View : 38 Download: 0

Vee Diagram을 이용한 제5차, 6차 교육과정의 실험ㆍ관찰의 비교 분석

Title
Vee Diagram을 이용한 제5차, 6차 교육과정의 실험ㆍ관찰의 비교 분석
Other Titles
EXPERIMENT AND OBSERVATION ANALYSIS OF MIDDLE SCHOOL BIOLOGY TEXT BOOK BY VEE DIAGRAM
Authors
박성은
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
Vee Diagram실험관찰제5차 교육과정제6차 교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학습자들은 이미 자신의 지식체계 속에 이전 지식을 포함시키고 있다. 새로운 지식은 이전 지식과 적절히 결합하여야 유의미한 학습이 이루어진다. 이러한 유의미한 개념의 조직과정을 중요시한 교수 전략이 새로운 문제에 대한 해결 능력을 향상시킨다는 여러 연구들이 있다. 유의미한 개념 조직 과정을 위해서 본 연구는 문제 해결력과 창의력을 향상시키는데 효과적이라는 실험, 관찰의 탐구 활동이 이미 형성된 개념과 새로이 형성될 개념사이에 어떤 상호작용을 하고 있는지 Vee Diagram을 이용하여 분석해 보았다. 그럼으로 하여 어떤 문제점이 있는지를 지적하고, 새로이 개정된 6차 교육 과정에 따른 교과서에서는 어떻게 개선되었는지를 살펴봄으로 앞으로 더 나은 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 제 5 차 교육과정에 의한 교과서 1종과 비교를 위한 제 6 차 교육과정에 의한 동일종 교과서, 탐구 과정이 많이 강화된 다른 제 6 차 교육 과정의 교과서를 선택하여 분석·비교하여 보았는데 그에 따른 결과는 다음과 같다. 1. 제 5 차 교육 과정과 제 6 차 교육 과정의 실험들은 대부분 실험의 목적(focus question)이 실험을 통해 알고자 하는 지식주장(knowledge claim)과 맞지 않게 조직되어 있어 적절한 실험 목적을 설정해야 하는 필요성이 있다. 2. 실험의 목적에 따른 실험과정 (event)이 실험으로 알게 되는 지식주장(knowledge claim)을 알게하기에는 부족함이 많게 조직되어있다. 그러므로 실험의 결과로 알게 된 지식이 너무 비약되어 설명되어지고 있다. 3. 충분한 사전지식 (principle)이 제시되어 있지 않아 학습자가 지식주장(knowledge claim)을 알아낼 때 알고 있는 사전지식과의 상호작용으로 개념이 형성되지를 못했다. 4. 제 6 차 교육 과정에서는 참고사항이나 주의점으로 표시하여 개선된 점이 있지만 실험조작시 유의점이나 실험을 하는 능력에 대한 가치주장(value claim)이 제 5 차 교육 과정이나 제 6 차 교육 과정의 대부분의 실험에서 전혀 언급되지 않은 경우가 많았다.;Vee Diagram is one of the heuristic instruction methods. It was devised to help the understanding of the generation procedure and knowledge constructure by Gowin. Learners have already previous knowledge in their knowledge structure and new knowledge is completed as a meaningful learning by unite with previous knowledge properly. Because there are many studies which the instructional strategy focus on the organization procedure of the meaningful concept improve the ability of settlement for new problem, textbook, the basic instrument of learning, has to be organized meaningfully for the formation procedure of the meaningful concept. This study points out the problems for the research of experiment, observation acomplish what kind of interaction already formed concept and newly formed concept by Vee Diagram method. And this suggest the more better direction what was improved in the text according to the newly revised the 6th education procedure. The stude shows the results from analysis in a kind of text according to the 5th education procedure and two kinds of text according to the 6th education procedure. 1. It is not sufficient to elicit the principle or rule throughout the experiment. 2. The knowledge throughout the experiment was made so rapid progress compare with the the experimental procedure according to the purpose of test. 3. The concept was not formd with interaction of knowledge claim without sufficient previor knowledge. 4. Though some was improved in the 6th education procedure there are many occasions in which was not mentioned value claim for the experimental ability or attention matters in experiment operation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE