View : 82 Download: 0

코다이(Zolta´n Koda´ly)의 피아노 기초 교재 연구

Title
코다이(Zolta´n Koda´ly)의 피아노 기초 교재 연구
Other Titles
(A) Study of Primary Teaching Materials for Piano by Zolta´n Koda´ly
Authors
趙允卿
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
코다이Zolta´n Koda´ly피아노기초 교재음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
졸탄 코다이(Zolta´n Koda´ly 1882∼1967)는 헝가리의 20세기 대표적인 작곡가이며 동시에 음악 교육가이다. 코다이는 음악에 있어서 어린이 조기교육의 중요성을 깨달아 헝가리의 민속 음악을 바탕으로 독보력에 중점을 둔 음악 교재를 만들기 시작하였다. 본 논문은 아직 우리 나라에 잘 알려지지 않은 코다이의 피아노곡과 교본을 선택하여 분석 ·연구함으로써 이 교재에 대한 바른 인식과 더불어 새로운 피아노 교재의 특성을 고찰해 보고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 본 논문은 두 부분으로 구성되어 있다. 첫 부분은 코다이 음악교육의 이론적 배경을 정리하였고, 둘째 부분은 그 이론적 배경에 의하여 만들어진 피아노 교재를 살펴보았다. 이론적 배경에서는 코다이의 교육 원리와 이념, 그리고 그 교육 원리에 의한 음악교육 방법에 대하여 알아보았다. "음악은 소수의 전유물이 아니고 모든 사람이 영위해야 한다"는 코다이의 철학은 바로 그가 음악교육에 헌신한 전 기간을 통해 변함없이 지녔던 신념으로, 코다이 음악교육의 뿌리라고 할 수 있다. 두 번째 부분에서는 코다이가 작곡한 <검은 건반을 위한 24개의 작은 캐논(24 Little Canons on the Black Keys)>과 <어린이의 춤(Children's Dances)>, 그리고 코다이와 그의 동료 및 제자들이 그의 교육 원리를 근거로 하여 공동으로 만든 <피아노 학교 Zongora Iskola)를 분석하였다. <검은 건반을 위한 24개의 작은 캐논>에서는 새로운 기보법과 이동 도법을 통해 독보력을 기르는 방법을 알아볼 수 있으며, <어린이의 춤>에서는 형식과 리듬 및 화성을 통하여 민요와 현대 음악적 요소의 접목을 찾아 볼 수 있었다. 그리고 <피아노 학교>에서는 팔의 운동 및 손의 운동과 팔은 피아노 학습에 필요한 선수 과정 및 양손 교체 연습, 즉흥 연탄 연주 등 다른 교재에서는 볼 수 없었던 내용들이 수록되어 있음을 알 수 있었다. 코다이 피아노 교본의 특성은 피아노 기초 교육에 지금까지 도외시되었던 측면을 강조함으로써, 피아노 교육의 새로운 방침을 제시한다고 볼 수 있다. 그러므로 이 연구를 통하여 피아노 교재의 다양한 개발에 도움이 되기를 바란다.;Zolta´n Koda´ly(l822-1967) is the representive Hungarian composer and music educator of the 20th century. He realized the importance of the early education of children and began to develop musical teaching materials based on Hungarian folk music focusing on score-reading ability. The purpose of this study is to correctly recognize his teaching materials and survey their characteristics by analyzing his piano music and teaching materials. This study is composed of two parts. The first part focuss on theoretical background of his musical education. The second surveys his teaching materials for piano based on this theoretical background. In the theoretical background, his teaching principles and ideology, and this teaching method based on his teaching principles are studied. His philosophy that music should not belong to a few people and should be enjoyed by many has been maintained throughout the period in which he devoted himself to musical teaching and can be said to be the root of his musical education. In the second part, "24 Little Canons on the Black Keys" and "Children's Dances", which is composed by Koda´ly, and "Piano School Zongora Iskola", which is composed by Koda´ly, his collegues and his students together on the basis of his teaching principles are analyzed and the materials. "The 24 Little Canons on the Black Keys" reveals the ways of improing score reading ability through new music notation and solmization, and in the "Children's Dances", the connection between folk song and modern music is studied by form, rhythm and hatmony. And "Piano School" specifies such preliminary conditions before learning lessons as the movement of arms and hands, and includes the exercise of both hands crossing and extempore performance which can not be found in other teaching materials. The characteristics of Koda´ly's teaching materials for piano suggest a new teaching methodology by emphasizing what has been excluded in piano elementary education up to now. In conclusion, this study hopefully can contribute to developing various teaching materials for piano.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE