View : 20 Download: 0

고등학교 과학I(하) 천문영역에 대한 STS 프로그램 적용이 학생들의 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과

Title
고등학교 과학I(하) 천문영역에 대한 STS 프로그램 적용이 학생들의 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of STS Program-oriented Earth Science Instruction on the Science-Related Attitude and Scientific Achivement of High School Students
Authors
柳周賢
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Keywords
천문영역STS 프로그램학생과학적 태도학업 성취도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The study was conducted to examine the effects of the STS (Science, Technology and Society) program in Earth Science classes on the science-related attitude and the science achievement of high school students. The program was applied to the sections, 'the Solar System,' and 'the Sun' which belonged to the chapter Ⅴ , 'the Alien Environment' of High School Science Ⅰ (part Ⅱ). The research subject was the population of 197 students enrolled in The Seoul Girls' Commercial High School and they had been lectured for about six weeks, from October 30 to December 9, 1995. The population was divided into two groups ; one was the experimental group taught by the STS program in this study, and the other was the control group by the conventional lecture method. After this 6 week period, the differences between the results of the pretest and of the post-test were compared and analyzed. The science-related attitudes have been improved in the experimental group more positively than in the control group, and this is meaningful statistically (P< .001>. The two groups showed statistically significant differences in the test scores for the estimation of the four domains : 'Science class (P< .05)', 'Science class content (P< .05>', 'Science study (P< .05)', and 'Infusing STS content (P< .05>'. However, the groups didn't show significant differences in the test scores for the estimation of 'Value of science (P> .05)'. The two groups showed significant differences in Scientific achievement (P< .05>, that is, the experimental group displayed the higher rate of increase in the test for the estimation of the scientific achievement than the control group. The infusion of the STS program brought about the noticeable and positive results as mentioned above. Therefore, this means that we should develop and infuse the STS lecture model for science education and develop the instruction materials for the program as well.;학생의 일상 생활 및 사회적 경험과 관련 있는 문제를 중심으로 과학을 가르치자는 STS (Science, Technology and Society) 교육의 효과를 알아보기 위해 본 연구에서는 고등학교 과학 Ⅰ(하) Ⅴ.지구밖의 환경의 「태양계」, 「태양」 단원에 대한 STS 프로그램을 개발하여 수업에 적용한 후 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학 학습 성취도에 대한 효과를 분석 하였다. 서울 여자 상업 고등학교 학생 197명을 연구 대상으로 하여, 1995년 10월 30일부터 1995년 12월 9일까지 약 6주동안 실험집단에서는 본 연구자가 개발한 STS 프로그램을 사용하여 수업을 하고, 통제집단에서는 강의 중심의 전통적 수업을 하였다. 과학에 관련된 태도에 있어서 실험집단은 통제집단보다 더 긍정적인 방향으로 태도가 향상되었고, 이것은 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(P< ,001). 영역별로 살펴볼 때, 과학 수업(P< .05),과학 수업 내용 (P< ,05), 과학 학습(P< .05), STS 도입(P< .05) 영역에서 실험집단과 통제집단은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었으나, 과학의 가치에 대한 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 과학 학습 성취도에 있어서는 STS 프로그램을 사용한 실험 집단이 통제집단에 비해 높은 성취도를 나타내어 의미 있는 차이를 나타내었다(P<.001). 위와 같은 STS교육 도입의 긍정적 결과는 과학교육에의 STS 수업모형 개발·도입과 그를 위한 교재 개발의 필요성을 시사한다고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE