용은 현직 내용과 연계성을 가지면서 실질적 내용을 제공해야 한다. 6) 수학과 교사의 의식적 변화가 필요하다. 현실에 안주하지 말고 새로운 이론, 지식, 문화에 맞추어 교육을 실시하는 수학 교사 스스로의 개혁이 필요하리라 본다.;As basic data so as to improve math teacher inservices better, It investigated about math teacher's thought, the needed inservice contents in qualification, general inservices one part of math teacher inservice systems. The results of this study are followed : 1) Math teachers were accepted centrally math qualification inservices in the teaching profession careers 5-10 years, and It were teachers that accepted in careers 10 years over. 2) Many math teachers were accepted math general inservices before the teaching profession careers 5-10 years. 3) A motive that was accepted math teacher inservices was obligatory than voluntary. 4) But absolutely many math teachers thought to be helped if accepted inservices. 5) On contents of math teacher inservices contents? they wanted technical contents about math instruction methods and teaching strategies, and according to curriculum changes, transfer to middle or high school, It was not opportunities about changed math contents. As the results of above study, proposals are followed: 1) Math teacher qualification inservices are accepted obligatorily into teaching careers 5-6 years, and general inservices are also accepted obligatorily for teaching profession development, new theories methods learning. 2 ) To be due to 1) contents, it should adapt inservices points in promotion system. 3) For actualization of 2) promotion system, it should allow various promotion opportunities into master teacher systems and so on. 4) Teaching society should be realized scientific surroundings into master teacher systems. 5 ) Math teacher inservice contents connecting the present teaching contents should be produced. 6) It needs change of math teacher's thoughts. It needs math teacher's reform that math teachers should educate new theories, intelligence, culture not to remain unchanged.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE