View : 18 Download: 0

일반계 고등학생과 실업계 고등학생의 과학에 관련된 태도 조사 연구

Title
일반계 고등학생과 실업계 고등학생의 과학에 관련된 태도 조사 연구
Other Titles
(A) survey on Attitudes related to Science between the vocational high school students and the general high school students
Authors
蔡惠淑
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
일반계고등학생실업계과학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 과학 교육의 중요한 목표는 학생들에게 과학에 대한 기본 소양을 함양시키는 것이다. 따라서 과학 지식의 체계적 습득에만 치중하지 않고, 과학에 대해 긍정적으로 생각하고 받아들이도록 하는 태도 형성에도 큰 중점을 두고 있다. 1996학년도부터 현장에서 실시되고 있는 제6차 교육 과정의 고등학교 과학과 목표에도 과학적 태도 함양의 목표가 명시되어 있으나 현장에서의 과학에 대한 태도 형성의 교육은 소홀히 다루어지는 경향이 있다. 특히 실업계 고등학교의 경우에는 여러 가지 조건 때문에 과학 교육이 충실히 실시되지 못 하고 있다. 따라서 본 연구는 일반계 고등학생과 실업계 고등학생들의 과학에 관련된 태도를 조사, 비교해 봄으로써 이들 사이에 유의미한 차이가 있는지를 분석하여, 실업계 고등학생들을 위한 과학 교과서의 개발과 학습 지도 방법의 개선에 효과적으로 이용하고자 한다. 연구 대상을 서울 시내 일반계 고등학교 학생 554명과 실업계 고등학교 학생 455명이었다. 학생들의 과학에 관련된 태도를 조사하기 위해서는 Fraser(1981)가 개발한 TOSRA(Science-Related Attitudes)를 기펼 골격으로 하고 연구자가 여러 측정 도구를 참고하여 수정, 보완한 8개 영역의 총 80문항으로 된 설문지를 사용하였다. 조사 결과는 이원변량분석(ANOVA) 방법을 사용하여 분석하였으며, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 전체 고등학생들의 과학에 관련된 태도 점수는 257.9점으로 백정 만점 점수로 환산하면 64.5점이 되었다. 8. 학교 유형별 고등학생들의 과학에 관련된 태도 점수는 백정 만점 점수로 환산하여 일반계 고등학생들은 65.0점, 실업계 고등학생들의 경우는 63.8점으로 일반계 고등학생들의 점수가 높았다. 이 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(p<0.05). 3. 성별 고등학생들의 과학에 관련된 태도 점수는 백점 만점 점수로 환산하여 남학생이 64.2점, 여학생이 64.7점으로 여학생이 약간 높게 나왔으나 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 4. 고등학생들의 과학에 관련된 태도는 학교 유형별(일반계와 실업계), 성별에 의한 상호작용의 효과가 통계적으로 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 5. 일반계와 실업계 고등학생들의 과학에 관련된 하위 영역별 태도에 있어서 통계적으로 의미있는 차이가 나타난 영역을 '과학의 사회적 의미'(p<0.001), "과학적 태도의 수용'(p<0.05), '과학에 대한 취미적 관심'(p<0.001), "STS에 대한 태도'(p<0.01), '과학 교과서 내용에 대한 태도'(p<0.001)였다. 전반적으로 '과학 교과서 내용에 대한 태도' 영역만을 제외하고는 모든 영역에서 일반계 고등학생들의 태도 점수가 실업계 고등학생들의 태도 점수보다 높았다. 6. 성별에 따른 고등학생들의 과학에 관련된 하위 영역별 태도에 있어서 통계적으로 의미있는 차이가 나타난 영역은 '과학적 태도의 수용'(p<0.05), '과학에 대한 직업적 관심'(p<0.001), '과학 교과서 내용에 대한 태도'(p<0.05)였으며 여학생의 태도 점수가 남학생의 태도 점수보다 높았다. 7. 일반계 고등학생들의 경우 과학에 관련된 태도는 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 8. 일반계 고등학생들의 경우 과학에 관련된 태도는 계열에 따라 이과 학생이 문과 학생보다 높았다(p<0.001).;The major purpose of contemporary science education is to cultivate the basic knowledge of science among the students. So it is also important to build up an attitude to think and accept the science in a positive way without overemphasizing the methodical attainment of science knowledge. That major purpose is stated clearly in the 6th curriculum of high school science which has been adopted since 1996. But it tends to neglect the education to make up an attitude toward science in reality, ally in the vocational high school. Therefore, this survey is to investigate and compare the attitudes related to science between the vocational high school students and the general high school ones. That can help to analyze the meaningful difference between them and to utilize it effectively to develop the science textbook and to improve the teaching methods for the vocational high school students. This survey was made through 554 general high school students and 455 students of the vocational high schools in Seoul. In order to investigate the attitudes related to science among the students. TOSRA(1981) was refered as a basis and the questionnaire of 80 questions in 8 categories were used in this survey. The Result was analyzed using ANOVA methods and that can be summarized as follows. 1. The score on the attitudes related to science of all students was 257.9 converted to 64.5 in a 100 point unit. 2. The score on the attitudes related to science of the general high school students was 65.0 and that of vocational high school students was 63.8. The general high school students' score was higher and that had some meaning difference(p<0.05). 3. The score of attitudes related to science among the male high school students m7as 64.2 and that of female students was 64.7. But that had little meaningful difference(p>0.05). 4. The attitude related to science among the students showed little meaningful difference between the school types and gender. 5. The categories which showed meaningful difference statistically on the attitudes related to science between the vocational high school and the general high school students were 'social meaning of science'(p<0.001), 'adoption of scientific attitudes9(p<0.05), 'leisure interest in science'(P<0.00l), 'the attitude on STS'(p<0.00l) and 'the attitude on the content of science text'(p<0.00l). In general, the general high school students marked higher score than the vocational high school students except 'the attitude on the content of science text'. 6. The categories which showed mean- difference between the gender on the science related attitude were 'adoption of scientific attitudes'(P<0.05), 'career interest on science'(p<0.00l), 'attitude on the content of science text9(p<0.05). The female students marked higher score than the male ones. 7. There was no meaningful difference of the attitude on science between the gender in the general high school students. 8. Of the general high school students, the attitude on science marked meaningful difference between the students of science major and the students of humanities major(p<0.00l).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE